ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av Flundran »

Jag kom hem med bilen efter att ha kört en kortare sväng. På parkeringen går plötsligt motorn mycket dåligt, som att den inte går på alla cylindrar. Jag stänger av motorn och skruvar ur tändstiften. Det ryker ganska kraftigt ur cylinder 3. Jag tar av topplockskåpan så att jag ser lyftarna. Lägger i en växel och rullar bilen på backen. Då ser jag att en av ventilerna verkar ha fastnat i nedtryckt läge. Hur kan det bli så? Vad gör jag åt detta?

Motorn är en 998cc.

Bild
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av Flundran »

Jag läste på ett engelskt forum där personen varit med om samma sak som jag. Han hade monterat av toppen, tagit ur ventilen och använt en "reamer" i hålet. Det är tydligen som ett borr fast ger mer fin yta, bättre för precisionsarbete. Finns det något svenskt ord?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av Cooper-74 »

Säkert låneord från annat språk men det du söker heter "brotsch"
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av RAINIER »

Samma hände mig år 2001, men det var en stage 3 topplock från MiniSport. De användde koppar styrningar... Jag bytte till stålstyrningar och det hände aldrig igen. I mitt fall böjdes ventilskålen, men skadade kolven bara minimalt. Så med 8 nya styrningar och en ny ventil kom bilen på vägen igen nästa dag.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av Flundran »

RAINIER skrev:Samma hände mig år 2001, men det var en stage 3 topplock från MiniSport. De användde koppar styrningar... Jag bytte till stålstyrningar och det hände aldrig igen. I mitt fall böjdes ventilskålen, men skadade kolven bara minimalt. Så med 8 nya styrningar och en ny ventil kom bilen på vägen igen nästa dag.
Hur mycket skulle du ta betalt för att laga mitt topplock? Jag vet inte om kopparstyrningar använts här. Men topplocket renoverades innan jag köpte det. Har gått kanske 20 mil sedan montering.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av Cooper-74 »

RAINIER skrev:Samma hände mig år 2001, men det var en stage 3 topplock från MiniSport. De användde koppar styrningar... Jag bytte till stålstyrningar och det hände aldrig igen. I mitt fall böjdes ventilskålen, men skadade kolven bara minimalt. Så med 8 nya styrningar och en ny ventil kom bilen på vägen igen nästa dag.
Aldrig hört talas om "kopparstyrningar" Kanske du menar dom var av mässing?
Onödigt krångel blev det oavsett vilket..
Står säkert ett mått på hur stort spel det ska vara mellan ventil/styrning i BMC's verkstads handbok, nåt som tydligen missas ibland.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av Flundran »

Måste jag byta topplockspackningen när jag fixat topplocket? Packningen har bara suttit 20 mil eller så.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av RAINIER »

Använd packningar aldrig 2ggr.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av Flundran »

Nu är gamla topplocket tillbaka. Underbart att starta upp och känna att bilen går som en klocka. Det var ett onödigt byte från första början.

Ett tickande ljud och en blick på trippmätaren avslöjade att den hakat upp sig på 999 igen... :roll: Var ju knappt ett år sedan jag öppnade den och vred över sist. Men bara motorn fungerar så är jag glad.
1275gt grup 2
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 januari 2013 kl. 22:27

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av 1275gt grup 2 »

Ser du hade problem med toppen förmodligen hade du rostfria ventil med i gjutjärn styrning dom går ej i hop och nyper då av värmen .
Så nu är ventilen krök nu så skulle jag sätta i bromsstyrning eller kelland hylser och avgas ventil brosh upp större finns värden .MVH Jörgen
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: ventil fastnat i nedtryckt läge, vad göra?

Inlägg av Flundran »

Jaha, kanske var det därför det hände då. Tack för tipset! Toppen ligger avmonterad i garaget, jag har inte gjort något med den efter att det hände.
Skriv svar