Demontera kolvtapp ur vevstake

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Bonneville
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 juli 2012 kl. 20:17
Ort: Ale

Demontera kolvtapp ur vevstake

Inlägg av Bonneville »

Hej alla! Lyfte ur motorn ur bilen pga lite rattle och dunk från ett misstänkt vevlager. :) Upptäckte att kolvtappen är flytande i kolven och presspassad i staken !! Hur lossar jag den från staken? värme, våld eller kan man fixa ur den på nåt annat sätt?
Nästa fråga,, Lånade hem mätgrejer från jobbet för att kolla veven! hur mycke slitage och ovalitet kan man släppa? Skall inte trimma eller så
Bilen är en -97 MPI 1275
Känner sig som en "återfallsknutte". Första bilen vart en 850 från 68.
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Demontera kolvtapp ur vevstake

Inlägg av Misse »

Jag har lagt kolven i ett halvt rör med rätt form för kolven och pressat ut kolvbulten i en vanlig press









'
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Bonneville
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 juli 2012 kl. 20:17
Ort: Ale

Re: Demontera kolvtapp ur vevstake

Inlägg av Bonneville »

Tack för svaret Misse, det jag vart lite rädd för var om jag skadar lillögat på staken om jag pressar ur den kall. Gäller samma procedur vid montering eller bör jag värma ögat på staken lite eller kanske kyla ner tappen ?
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Demontera kolvtapp ur vevstake

Inlägg av Flundran »

Enligt min motorrenoverare ska kolvtappen kallpressas ur och varmpressas dit. Såg en video där man också kylde ner kolvtappen innan den slogs in i den värmda kolvstaken.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Demontera kolvtapp ur vevstake

Inlägg av Cooper-74 »

Du låter som en kunnig mekaniker om du frågat först efter att plockat isär så mycket!
Ditt användarnamn tyder på antingen Triumph eller Pontiac..

Men jag har en fråga till dig:
Varför dela på kolv och vevstake om det är vevlagerna som är dåliga?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Bonneville
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 juli 2012 kl. 20:17
Ort: Ale

Re: Demontera kolvtapp ur vevstake

Inlägg av Bonneville »

Hej.. Tycker det är lite enklare att vaska rent grejerna om allt är loss, ev skall kolvarna bytas om ringspåren är för stora. Mätte cyl fodren, fick cirka +1/100mm under vändkant ! .En vevtapp sliten oval 2/100mm.
Skriv svar