STP

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

STP

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Någon som har provat eller har åsikter om att ha STP olje tillsatser i en koja motor?
Tänker mest på hur det ev fungerar med växellådan. Borde det vara något problem?
Kan det skada att prova?

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: STP

Inlägg av Hollywood Vampire »

En gammal klassiker var, enligt en gammal BP mack ägare jag känner, att slå i 1-2 burkar STP på en sliten motor innan försäljning, så den går tyst och fint!(?) Finns eller snarare fanns snarlika produkter vid namn Super Gloss och Slick 50. Talade med en nestor för många år sedan i ämnet "Oil treatment" där denne bekräftade t.ex att av STP:s 400ml så är den "helande & bevingade" tillsatsen endast några ml.. Resten är utfyllnad!

När jag med nyligen taget körkort så körde jag på daglig basis en Mini1000 och tok-sliten 998cc motor och köpte en burk STP och slog i. Minns bara att karaktären ifrån motorn vart en aning mjukare. "skramlade" mindre, för att sedan när oljan "bytt ut sig själv" (drog olja som fan) återgick till den forna karaktären.

Jag är inte rätt person att svara på om det kan skada en vxl-låda/diff med STP. Men jag använde den vxl-lådan från den tok-slitna motorn till andra motorer några år framöver utan några som helst tillbud!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: STP

Inlägg av Crona »

Patrik,
STP är i princip bara ett förtjockningsmedel och felaktigt islaget så lägger det sig bara som en seg geléklump på botten i lådan och drar sig långsamt mot oljepickupen och stryper långsamt oljetillförseln och sen har du ännu sämre oljetryck så nej skippa detta.

Börja i stället i rätt ordning, mät oljetrycket med en tryckmätare som du litar på notera värdet kall motor tomgång, 1500 rpm och 3000 rpm gör sen om samma mätning på varm motor.

Är trycket under ett kg på tomgång varm så demontera reduceringsventilen och se om du har kula eller kolv, har du kolv så putsa av denna med svinto både på sidorna och tätningsytan försök också snurra kolven mot sätet med fingret så att den verkligen tätar.
Lägg sen en tunn bricka mellan fjädern och muttern och gör om tryck mätningen.

Har du en kula så försök hitta något som stämmer överens med tätningsytan t.ex. en kolv från någon annan motor, lägg sen en tunn bricka mellan fjädern och muttern och gör om mätningen.

Hör av dig om resultatet om du vill ha hjälp att utvärdera det.

Du frågade i en annan topic om olja, jag har haft en diskussion med Mobile om våra små motorer som delar olja med växellåda och diff, den rekommendation som jag får från deras tekniker är Mobil 1 Racing 4T 15W-50 (MC olja) det är enligt han den optimalaste oljan för dessa motorer.

Men även Mobil 1 Peak Life 5W-50 som har hög zinkhalt och skall fungera men den är inte avsedd för smörjning av växellådor men det är av andra sidan väldigt få motoroljor ;-)

Vad jag själv valde för olja när det väl kom till kritan kan du se HÄR men det blir bara ett mellanspel om bilen någonsin kommer ut och rulla så skall oljan bytas efter 50-100 mil sen skall den få originalet som åter finns att köpa Duckhams Q 20W-50 Classic och den skall fortfarande vara grön 8)

Lite läsvärt om oljor finns HÄR

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: STP

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Stort tack för svaret, det som du beskriver är vad jag har planer på att göra för att kontrollera mitt oljetryck. Än har jag inte startat motorn då den har stått i två år och har en kamrem (vad det nu ska vara bra för). vill byta innan jag startar. Men jag kommer att kontrollera tryckventilen i helgen. Sen kommer motorn att få ett LCB som följde med i köpet för att bli av med avgaserna och kanske minska värmen en aning. Nästa steg blir att se om det finns möjlighet att montera en oljekylare.

Angående oljan så skrev jag till MED Engineering och frågade om min motor då dom har byggt den en gång, svaret gör mig lite fundersam.

