Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Hej!
I min lady cup bil (BMC 850 -67) sitter det en trimmad 998cc.
Enligt Opus besiktningsingenjör får jag max ha 43 hk i den bilen oavsett det faktum att det sitter S-bromsar rakt igenom på den.
Jag har "hört" talas om folk som fått regga in S effekt i sina papper när dom påvisat att chassi och bromsar är av S-specifikation. Någon här som lyckats med detta? Finns det några bra knep eller någon bra station att vända sig till?
Jag skulle gärna ha 100 hk eller så i regbeviset.
Med vänlig hälsning
Christian
I min lady cup bil (BMC 850 -67) sitter det en trimmad 998cc.
Enligt Opus besiktningsingenjör får jag max ha 43 hk i den bilen oavsett det faktum att det sitter S-bromsar rakt igenom på den.
Jag har "hört" talas om folk som fått regga in S effekt i sina papper när dom påvisat att chassi och bromsar är av S-specifikation. Någon här som lyckats med detta? Finns det några bra knep eller någon bra station att vända sig till?
Jag skulle gärna ha 100 hk eller så i regbeviset.
Med vänlig hälsning
Christian
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Vidare är följande: Cooper (max) 88hk / Cooper S (max) 126hk
Kanske idé att kontakta SFRO, eller alternativt att chansa och besiktiga med bilen/motorn som den är och låtsas som om det regnar(?)
Verkar som att detta är ett lotteri där ena bes.stationen skiter i vilket med motor/bromsar etc.. Medan andra har hökögon och inte släpper igenom bilen med trimmad alt. utbytt motor!
Kanske idé att kontakta SFRO, eller alternativt att chansa och besiktiga med bilen/motorn som den är och låtsas som om det regnar(?)
Verkar som att detta är ett lotteri där ena bes.stationen skiter i vilket med motor/bromsar etc.. Medan andra har hökögon och inte släpper igenom bilen med trimmad alt. utbytt motor!
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Sfro säger väl även att utöver max har man väl 10% på effekt och 20 i vrid som man kan använda utöver.... då hamnar man ju ruskigt nära 100.
Nästa steg är ju ombyggt där max är 15kw(20hk)/100kg
Clubman 998 70-tals räser 1972 (Projekt)
Clubman 1275GT replika 1972 (Projekt)
Clubman 1100 1972 (Skrot)
MG MGB GT 1969 70-tals räser (Projekt)
Nästa steg är ju ombyggt där max är 15kw(20hk)/100kg
Clubman 998 70-tals räser 1972 (Projekt)
Clubman 1275GT replika 1972 (Projekt)
Clubman 1100 1972 (Skrot)
MG MGB GT 1969 70-tals räser (Projekt)
Senast redigerad av HerrSlentrian den 4 september 2014 kl. 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Austin Clubman MKIII (1972)
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Re: Sv: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Austin Clubman MKIII (1972)
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Jag ska kontakta några olika stationers besiktningsingenjörer för att se vad dom säger. Återkommer om jag kommer fram till något vettigt...
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Vissa saker ska man inte ifråga sätta, så som fruns vikt ,eller detta
Senast redigerad av Ola den 4 september 2014 kl. 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Finns/fanns endast en Cooper S typbesiktigad med 126hk i detta landet.
Sett där är nån med 90hk men minns inte mer/fler än så.
Vore kanske läge fråga han som lyckats typa en koja med 2-liters opel motor hur det gick till?
"Mini 1000 goes 2000" lär då behövas leta upp här på forumet.
Sett där är nån med 90hk men minns inte mer/fler än så.
Vore kanske läge fråga han som lyckats typa en koja med 2-liters opel motor hur det gick till?
"Mini 1000 goes 2000" lär då behövas leta upp här på forumet.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
vilken är/var det?Cooper-74 skrev:Finns/fanns endast en Cooper S typbesiktigad med 126hk i detta landet.
.
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Jo det stämmer man kan normalt uppgradera/byta motor om bromsar och drivlina i övrigt följer med om bilen inte är nyare och helbilsgodkänd, enda problemet är att det krävs ett intyg från fabriken eller importören att detta fordon nu överensstämmer med det fordon med den högre effekten och alla relevanta avvikelser dokumenterade så de kan kontrollera det på SBP.DrKassler skrev:Jag har "hört" talas om folk som fått regga in S effekt i sina papper när dom påvisat att chassi och bromsar är av S-specifikation. Någon här som lyckats med detta? Finns det några bra knep eller någon bra station att vända sig till?
Om du får tag i "rätt" stationschef så bör det funka, vet att det tidigare fanns från Lysekil om jag inte missminner mig i MCS som jobba som stationschef och var kojefreak och byggde alla möjliga varianter av kojan och allt var besiktigat och godkänt.
Om inte detta med intyg eller referens på exempel från andra bilar eller sunt förnuft går hem så chansa det dom inte vet har de inte ont av.
Själv har jag Moken reggad för 407,0 KW så jag behöver inte fundera så mycket rörande effekten
//Thomas
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Jag titta runt lite och hitta en S som har 90 KW 122 hk så det borde gå att övertyga dem.
Du kan få regnumret via PM om du vill.
//Thomas
Du kan få regnumret via PM om du vill.
//Thomas
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Tror bestämt du delgetts denna information vid ett tidigare tillfälle.minitokig skrev:vilken är/var det?Cooper-74 skrev:Finns/fanns endast en Cooper S typbesiktigad med 126hk i detta landet.
.
Om inte så verkar crona ha hittat den.
122 eller 126hk ack att man inte kan alla data i hela bilregistret utantill
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
På vissa orter behöver man knappt ta med bilen vid bes?Ola skrev:Vissa saker ska man inte ifråga sätta, så som frun vikt ,eller detta
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Hur många har gjort en reg.besiktning med koja/trimmad motor räcker upp en hand??
När jag gjorde min så fick jag uppge muntligt vad jag ändrat, både med och vad jag ändrat i motorn!
Sedan skrev besiktningsmannen in 52Kw (70,7hk) i pappret, samt ändrad/ändrat under kolumnen Dispenser
(Bilen var en Cooper 998 vilken får ha max 88hk, men motorn var en Allegro 1293cc med race-kam & Weber DCOE 45:a)
Vad han byggde sin uppskattning på vet jag inte. Återkommande HK antalet Cooper S / 126hk bygger kanske på en lat reg.bes.man som skriver in det direkt... Då Cooper S äger möjligheten till just max 126hk.
När jag gjorde min så fick jag uppge muntligt vad jag ändrat, både med och vad jag ändrat i motorn!
Sedan skrev besiktningsmannen in 52Kw (70,7hk) i pappret, samt ändrad/ändrat under kolumnen Dispenser
(Bilen var en Cooper 998 vilken får ha max 88hk, men motorn var en Allegro 1293cc med race-kam & Weber DCOE 45:a)
Vad han byggde sin uppskattning på vet jag inte. Återkommande HK antalet Cooper S / 126hk bygger kanske på en lat reg.bes.man som skriver in det direkt... Då Cooper S äger möjligheten till just max 126hk.
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
är ju bara besikta aldrig någon som har koll på nått endå på besiktningen (förutom i undantagsfall)
om man endå håller sig till "hundkoje"motorer och inte byter till honda motorer osv.
men man ska nog ha jävligt otur om man får en hundkoje tok som dessutom vill sätta dit en hundkoja pga av lätt trimmad motor.
om man endå håller sig till "hundkoje"motorer och inte byter till honda motorer osv.
men man ska nog ha jävligt otur om man får en hundkoje tok som dessutom vill sätta dit en hundkoja pga av lätt trimmad motor.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då?
Re: Registreringsbesiktning med förhöjd motoreffekt
Vilken av bilarna syftar du på Funkar inte i Hallands län iallafall .... Det vet jag en som testat.Cooper-74 skrev:På vissa orter behöver man knappt ta med bilen vid bes?Ola skrev:Vissa saker ska man inte ifråga sätta, så som frun vikt ,eller detta
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.