Hif44/vevhusventilation

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Hif44/vevhusventilation

Inlägg av Morgan »

Är det någon som kan svara på hur man ska ha vevhusventilationen på min MG 1300 motor med en Hif44, jag har kopplat ihop "burkarna" dvs en från kamkedjekåpan å en från kopplingshuset med varann å sen satt ett öppet filter där. Sen har jag bara dragit ner en slang från ventilationsanslutning från förgasaren å ner under motorn, jag hade först pluggat den men tyckte det blev bättre gång när det var öppet. Kan det vara såhär eller ska/bör man ändra nått?

/Morgan
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av cmmmm »

precis så har jag gjort på min med ventilationen frän förgasaren drog jag ner så långt från grenröret bara då det kan ju komma soppa ur där brandfaran ju
mvh C-M
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av Morgan »

Då är vi iaf två som gjort så... :wink:
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av Magna-Flash »

Morgan skrev:Sen har jag bara dragit ner en slang från ventilationsanslutning från förgasaren å ner under motorn, jag hade först pluggat den men tyckte det blev bättre gång när det var öppet.

/Morgan
Menar du att du dragit en slang direkt från förgasarens vevhusventilationsanslutning rätt ut i luften??? Då drar den ju luft där (ofiltrerat dessutom) och då lär det bli svårt att få till bränsleblandningen. Snacka om att dra tjuvluft[FLUSHED FACE]


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av cmmmm »

nej det sitter en överflödsventil på bränslet där den ska gå rätt ut i det fria
finns ej på dom gamla hs4
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av Morgan »

Jag hade pluggat anslutningen till vevhusvent på förgasaren tidigare, då gick den sämre... Varför? Men då ska jag köra pluggat menar du, Magna? Eller ska man sätta ditt ett filter på den anslutningen oxå kanske?
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av Magna-Flash »

Är inte så hemma på HIF-modellerna... men på en HS4 så ska man definitivt plugga vevhusventilationsanslutningen på förgasaren om man inte tänker köra sluten vevhusventilation (dvs ha slangarna kopplade till förgasaren)...
Men jag låter någon som är mer insatt i HIF:arna svara tror jag... ;)
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
mini1275gt
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
Ort: Skara
Kontakt:

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av mini1275gt »

Förstår inte rädslan att har vevhusventilationen inkopplad?
jo visst den kan eventuellt sänka oktaltalet någon pytelite procent, (Har aldrig upplevt spikningar själv pga detta)
framförallt så skapar det ett undertryck i vevhuset för att minimera risken att du blåsa ut oljan vid olika packboxar, plus att hålen i oljefällorna är så små att det skulle strypa ett större övertryck från att komma utt för att inte nämna den 2 mm hålet i ventilkåpan om inte någen har sågar av den.......
titta på race kojorna så sitter det oftast en en tumsslang från ventilkåpan till en catch tank

det är i det flesta fall bättre att ni har det kopplat, tror ni att ni ska tjäna hästkrafter på att ta bort det så vinner ni nog mer på att banta 2kg


//Fredrik
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av Morgan »

Mini1275GT; jag har ventilerat oljelock så där har jag inte gjort nått. Men frågan är ju om jag ska koppla ihop vent från motorn till förgasaranslutning eller låta plugga den delen? Någon påstod att gången blev sämre om man anslöt till förgasaren plus att man skita ner förgasaren dessutom...
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av cmmmm »

jag har all vevhus ventilation kopplad till förgasaren misssförstog dig innan sorry
sen är det övertrycks ventilen på bensinen som går rätt ut i luften
mvh
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av Morgan »

Okey cmmm, men jag har som jag skrev öppet filter och ventilerat lock så där har jag inte ändrat nått. Men jag ska testa att koppla ihop resten till förgasaren å ser hur det blir...
Användarens profilbild
mini1275gt
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
Ort: Skara
Kontakt:

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av mini1275gt »

den "Ventilerade" locket har så pass mycket motstånd så den inte stör motorns gång, Koppla oljefällorna till förgasaren... det kommer inte att skita ner förgasaren

har du en filter på den ena fälla och den andra kopplad direkt till förgasare kommer den dra tjuvluft den vägen, om inte du trycker in en strypning i ventilations slangen
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Hif44/vevhusventilation

Inlägg av Morgan »

Tackar & bockar, mini1275gt!
Skriv svar