Very sorry but we no records of this engine as it was built way back in 1990, with low oil pressure it sounds like it is need of a rebuild, do not use 15/50 oil this is to thin for a mini engine

Kind regards,

Steve Whitton

MED

Oljan som jag föreslog var Mobile 1 15w50 som jag fått ett tips om att den skulle eventuellt fungera. Jag får fundera vidare på hur jag ska lösa problemet. Om någon har tips eller ideer så mottages dessa tacksamt :D

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: STP

Inlägg av Crona »

Att 15W50 oljan skulle vara för tunn fattar jag inte, det första lägre talet 15 är viskositeten på kall olja ju lägre ju snabbar når oljan ut till lagren och det högre talet 50 är viskositeten vid varm olja och 50 är lika tjockt oavsett om det är syntet eller mineral det viktigaste är att oljan inte är avsedd för kat motorer då är zinkhalten för låg vilket innebär större mekaniskt slitage.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: STP

Inlägg av Hollywood Vampire »

Intressant tråd och ännu intressantare med detta:
STP är i princip bara ett förtjockningsmedel och felaktigt islaget så lägger det sig bara som en seg geléklump på botten i lådan och drar sig långsamt mot oljepickupen och stryper långsamt oljetillförseln och sen har du ännu sämre oljetryck
Har du Crona upplevt detta? Jag "försvarar" absolut inte STP och andra obskyra oljetillsatser, än mindre syftar till att dylik skall användas!
På vippen att bli offtopic, men jag upplevde aldrig att det vart något sämre oljetryck efter en kanna STP i min gamla motor... :)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: STP

Inlägg av Crona »

Hollywood Vampire skrev:Har du Crona upplevt detta? Jag "försvarar" absolut inte STP och andra obskyra oljetillsatser, än mindre syftar till att dylik skall användas!
På vippen att bli offtopic, men jag upplevde aldrig att det vart något sämre oljetryck efter en kanna STP i min gamla motor... :)
Ok vi tar det i två steg, först ja jag har själv sett STP ligga som en tjock geléklump på botten i en oljesump (ingen koja) och det ville inte rinna ur så jag fick demontera sumpen och rengöra.

Anledningen till att det blev så var enligt STP att man inte följt anvisningarna om hur STP skulle tillsättas, det skulle ske på varm motor och med motorn på tomgång då blandar tillsatsen sig med oljan och geléklumpen undviks och detta svar fick jag i början på 80 talet om nu något skulle ha förändrats till dagens STP.

Nej jag har inte heller upplevt att det oljetrycket har blivit sämre utan det var lite worst-case scenario då det teoretiskt skulle kunna hända och att jag direkt avråder från att försöka lösa ett oljetrycksproblem med STP :wink:

Oljetillsatser och bränsletillsatser är ett hett ämne, det är en mycket lönsam industri och det finns tillsatser för allt från sotning och slipning på burk, visst försvinner soten men det går lika bra med vatten och en blomsterspruta det blir i princip samma effekt o.s.v.

Vissa låter sig luras att fortfarande slå karburatorsprit i tanken på vintern, men det är egentligen bara etanol vilket all 95 oktanig bensin innehåller idag men mackarna vill fortsätta sälja dyra tillsatser så man glömmer informera :roll:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: STP

Inlägg av Hollywood Vampire »

Sjysst svar och förklaring på detta även ifall våra upplevelser ter sig olika kliniskt tekniskt sett! :)
Oljetillsatser och bränsletillsatser är ett hett ämne, det är en mycket lönsam industri
Kanske något att skicka in i guider här på forumet! Typ det du beskriver ang. K-sprit!
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: STP

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag är fortfarande inne på det teoretiska angående mitt eventuella oljetrycks problem.
Anta att min motors problem beror på att lager i vevpartiet är slitna. Så när oljan blir varm och oljan blir tunnare så stannar den inte kvar mellan lager och vevaxel, så långt inga problem. Genom att försöka hålla oljan på en lägre temperatur så kanske det hjälper lite.
Men varför ska man inte gå på en annan olja till exempel en 15-40?
Har också hört att mineralolja är känsligare än syntetoljor för höga temperaturer, över 100-110 grader och dom blir som vatten, kan detta stämma?
Så en 15w40 syntetolja med zink borde vara det bästa, eller?

