Skillnad Mpi-topp mot äldre?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Skillnad Mpi-topp mot äldre?

Inlägg av Misse »

Har nyligen begåvats med en 1275 mpi .98 :D Kulig bil
Men ville givetvis ha högre kompressionsförhållande än originalets 10,3:1 då jag gärna blandar i etanol för billigare drift.
Bort med originalet och dit med en ordinär steg3topp, som var planad 3,5 mm.
Jag filade även ner den sjukt tjocka spjällaxeln och rundade till lite i insugsröret. Klämde på traditionellt folkracevis även ihop bränsletrycksregulatorn några mm i skruvstycket för lite högre soppatryck.
Bra snurr blev det jämfört med originalet :mrgreen:
Förvånande nog inte minsta spikning!

Men den tryckte tyvärr snabbt ur sig vattnet :(

Suck.....Bort med toppen. Åkte och köpte en ny kopparpackning denna gång och så på med nån (fint portad!) enligt uppgift BryanSlarkTopp med 37mm insugsventil :mrgreen: :D :mrgreen: Gick nu ännu bättre, men tappade liten aning på de lägsta varven pga för låga gashastigheter i de stora kanalerna. Och för att denna var planad endast 1,5 mm.

Men släpper ut vatten i avgaserna. :( Bajs!

Min fråga är nu: Är det nån skillnad på topparna i konstruktionen/mot packningsytan som jag har missat?

Kan ju slänga dit originalet igen men jag gitter inte sitta alla timmar och porta originaltoppen just nu. Blir så stel & kall av att sitta med tryckluftsgetingen i kanske tio timmar när det är nollgradigt i verkstan :P


Någon som vet nåt? Tacksam för hjälp/fakta.
Har använt iaf den ena toppen tidigare på annan motor och då har den varit ok....




'
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Skillnad Mpi-topp mot äldre?

Inlägg av RAINIER »

MPI topplocket är unikt pga anpassningen för generators fästet.
Specifikationerna på Cooper 1991, SPI och MPI topplocken är nog samma.
Tänk på att allt du ändrar på motorn, kommer att påverka förbränningen. Och eftersom en (MPI) Mini har en icke programmerbar ECU, kan du få problem med besiktningen (avgasvärdena, oftast lambda och HC).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Skillnad Mpi-topp mot äldre?

Inlägg av Misse »

Generatorfästet är en baggis att få till, behövs bara en stödpinne från termostathuset. Sitter rätt bra utan det med då det undre fästet gör att den sitter sällsynt kralligt.
Men man måste slipa ur toppen en del så remmen går fritt från nötning.

Få igenom en Mpi med dess uselt programmerade insprut är det ju alltid problem med redan utan moddar :(
Men höjt kompförhållande brukar inte vara neg. Däremot större ventiler och framförallt vassare kamaxel.

Konstigt nog så tätade denna, bygger lite tryck när man kört fullgas kanske 2 km men annars går det bra. Märkligt med självlagning, brukar ju vara tvärtom att det bara blir mer och mer blås ut i kylsystemet,.....

















'
.
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Skillnad Mpi-topp mot äldre?

Inlägg av RAINIER »

Jag gillar 1991 Cooper mest. Ingen strul med datorskiten :P
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar