Kamaxellager

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Kamaxellager

Inlägg av Morgan »

Jag har plockat isär min 850cc motor för en totalgenomgång. Motorn är från -68 och har stått still sedan -79. Nu när jag strippat ner plocket totalt och rengjort det så upptäckte jag att två av lagren såg väldigt slitna ut (mellersta och minsta), dom vara mörka å lite lätt repiga. Godset på dom två var väldigt tunnt dessutom. Även kammen kunde man se att det fanns en viss missfärgning och något grövre yta.

Nu till min fråga, att jag behöver byta lager är det ingen tvekan om men kan jag behålla kammen? Hur äre förresten med lagren, visst ska väl tjockleken på godset vara lika tjocka? Jag har en markant skillnad på dom två jämfört med det tredje.

En annan fråga är hur går jag tillväga att byta dom, går det utan special verktyg? Finns det någon som har ett verktyg att låna mig om jag betalar frakt fram o tillbaka? Och måste man brotsch lagren när man satt dit dom eller är dom klara?
Är väldigt tacksam för svar! /Morgan
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Kamaxellager

Inlägg av Hollywood Vampire »

Slitaget på kam & lager låter ju som en väldigt mörk historia, utan att vi ens sett dem då.

Kamlagren skiljer sig mig veterligen inte i tjocklek, däremot i storlek/diameter!
Innan jag knackade ur mina gamla kamlager ur 998 blocket tyckte jag att ett av de "yttre" kamlagren (minns inte vilket)
såg i det närmaste lövtunt ut. Synvilla eller att det var helt ok kan jag inte svara på, för den gamla kamaxeln löpte helt normalt.
I 8 fall av 10 brukar kamaxelbyte innebära att du skickar i en vassare kam. Att välja en originalkam hör till ovanligheterna, absolut
inget fel i detta. Men vart du hittar en org. kamaxel till 850cc hoppas jag att någon annan här på forumet kan svara på!

Jag sökte själv verktyg för ändamålet för ett tag sedan här på forumet, utan framgång. Det finns inget helt enkelt! :(
Mitt block lämnade jag in på en motorrenoverings-verkstad tillsammans med nya lager och den kamaxel jag valt att ha!
När väl lagren var på plats så "skrapade" (momentet kallas så) snubben lagren, så att den ämnade kammen snurrar fritt.
Det kostade ca 600 spänn om jag inte minns fel!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Kamaxellager

Inlägg av Cooper-74 »

Från en tämligen säker källa så ska lagersats 2A52 täcka dina behov.
Om det går hitta en sån förstås..
Den består av ett lager.. :wink:
850 hade inte mer!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar