Säkringen går när jag blinkar höger

Allt som har med elektronik att göra.
lindmark
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 december 2011 kl. 06:30
Ort: Eskilstuna

Säkringen går när jag blinkar höger

Inlägg av lindmark »

Hej!

Har problem. Min mini kom idag tillbaka efter lite service på bromsarna och innan dess har den stått i garaget ett par månader.

Nu så är problemet att varje gång jag blinkade höger så gick säkringen. Satt en 15A säkring i hållaren. Bytte säkring och den gick igen. Kollade i forumet och det verkar som att det skall vara 35A säkringar, inte 15. Har ingen 35A så körde 25A, nu blinkar den vänster men när jag blinkade höger gick den också.

Sätter i en ny 25A men nu så lyser det bara när jag blinkar vänster & på höger så händer inget.

Vad tusan kan det vara? Vad för saker kan skapa kortis när man blinkar?

/M
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Säkringen går när jag blinkar höger

Inlägg av crowan »

Kolla så att sladdarna till höger blinkers inte har skavts och ligger emot någonstans. Du kanske kan mäta om det kommer fram ström som det ska till lampan?
clubman 1330
lindmark
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 december 2011 kl. 06:30
Ort: Eskilstuna

Re: Säkringen går när jag blinkar höger

Inlägg av lindmark »

slutrapport.

Fick igång bilen idag igen. Helt otroligt vad felet var. Först visade det sig att vänstra fram blinkersen var vattenfylld så det blev kortslutning. När det problemet var löst så fortsatte blinker relät att bara lysa. För er som undrar så har jag nu lärt mig att det krävs att två glödlampor sitter anslutna för att motståndet skall göra att det blinkar. Med bara en lampa i så lyser det bara.

Fortsatt fel varje gång man försökte blinka höger, säkringen gick och alla lampor blinkar till i bilen. Efter att ha felsökt och kommit på att det inte fanns någon matning framme vid lyktan så fortsatte vi o letade bakåt. Till slut, när vi kom hela vägen till blinker spaken så visade sig det att skruven som håller i blinkers spaken på rattstången var för lång och kortslöt på högra blinkers läget.



/M
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Säkringen går när jag blinkar höger

Inlägg av crowan »

:-) det är inget man gissar. Men med metoden att börja längst bort och söka sig bakåt brukar man hitta det mesta.
clubman 1330
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Säkringen går när jag blinkar höger

Inlägg av minitokig »

spännande fel!


:-)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Säkringen går när jag blinkar höger

Inlägg av minijanne »

Imponerande felsökning!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Säkringen går när jag blinkar höger

Inlägg av Cooper-74 »

Fortfarande chockad att nån verkligen använder blinkers!!!
Du är av en utdöende ras! :D

Också imponerad av felsökningen :wink:
(går det inte laga med slägga, ja se då är det nåt elektriskt..)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar