Montering drivaxlar/pot joints - problem...

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Montering drivaxlar/pot joints - problem...

Inlägg av Magna-Flash »

Skulle behöva några råd...

Nyrenoverad motor är monterad i bilen, med nya pot joints.
Nu har jag trubbel med att få in drivaxlarna i dom inre drivknutarna (pot joints).
Det vill liksom inte... Splines är rengjorda och dom där clipsen verkar vara i fint skick.

Hubbarna (trumbromsar) sitter kvar komplett på bilen - det är bara övre leden som är lossad för att kunna röra hela paketet.
Hur göra? Kan man hamra på med blyslägga på yttre drivknut/castle nut?
Har smackat på med gummiklubba utan resultat...

:meck:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Montering drivaxlar/pot joints - problem...

Inlägg av RAINIER »

Menar du att själva "potten" inte vill på diffens utgående axel?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Montering drivaxlar/pot joints - problem...

Inlägg av Magna-Flash »

Puh!
Efter mycket svett, tid och tålamod så fick jag dit dom!
Inget bankande med verktyg - bara min egen kropp :wink:

Rainier - det var alltså drivaxel in i ny pot joint (som redan satt monterad på motorn)
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Montering drivaxlar/pot joints - problem...

Inlägg av RAINIER »

Då menar du troligen drivaxeln som inte ville på inre delen av pot joint? Det sätter jag ihop i skruvstycket.
När man ta ut en motor, då lossnar man själva potten från diffens utgående axel. Att sätta tillbaka det kan vara otroligt krångligt. Potten måste ligga rakt i linje med utgående axeln, c-clipsen får inte vara böjt öppen för mycket och sen får man trycka allt på plats vid trummans ände. Krångligt...much !
Lättare att klippa bundbanden och sära potten och innerdelen av joint/drivaxeln. När man sätter ihop det blir det mycket enklare, men kolla noggrant att alla kulor är fortfarande på plats.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar