kontrollera och testa lös växellåda ?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

kontrollera och testa lös växellåda ?

Inlägg av mojoman »

Finns det nått enkelt sätt att kontrollera en lös växellåda.

Har nämligen en låda som jag skulle vilja testa funktionen på innan jag sätter dit block och svänghjul. Vill helst inte märka att v-lådan va trasig när man har monterat ihop allt och tar första testrundan
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: kontrollera och testa lös växellåda ?

Inlägg av Flundran »

Är i precis samma läge själv. Följer tråden med spänning. :)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: kontrollera och testa lös växellåda ?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Testa funktionen torde väl vara att smiska dit växeltunneln med en spak på Remote-modellen och testa lägena.
Rodchange-modellen att montera dit spaken/länkaget och fixera vid själva gummifästet bakom spaken. Alt.rycka/vrida i den lilla utgående tappen och samtidigt titta ner i lådan att växlarna åker på plats som de ska.
Okulär besiktning att kika på kuggarna i den befintliga lådan, att de ser ok ut!(?)

Men det är alltjämt en väldigt simpel och osäker metod som beskrivs ovan! För skicket på lådan,vitala lager etc är en helt annan femma!
Pratade med en nestor i ämnet växellåda/skick ikväll och han sa luttrat: Enda sättet att säkerhet-ställa skicket på en låda är att riva ner den, för du kan inte se de vitala delarna, än mindre skicket på dem!
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: kontrollera och testa lös växellåda ?

Inlägg av mojoman »

Har testat detta och alla växlar fungerade från 1-4 utan problem, enda som inte gick o få i var backen men det löser sig nog nu när man oljat upp alla dreven och lagrerna. Den vart lite trög innan man smorde upp den. Ska googla lite på ämnet och återkommer om jag hittar nått matnyttigt
Skriv svar