Bränslepump

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Bränslepump

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Någon som vet hur vass motor en mekanisk bränslepump klarar? Eller när behöver jag en elpump.
Motorn är en 1380cc MED byggd som har en HIF44 SU förgasare. Ska vara bromsad till 100bhp.

Nästa fråga, motorn ska ha väldigt lågt oljetryck när den är varm. Fjädern till oljetrycks ventilen är ny!!!
Oljan är Castrol Classic 20-50. Något är fel, men vad? O-ring mellan växellåda och motor, sliten oljepump eller vad?

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Mini Turbo
Inlägg: 41
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:41
Ort: Helsingborg

Re: Bränslepump

Inlägg av Mini Turbo »

Ang oljetrycket. Har du bra tryck när den är kall? Är det rätt fjäder du satt i? Jag har för mig att det är olika längd på fjädern beroende på om du har en rund kula eller den cylindriska varianten.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Bränslepump

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Motorn är inte min än :D
Det ät ett A+ block om det hjälper någon. Själv har jag dålig koll på vad som skiljer mellan A+ och ett vanligt block.
Nuvarande ägaren är en van motor skruvare och vet inte riktigt vad som är fel. Vid kall motor så har motorn oljetryck.

hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Mini Turbo
Inlägg: 41
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:41
Ort: Helsingborg

Re: Bränslepump

Inlägg av Mini Turbo »

Jag hade kontrollerat så att det är rätt fjäder, alt lagt ett par brickor mellan fjäder och lock för att se om trycket ökar. Gör det inte det så kan det vara mycket, oljepump, slitna lager osv, så då får man nog börja riva och mäta upp för att hitta felet.
(Jag förutsätter att oljetrycksmätaren är fullt fungerande:-))
Skriv svar