Nu blev det många frågor :D

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: STP

Inlägg av mojoman »

Har du problem med olje trycket finns det inga genvägar med mirakel medel. Har du problem så är det enda som hjälper är att fixa det som orsakar problemet Annars kommer det bara att bli värre i slutändan.

Problem med vevlager/ramlager, om dessa nu kastar in handuken blir med största sannolikhet slipning av veven och har du riktigt otur och tappar trycket helt i systemet så kan tom kamaxelns lager ta skada pga dåligt oljetryck.

Så mitt tips skulle vara att börja luska vad som är problemet istället för att vänta med det tills det blir värre eller kanske tom motor haveri.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: STP

Inlägg av Crona »

EXCEL,PATRIK. skrev:Så en 15w40 syntetolja med zink borde vara det bästa, eller?
OBS min personliga åsikt.
Nej nej ingen 40 olja den är för tunn håll dig till 50 oljor, en motor som är konstruerad på 50 talet mår nog ändå bäst av en mineralolja men visst förkolnar en mineralolja lättare vid höga temperaturer än en synt olja men 100-110 grader är inga problem funkar upp mot 130-140 grader också men bästa åtgärden är oljekylare och täta oljebyten.

Jag vill inte gå in i detalj men kort, JA en syntolja har bättre smörjegenskaper och har oftast tunnar/lägre viskositet kall vilket gör att oljan kommer snabbare ut till smörjställena synt oljan har också bättre vidhäftning på lagerytorna MEN en tunnare oljefilm då den är optimerad för låg bränsleförbrukning läs låg friktion.

En mineralolja innehåller även så mycket fler kolmolekyler långa och korta än en syntolja, många av dessa är tyvärr av ondo men oljan får odiskutabelt andra egenskaper än en syntolja och kojan är speciell den är inte bara konstruerad på 50 talet det är inte många bilmotorer som delar olja med växellåda och slutväxel, det var också därför Mobil rekommenderade en MC olja.

När det gäller ditt oljetryck så gör kontrollen kärvheten på reduceringsventilen och med brickorna ovanför fjädern hjälper inte detta så måste motorn plockas isär för kontroll lager och dyligt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: STP

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej på er.
Rapport angående mitt oljetryck. Saknas helt oljetryck :(
Blir till att lyfta ur och felsöka motorn, men det var vad tidigare ägaren till bilen själv menade var det ända rätta. Även om det pratades om att motorn hade ett oljetyck när den var kall, för att sedan vid varm motor få ett dåligt oljetryck.

Så nu blir det till att skruva med ett A+ block, helt nytt för mig. Men tror inte att skillnaden är jätte stor.

Stort tack för hjälpen för att reda ut mina funderingar :D

Kommer att fortsätta att skriva om min Midas men då under projekt.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: STP

Inlägg av Tulka »

Som sagts,innan du river,kolla om reduceringspluggen kärvar. Den kan sitta stumt och kan då gå att
vicka loss genom att dra i en halvtums gängtapp(tror jag det var?)
Kika också i botten för att se om det finns något annat skrot som kan göra att
pluggen inte tätar. Om inte något av detta så är det dags att ta isär.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: STP

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Pluggen eller ska det kallas kolven har jag tagit ut och rengjort, samma med sätet inne i blocket. Bara fin olja, inget skit. Fyllt olja via hålet för kolven och sedan dit med kolv fjäder och muttern. Provstart, inget oljetryck. Ut med allt igen, bricka bakom fjädern sedan i med mer olja och tillbaka med prylarna. Provstart, inget oljetryck. Det som såg konstigt ut var att det såg ut som om det var små luftbubblor i oljan.
Blir till att lyfta ur motorn och plocka ner den för att hitta vad som är fel.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: STP

Inlägg av mojoman »

Bubblor i oljan, kan det vara att du har såpass bra tur att det är "bara" oljepumpen som kastat in handduken. Men det kan vara nån tätning före oljepumpen som gått eftersom det är bubblor och får in luft den vägen.

Bara mina tankar kring detta
Skriv svar