Första hundkojan... 94:a

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Då gjorde jag ett litet ryck till. Hoppas att någon fortfarande läser? Börjar känna mig schizofren som pratar med mig själv. Sen vet jag att jag har varit dålig på att göra en rolig projekttråd men jag försöker bättra mig. Jag har varit dålig att fota och alla vet att en projekttråd utan bilder är som onani utan utlösning.

Nog om det.

Jag tog fram den roliga lådan. Jag är en junkie för krympslang.
Bild
Jag hade tänkt löda ihop sladdarna men min kolv hade sagt upp sig. Dessutom så är det bra att veta att det funkar innan man lödar det. nu sitter det med kabelskor och krympslang.
Bild
Bild
Sen kopplades alt in i den fina säkringsboxen.
Bild
Såhär rent och fin blev det bakom förgasaren där det tidigare hängde fulkopplingar och glappande säkringar. Tom avklippta kablar.
Bild
Sen har vi min finurliga lagning av den trasiga ventilen för värmen till kupen, jag och min fru tröttnade på att köra mitt i sommaren med full värme. Ett vvs balofix så att man kan vrida på om man vill ha värme.
Bild
Dom var slut i lager sist som jag beställde prylar så det får bli ett senare projekt att fixa ordentligt.
Sedan så fick jag bygga upphängningar till avgassytemet då dom saknades på min bil.
Bild
Sen så satt skiten på plats.
Bild
Bild

Dessvärre så åker jag på att bya dom motorfästena som sitter på sidan mot innerskärmarna. tänkte fuska olyfta bilen lite i motorn med domkraften.... Det gick inte, det sa kras.. Skitsamma jag har nya och ville ändå byta dom..
Nu är jag grymt sugen på att montera ho lowsen även fram och ett tracking kit så att man kan justera camber och caster.
Jag har nya hårdare bussningar till hela framvagnen men vet inte om jag skall göra det då det ändå ingår i kitet.. kanske bättre att lägga i stoooora högen med nya prylar som snart hamnar på säljes.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av minitokig »

Jobba på och rapportera vidare, jag lyssnar!
:-)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Första hundkojan... 94:a

Inlägg av crowan »

Lätt hänt att man köper på sig och aldrig kommer sig för att montera. Har också en hög med såna grejer :-D

Men det blev grymt bra med sladdarna!
clubman 1330
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Jodå det blir en del delar.. Fan vilken skillnad det var att köra nu utan läckage och med nytt avgas. Framförallt mellan 4000-6000 varv puttar den på bättre..
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Sillyseason!!!!!!

Bild

Mycket har hänt förutom med bilen..
Jag har däremot skadat min axel som har varit dålig sen slutet på 90talet.
Efter att ha brutit höger nyckelben 3 gånger så gav axeln upp. Troligtvis så får jag genomgå tre st operationer nu varav en som man monterar nån typ av "gångjärn" i axeln/nyckelbenet.. Typ flipfront!! :meck:

Men det skall nu köpas julklapp till mig...

Tracking kit.
Spax justerbara dämpare i 36 lägen.
Extraktor grenrör
2 cellskylare
vattenpump
termostat
slangar
elfläktskit
och massa annat kul...

Är det någon som har erfarenhet av att konvertera till elfläkt.. märker man skillnad?
sen skall denna byggas ihop igen.. Suck.
Bild
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Cooper-74 »

Tänker du ersätta remdrivna fläkten med elfläkt?
(din bil.. ditt beslut :wink: )
Lägg då till inköp av toppackning i din att köpa lista.

Mpi kojor med sin frontmonterade kylare klarar sig med bara elfläkt.
Som ofta inte funkar (pga oxiderade kontakstycken, säkert nåt tyskt skit dom monterat..)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

ok.. kyler dom dåligt?

Jag har iofs en spi men jag köper samtidigt en (vad dom kallar) en högflödes vattenpump och en dual core kyl.. :meck:
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Då gick vi "ballistic" på minisports webshop..

* Gaz dämpare
* camberkit bak
* justerbara undre armar fram
*justerbara tierods
* Alla bussningar i polyteran
* Nya hubbar med nya kulleder och lager
* nya styrleder..

Det blir tjatigt, allt i framvagnen byts. det blir inga genvägar

Dessvärre tycker jag inte att jag får så mycket camber bak trots att jag bottnar justeringen??

Vidare köpte jag ny vattenpump, kyl, elfläktar, remmar, oljefilter, bensinfilter, vätskor.

Samt ett extraktorgrenrör med ett extra rör om jag vill köra utan kat.

Jag skulle jättegärna ha lite tips på vilka julvinklar man bör köra på... dvs i hela bilen nu när allt är justerbart.
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Glömde skriva att min fru fick syn på en old school oljekanna med gammal castrollogga som hon ville ha som vattenkanna..
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Nu är jag riktigt konfunderad.
Jag gjorde en sådan där legendarisk "stannauppeförlängepånattenochhandlapåwebshop" och beställde en ny elfäkt som jag i min enfald trodde var ett kit som ersatte den remdrivna propellern.
http://www.minisport.com/pgg10058-side- ... 91-96.html

jag förstår nu att detta var utsugsfläkten. men skitsamma, jag bryr mig inte jag monterar den så min elfläkt ser halvdöd ut ändå.

Men jag hittar inga färdiga kit fördet jag söker.. Är det någon som har sett en koja där propellern är utbytt mot elfläkt?
Vågar man gå lös på skroten och hitta något och bygga om? allt som rör kylning på bilen är nytt och enligt minisport högprestandaprylar.


Jag beställde också värmelindning till extraktorröret så det bör väl evakuera lite värme tycker jag. är det någon som har erfarenhet av använda sånt?

Sen blir hucen monterad med 4st huvlås och jag funderar tom på att beställa en kolfiberhuv med ett luftintag. då dkulle jag kunna plastaen kanal till kylen och insuget. Tankar om det?
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Då fortsätter min byggtråd här http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... portspack/ om någon vill läsa och se bilderna på väghållningsbygget och lite trim. kommer givetvis vara kvar på forumet men uppdaterar nog inte byggtråden mer.
Skriv svar