vevhusventilation

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

vevhusventilation

Inlägg av dwarfie69 »

Man blir lite tokig.... har försökt att sätta mig in det här med vevhusventilation. Efter mycket läsning på forum över hela världen blir man både klokare och kanske mer förvirrad.... Jag har ju en -69 combi med 1000cc motorn, standardutförande. på den sitter en oljefälla i locket över stötstängerna, vilken är ansluten till en svampliknande backventil som i sin tur ansluter ned i insuget... således sitter också då ett ventilerat oljelock som med sitt lilla hål styr luftmängden som passerar genom systemet. Fungerar utmärkt men ser ut som skit :?

Min fråga är om ni tror att det går att göra följande; Monterar en gammal (850;a) lucka som täcker stötstängerna, den har ju ett svängt rör som endast skall ta in luft... och sedan helt enkelt hitta en ventilkåpa som har pipen för vevhusventilation och ansluta denna till luftrenaren. Viktigt är också att montera ett tätt oljepåfyllninglock, dvs utan ventilation...... således byts även gren/insugsrör till ett 850 som saknar pip där den svampliknande backventilen satt monterad.... (850cc grenrör ser likadant ut som 1000cc, men är det kanske lite mindre flöde i detta???)

Är detta rätt väg att gå eller skall jag behålla original? Detta är ju bara för att få ett mer "rent" motorrum utan "svampar" :D

Tack på förhand // Mikael Lindholm i Umeå (Dwarfie69)
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: vevhusventilation

Inlägg av dwarfie69 »

... Eller kan jag helt enkelt koppla slangen från oljefällan rätt in i luftrenaren?? Då kan man ju behålla min ventilkåpa utan ventilationspip. Funderar på detta men misstänker att det blir lite för lite drag i systemet.

Efter kort samtal med Jana så är jag mer övertygad att jag skall ta bort "svampen" då den enligt honom ställer till stora problem vid inställning av förgasaren.

/// Mikael
Skriv svar