generator

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Morgan skrev:Jojo jag har grov kabel från batteri vi solenoid till B+ på generator...
Ok men du har ingen voltmätare så du kan kolla om den laddar?
Men testa att koppla in den Brun/Gula till D+ på det nya reläet och se om inte lampan tänds.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Nu har jag kopplat enl din beskrivning. Återställde den brun/gula kabeln dessutom som jag tidigare hade klippt uppe vid laddlampa å kopplade den till D+ på nya relät. Nu fick jag ett nytt problem....laddlampa lyser vid avstängd tändning och slocknar nät jag vrider på tändningen :? Vad kan detta bero på?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Morgan skrev:Nu fick jag ett nytt problem....laddlampa lyser vid avstängd tändning och slocknar nät jag vrider på tändningen :? Vad kan detta bero på?
Kan inte vara så många saker
Om du tar av ledningen från D+ och lägger den rakt mot jord när tändningen är avstängd tänds lampan då också?

Så här är funktionen
När tändningen slås på så får lampan spänning via klämma 15 inne vid instrumentet och jordas genom generatorn D+, när sen generatorn börjar ladda så blir det plus på båda sidor och lampan slocknar.

Om lampan lyser när tändningen är av så får den på något sätt ström baklänges, antingen genom att du har avbrott i generatorn så fältet inte jordas ner utan att B+ går ut även på D+ och när tändningen är av så får lampan jord genom övriga komponenter som är anslutna till klämma 15 det vill säga den lyser, när du sen slår på tändningen så blir det plus på båda sidor och lampan slocknar precis som du beskriver.
(Kan vara uppslitna kol = avbrott eller eftersom det är en växelströmsgenerator även en diod i generatorn som är trasig)

Eller så har du plus på ledningen från lampan trots att tändningen är av, du måste mäta upp lite kan inte hjälpa dig så mycket mer.
Skaffa nu en voltmätare och se så du har jord ut på D+ när motorn inte går, när du sen startar så skall det bli plus på D+.
Det kan ju vara så enkelt att generatorn eller reläet är trasigt, om du har spänning ut på D+ med avstängd motor så är generatorn eller möjligen lite mer långsökt reläet kast.

Lycka till med felsökningen men nu kommer vi inte mycket längre.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Jag fick tillslut allt att fungera med min vxlströmsgenerator med externt relä, men nu äre så att jag har bytt ny generator med inbyggt relä å nu kommer mitt problem. Vad behöver kopplas om vid gamla relät? Laddlampa lyser nämligen vid tändning av och tänds vid tändning på nu när jag bytte generator.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Det svarade jag trådskaparen Göran tidigare
Crona skrev:Om den har inbyggt relä så är inkopplingen extremt enkel, batteri spänning (B+) och laddningslampan (klämma 61)
Kabeln som kommer från lampan skall gå rakt till klämma 61 (lilla anslutningen på generatorn kan även stå D+) för du har väll bara två anslutningar på generatorn?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Jag har 3 anslutningar på generatorn, 2 feta stift och ett smalt. Generatorn köpte jag på minispears...
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Står det något på anslutningarna.
B+/30 = Batterispänning = grova stiftet
D+/61 = laddningslampan = lilla stiftet
Om du slår på tändningen och lägger kabeln från laddningslampan till jord så skal laddningslampan tändas samma sak när den ansluts på generatorn då får den jord genom generatorn.
När sen generatorn börjar ladda så blir det plus ut på stift D+/61 och laddningslampan slocknar då det blir plus på båda sidor på lampan.
Slår du av tändningen så skall lampan slockna då plusen bryts i tändningslåset, hoppas jag var tydlig nog :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Tack Crona, det har löst sig!
Skriv svar