MOTOR

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
MINI-JENS
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 januari 2006 kl. 13:52
Ort: Motala

MOTOR

Inlägg av MINI-JENS »

TÄNKTE MEST HÖRA OM VAD NI HÄR PÅ FORUMET HAR FÖR TANKAR O IDE`ER OM MITT MOTORBYGGE SAMT SLUTVÄXEL

1098 MOTOR BALANSERAD O VIKTAD
KENT KAM 276 ALTERNATIVT COOPER 997 KAM
EXTRAKTOR (EFTERMARKNADS) ELLER STD COOPER OCH MG 1100/1300
STD 12G940 (1275) TOPP ALTERNATIVT STD 12G295 (1098) TOPP
DUBBLA HS2or
SAMT 3.1 DIFF ELLER 3.44

SKA BARA BLI EN LITE LAGOM PIGG MOTOR
ÄR SJÄLV INNE PÅ 276 KAM- 12G940 TOPPEN-EFTERMARKNADS RÖR OCH 3.1 DIFF

Vore trevligt om någon sakkunnig kan säga vad den tror om bygget och bästa kam /topp
TACK PÅ FÖRHAND
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: MOTOR

Inlägg av Hollywood Vampire »

Vad det anbelangar val av topp, så blir ju bearbetningen metaforiskt sett lite pest eller kolera om du har avsikten att höja kompet en aning(?)!

Pest= 12G295 passar ju direkt men behövs planas för att få upp kompet.. Pesten blir ett faktum om du planar för mycket och blottar oljekanalen!

Kolera= 12G940 fräsa ur halvmånar i blocket så avgasventilerna går fritt, samt "gnugga" lite på toppen av vattenpumpen.. Kolera går ju som bekant att bota, så där har du en ju riktigt sjysst cc i toppen från scratch, och behöver inte plana så mycket!

Angående slut vxl, så blir mina 2 cent en 3,44! :)

EDIT; Tycker att ditt koncept låter jäkligt sjysst! ;)
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: MOTOR

Inlägg av Magna-Flash »

Själv kör jag en liknande motor plockad från en MG1100 - och då är det andra kolvar med grundare "dishar" som ger rätt komp (8.9:1) med 12G295-toppen. I övrigt enkel HS4 på minispares alu-insug, LCB och RC40-system samt SW5-kam. Fått rådet att köra antingen SW5 eller Kent 266 då 1098:ans fördel är vridmoment från låga varv samt att 276 och uppåt peakar effekt på varvtal som inte är rekommenderat för en 1098 (dvs mer än 6000 varv).

Nu har jag köpt flata 1098-kolvar från Keith Calver för att det visat sig att jag måste borra upp loppen. Så mina MG1100-kolvar kanske blir över :wink:
Och ang. utväxling så kör jag 3,44 men tror nog att jag hellre skulle haft 3,1... Vridmoment saknas inte så ettan används väldigt sällan kan jag lova...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Skriv svar