Motorrenovering

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Motorrenovering

Inlägg av Minimicke »

Nu ska jag ge mig in på något som jag aldrig gjort förut men jag hoppas det ska gå vägen... Att plocka isär och renovera en motor, har köpt en extramotor så det är ingen stress att få den klar. Jag undrar finns det någon bra bok man kan köpa som beskriver detta bra...

Jag kommer säkert att ställa tusen frågor här på forumet innan jag är klar är jag rädd och vissa frågor kan säkert anses dumma av den som skruvat en del motorer... Nu har jag stött på mitt första problem, att demontera kamkedjan, hur gör jag? Har försökt att få lös muttern/bulten men den är helt stum jag rör den inte ur fläcken och börjar undra om jag gör fel?

Det är en vanlig 1000cc motor med en enkel kedja, kanske kan vara bra att veta :)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Motorrenovering

Inlägg av Hollywood Vampire »

"Att inte ha en verkstadshandbok är som att torka sig i arslet utan papper" har jag hört någon säga! :)

Finns en verkstadshandbok till salu här på forumet; http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=15&t=11139
De gamla verkstadshandböckerna är oftast väldigt bra och enkla. Annars kan du googla på Haynes verkstadshandböcker.

Finns ju även verkstadshandböcker utlagda på nätet idag! Prominent sökord torde då vara 998cc
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Motorrenovering

Inlägg av Gerry »

Och när du kommit så långt att allt ligger utspritt i garaget, kan den här tråden kanske vara till hjälp:
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... -building/

:)
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Re: Motorrenovering

Inlägg av Minimicke »

Haynes verkstadshandbok är redan beställd, men leveransen var några dagar bort och jag vill ju få isär motorn nu :D
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Motorrenovering

Inlägg av Magna-Flash »

Hur menar du med stum? Snurrar inte hela motorn om du försöker lossa kammen? Du måste "låsa" motorn - antingen via svänghjulet eller med större skruvmejsel mot en av bultarna genom någon av kamdrevets hål... Och ja, den är åtdragen med ungefär 90 Nm så det krävs en del för att lossa.
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Motorrenovering

Inlägg av HerrSlentrian »

En mutterdragare brukar göra jobbet.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Skriv svar