Kamdrivning.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Kamdrivning.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej på er alla.

I vinter så planerar jag att byta min växellåda på kojan och i samband med det gå igenom motorn lite. Kolla över lager och packningar osv. Har en ny kamaxel och oljepump som ska i och då kommer mina funderingar på kamdrivningen. Original så är det en ganska bra passning på drev och kedja (dubbelkedja) så det borde inte bli så mycket spel i drivningen av kamaxeln.
Är de fasta lägena optimalt eller bara lagom i mitten?
Är det lönt att kosta på sig en ställbar drivning på en gatbil?
Om man går på en ställbar drivning, hur stor blir vinsten i effekt?
Motorn är i stora drag en 1293, med steg 3 topp, 290 graders kam, 1,5 rullvippor, dubbla SU HS4, LCB avgas. Hoppas på en 90-100 hk när allt är klart.

Ni som kör med en vass BMC-A, har ni ställbar kamdrivning, och isåfall varför?

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kamdrivning.

Inlägg av Gerry »

Jag slog till på ett ställbart kamdrev.
Dels just för att kunna ställa kammen så exakt som möjligt och för mig var det inte aktuellt att pilla med olika kryssskilar för att få det rätt.
Och så var det inte så stor prisskillnad (när allt annat redan hade spårat ur känns det ju fel att snåla på något som jag hoppas slippa skruva med på lääänge)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Kamdrivning.

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag instämmer med Gerry! Angående effekt så bör någon med evidensbaserade uppgifter ge sig till känna. :)
Men jag har läst om antal häst/hästar per grad som du bommar på de fasta dreven, jämfört med de ställbara!
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Kamdrivning.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej på er.
Min fundering är inte skillnaden i pris på dom olika varianterna. Utan funderingen är med på om det ställbara håller sig på samma inställning som det är satt på från början. Ett fast hjul kan inte ändra sig. Om man tittar runt på olika firmors hemsidor så har MiniSpares kilar med olika offset. Alla andra ställbart kedjehjul. Jag tycker att det vore bäst med kilar, men då måste man veta hur många garder som man behöver justera redan från början. Vilket är ganska svårt :-)
Ett justerbart drev kan man flytta efterhand.
Men behövs det?

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Kamdrivning.

Inlägg av Cooper-74 »

Om priset kvittar så kanske det här kan vara något: http://www.swiftune.com/Product/1520/sw ... r-set.aspx
Inget tjafs med offset kilar där inte!!!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Kamdrivning.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Nu börjar det likna något i stil med vad jag letar efter, men vågar man bygga med enkel kedja?
Jag har alltid haft och alltid fått lära mig att det ska vara en dubbel kedja på en trimmad A-motor.
Har försökt att titta runt men hittar inte samma smarta system i dubbelkeje variant.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Kamdrivning.

Inlägg av crowan »

Är det swiftune tror jag man kan lita på det :-). De skriver att de har testat det i sina racerbilar, så det borde vara ok. Jag har deras andra variant av ställbart drev. Funkar kanon.
clubman 1330
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Kamdrivning.

Inlägg av Cooper-74 »

Den här snubben menar nog allvar då han bygger en 1480cc, tydligen var hans 1380cc för trött.. http://www.mk1-forum.net/viewtopic.php? ... 3&start=70
där är bilder på sidan 8 i hans byggtråd på just Swiftunes kamdrivning monterad.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Kamdrivning.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det är säkert rätt att det håller bra i en race-motor. Men en sådan brukar byggas om var vinter, det tänkte jag försöka att låta bli.
Där av min fundering på om det håller med enkel kedja, jag gissar att den slits fortare och då har man förlorat vitsen med ställbart kamdrev. Så om någon vet om en liknande lösning men med dubbelkedja, för det vore perfekt :D

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Kamdrivning.

Inlägg av Crona »

Patrik,
Du kan inte dra ett likhetstecken mellan simplex och sämre livslängd det beror helt på materialval och jag känner till ett ganska känt bilmärke som gått ifrån duplex kedja till simplex :wink:

Friktionen och vikten på en enkelkedja är lägre det vill säga mer effekt eller sett ur ett miljöperspektiv lägre förbrukning men det är kanske ganska oväsentligt i detta fallet :roll:

Så är prylarna bara av hög kvalite så behöver du nog inte oroa dig de första 15.000-20.000 milen :mrgreen: kedjan är ju inte direkt lång heller så risken att den skall sträcka sig flera grader är inte så stor.
Men helt klart blir det billigast och enligt min mening tillräckligt bra med standard drev och kedja och en offset kil.

Men kolla först hur fel det står bedöm sen om det behöver justeras eller inte, skall du bygga en extrem motor så är alla smådetaljer självklart av största vikt och man kan inte bortse från något men det krävs även lite finnes och känsla när man monterar och justerar in ett ställbart drev med gradskiva och mikrometer det slipper du tänka på om du väljer standarprylar då blir det aldrig helt fel oavsett.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Kamdrivning.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Tackar för svaret. Ditt råd tar jag :D
Så det blir Duplex med fasta drev i så bra kvalitet som möjligt. Sen får jag mäta upp var motorn står i vev och kamaxel. Behövs det så får det bli offsetkil.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar