MPI felkodläsare

Allt som har med elektronik att göra.
98koja
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 april 2010 kl. 22:02
Ort: Kungälv

MPI felkodläsare

Inlägg av 98koja »

Har en MPI årsmodell 98 som har stått i garaget en stund efter att jag tröttnat då jag inte lyckats reda ut varför den har för hög HC halt i avgaserna. HC ligger på över 1000 och bilen går dåligt på tomgång. Har bytt vattentempgivaren, lambdasond, givaren vid svänghjulet, de andra givarna har jag testat att skifta mellan en kompis mini utan resultat. Har kompressionstestat, kollat spridare och bränsletrycket. Undrar om det är någon i Göteborgs trakten som har tillgång till typ en sykes pickavant eller liknande för att läsa ut felkoder?

/Jonas
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: MPI felkodläsare

Inlägg av RAINIER »

Ett sånt diagnos verktyg heter Test Book (Rover) för MPI MIni's. Ingen i Sverige verkar ha en sånt, så vitt jag vet. Jag har letat själv i flera år. Ibland finns de till salu på Ebay för typ 5000 pund.
Men du kan kolla by-pass ventilen som hänger upp sig ibland. Den sitter på vänster sidan på insugsgrenrör (om man står framför motorn). Rengör den och kolla dina avgasvärden igen. Ibland hjälper det.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: MPI felkodläsare

Inlägg av Landén »

Så det fanns en till kojja i Kungälv. skoj Jag beställde just hem ett bigback med vakumanslutningar om det behövs.
Tel: 0705303338
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: MPI felkodläsare

Inlägg av RAINIER »

Kolla om tändkablarna är ok. Jag har haft en kund som har monterat pirat tändkablar och de klämde inte ordentligt. Resultatet var dålig kontakt med korrosion på följd. Dålig gnista = dålig förbränning = hög HC halt.
Kolla om vevaxelpositionsgivare (under startmotor) inte strular. Kanske du kan låna den från din kompis' Mini.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar