Mini 2000 "service"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Mini 2000 "styling"

Inlägg av hultarn »

Spoiler??

Ser dyr ut, kostar minst lika mycket som ett NOS-kit.. ;-)

Btw: du har inte en frisk kopplingscylinderslang liggande på hyllan?
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 2000 "styling"

Inlägg av blacksaabrules »

Jahaja.... Här händer det inte mycket med kojan, men desto mera med lekstugan som jag lovade barnen i ett svagt ögonblick förra sommaren...... Fast förra sommaren byggde jag ju koja och ingen lekstuga, så jag får väl inte klaga, hursom lekstugan verkar bli lyckad och kojan funkar som den är, den får nog minst en tur i veckan iallafall.

Det där med styling gick sådär, hittade ingen motivation att gå ut i garaget och vaxa, så bilen är fortfarande ruggigt matt och eländig i lacken, fast min fräcka spoiler fick jag dit

Bild

Inte så pjåkigt tycker jag.
Har även gjort lite förberedelser inför helgens slalomkörning

Bild

Grävde fram min gamla ärrade sportstol i garaget och bultade in den, känns alltid bättre att sitta stilla när det ska svängas mycket.
Har även justerat växellägena lite, så dom känns kanon nu.
Fegade även lite och förstärkte ett stag på bromsmekaniken när jag ändå hade en arbetsattack, skulle vara ganska trist om något i bromseriet som vek sej vid en hård inbromsning. Skulle nog förstöra hela sommaren något sådant :roll:

Ett par helhetsbilder bara för att (dock skitig bil, speciellt framfälgarna)

Bild

(Oljefläcken under bilen är från min eländiga ådi)

Bild

Jaja, så ser den ut, ska försöka hinna tvätta av den innan lördag. Sen så är det bara att hoppas på att växellådan håller.

/ Erik
Användarens profilbild
Ålands-Anton
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 juli 2009 kl. 22:01
Ort: mariehamn, Finland

Re: Mini 2000 "styling"

Inlägg av Ålands-Anton »

mycket stil ren och vacker bil :) var det mycket jobb att få ner motorn? och du råkar inte ha nått tips/trix som kan hjälpa en på vägen? :) och du var köpte du din front "Spoiler"

mvh Anton
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 2000 "styling"

Inlägg av blacksaabrules »

Hej Anton!

Tja,vad börjar man.... Skaffa en stor hink med tålamod och lika mycket envishet först, sen så är det väl bara att vara väldigt påhittig, "ingenting är omöjligt" som Gunde sa.

Bestäm dej för vad du vill göra med din bil först och bestäm vilket motoralternativ som du tror passar dej. Opel som jag valde är ganska mycket effekt till ett ganska lågt pris, det går blanda ganska friskt mellan diverse GM modeller. Motorn är visserligen märkbart tyngre än originalet, fast jag tyckte det var värt "priset"

Honda är också ett säkert kort, fast där är det väl tyvärr mera pengar i inköp, men nog väldigt roliga motorer, är nog ungefär lika tung som opel.

Suzuki ska väl vara en liten lätt pigg rackare, ser betydligt mindre ut och passar nog lättare in under huven på en koja, fast det är ju 1300cc, lite fisigt i mina ögon, det behövs minst 2000cc i en bil enligt min högst personliga åsikt :mrgreen:

Spoilern ja, den kommer egentligen från det här stället http://www.mcleanbros.com/Products.html ,men jag mailade lite om leveranspriser från dom, fast fick aldrig något svar. Så jag tänkte att jag inte ville efterskänka mer pengar till england utan att få något tillbaka, så jag sket i dom....

Fast jag hade tur en dag när jag surfade om egentligen igenting....
Hittade nämligen detta företaget http://www.absmotorsport.net/mini/mini- ... oiler.html (nu länkade jag direkt till spoilern, men dom har mer kul till mini) Mycket trevligt företag, snabba svar via mail och snabb leverans.


För övrigt så gick det ganska bra på slalomen, har sett bilder på bilen i action, så nu känner jag att det behövs en krängningshämmare bak..... Annars så gick det bra, bilen kändes pigg och stark, mycket hjulspinn, lite sladdande och framförallt stort leende :D Filmade mina körningar, men vet inte hur dom blev ännu. Vet ej heller hur man lägger in på tuben, men det bör väl inte vara så svårt.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 2000 "styling"

Inlägg av blacksaabrules »

Tog mej äntligen tid och laddade upp en film från slalomen.

Ni får ursäkta den urkassa kvaliten på film och framförallt ljudet, men jag kan verkligen ingenting om redigering eller liknande (har nog ingen avsikt att lära mej det heller).

Men det är iallafall en liten filmsnutt med en tokvarvandes Erik som svänger glatt :rivstart:

Enjoy :oops: http://www.youtube.com/watch?v=P8HLnmKg ... e=youtu.be

/ Erik
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Mini 2000 "styling"

Inlägg av Fekkeman »

Kanske inte världens bästa ljud som du skriver, men satan vilket vilket drag du har i bilen! :)
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 2000 "styling"

Inlägg av blacksaabrules »

Jodå, den är märkbart piggare än med originalmotorn :D

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 2000 "styling"

Inlägg av blacksaabrules »

P.P. skrev:
Bild


En liten actionbild som jag har lånat från rejsa när det var slalomdax i Kalmar.

Så bilen funkar fortfarande, behöher dock lite service i vinter misstänker jag. Ett bakhjulslager glappar och bärarmslagringen glappar på andra sidan har jag märkt. Men det går ju fint att köra ändå :roll:

Funderar även på att försöka göra en krängningshämmare bak och jag behöver definitivt fixa växellådan. Diffen verkar inte må bra efter dom där första 80 milen utan olja, jösses vad illa det låter ibland :shock: . Skulle egentligen haft någon riktig diff monterad, det behövs.


/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 2000 "service"

Inlägg av blacksaabrules »

Jaha, tiden springer iväg och bilen saknar mej (inbillar jag mej iallafall).
Så värst mycket styling blev det visst inte..... Men bilen har använts ändå :rivstart:
Nu känner jag behovet av att bilen ska vara klar när vårsolen dyker upp i horisonten, så det är väl dax för lite service.
-Växellådan ska bytas
-kamrem bytas
-leta om ev tjuvluftsantydningar på insuget när ändå motorn står på golvet
-byta lager i höger bak svingarm
-byta hjullager vänster bak
-sänka bilen lite bak
Detta borde väl räcka för stunden, men om tid finnes så skulle jag nog vilja prova montera en krängningshämmare bak och bygga om hastighetsmätaren så det ser ut som om originalet funkar.

Givetvis så har jag börjat med det viktigaste :roll:

Bild

Sänka bilen bak....

Men det var roligt och ganska enkelt, fick korta av kolvstången 15mm, såga fjädern 2 varv och buckla innerskärmen lite runt fjädern. Så nu ska det förhoppningsvis inte slå så hårt när det är guppiga vägar.
Blev nästan lite för bra, men jag har coilovers, så det är enkelt att skruva upp några mm igen.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 2000 "service"

Inlägg av blacksaabrules »

Jaha ja, vad har hänt här då?
Inte mycket, eller det har det ju visst gjort.
Tydligen så blev något helt rätt när jag satte ihop bilen, för den verkar fungera när det är dax för en tur.
Har mestadels kört slalomkörningar i Kalmar med den utan större problem, behöver förbättra kylningen något, gränsfall vid hårdare körningar varma sommardagar.
Vad har hänt med bilen annars. ..
Jo jag köpte krängningshämmare bak, givetvis racevarianten. Vad kan gå fel...
Mmmm, bra tänkt. Funkar kanon när det är lek på gång, liite lömskt i trafiken om man ligger nära gränsen. Vill inte möta en älg i en kurva, tror jag kommer backa på den isåfall :?

Köpte även R-däck, funkar kanon om det inte regnar och är kallt, kul.

Ett haveri har dock uppstått, ena länken till växellänkaget hoppade loss när jag vände runt hemma på gatan. Bara att trycka fast igen så kunde jag köra vidare .

Sen så har latmasken attackerat mej...
Har låtit en snäll kompis montera in ett elservo från en opel corsa/combo.
Blev mycket bra, blev en så mycket trevligare och enklare bil att köra.

Lite bilder är väl alltid kul.
Bild
Bild
Ett par stämningsbilder från förra årets sista tur på juldagen innan bilden pysslades in i garaget.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 2000 "service"

Inlägg av blacksaabrules »

Hittade lite fler bilder från mina leksessioner med bilen

Bild

Bild

Bild

Bild
Snyggt glid över krönet [WHITE SMILING FACE]

Bild
R-däck + krängningshämmare bak+ regn så kan det bli en sån här opraktisk parkering :oops:

Bild

Bild

Snodde dom här bilderna från ett annat forum från körningarna, hoppas att ägarna inte blir arga på mig nu.

Ha det gott
/ Erik
Skriv svar