BMC Mini 1000 saloon... TILL SALU !

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av bulten08 »

om jag inte minns fel ska man sätta dit bromsköldarna innan man sätter dit navet på spindeln eftersom det är presspassning på navet.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

:oops: .............................. jahaps nu hade man för brottom igen.....gör om gör rätt........... and thats why I dont like drumbrakes :lol:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Framvagnen börjar ta form igen. Nya bussningar och rengjorda kullager och nållager, få se om de håller.

Har demonterat alla dörrarna man fick med på köpet, totalt 4st dörrar. Jikes vilket enkelt jobb att skruva isär dom. Behövde inte ens nån manual eller gå ut på nätet och kika. Gillar enkelhet med denna bil
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Evighetsjobbet fortsätter.......slipa slipa slipa........blästra blästra och återigen slipa......för eller senare tar det slut och får ta fram färgsprutan och lägga ett lager 2 komponent epoxy grund
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Nää nu får minusgraderna ta o komma tillbaka igen. Vart "segare" att blästra när det vart mer än +5. Idag har man skaffat fram 50 kg sand o blästra med hela helgen eller tills man är klar o kanske hinner börja byta ut plåt som är dåligt återstår att se. Blästra är kul men nu börjar det kännas som om jag har fått tillräkligt av denna metod, men jag nöter vidare

Bild
30 minuters jobb med biltemas blästerpistol, så visst har de grejer som funkar, Bör nog tillägas att det är en rejäl kompressor bakom det hela annars hade det nog inte gått så smidigt

Men jag fortsätter att jobba i dammet........hittar sand överallt trots att man skyddar sig väl
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Börjar närma sig slutet nu, snart dax för epoxygrund :D

Har inte gjort nått annat med bilen än fixat med karossen, den 1 februari nästa år får man ett eget varm garage som är 3.6x5.0m. Så har lite stress och få allt "skitgöra gjort på jobbet så man inte behöver skita ner det egna garaget. Som det ser ut nu är prio 1 att få ett rullande chassie så man kan forsla bilen egna garaget. Allt annat läggs på is tills vidare
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Nu tar jag julledighet från all jobb o ska vara med familj o vänner. Kanske 2 timmars blästring kvar och en heldag med svetsen sen kan jag börja med finputsen och grundfärg efter det.

Bild

Go jul och gott nytt år på er alla minitokar
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Ola »

Otroligt jobb att göra karossen plåt ren.
Har många gånger funderat på varför man ger sig på att få bort all gammal färg
Jag har vid ett tillfälle gjort det själv men då var bilen lackad med en syntet färg som inte
Hade härdat och inte gick att över måla.
Men jag kan inte förstå varför ta bort färg som inte har nån rost under sig.

Respekt för att du orkar.
Go jul.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Varför jag tar bort all färg ? Bara för att jag kan :lol:

Nä den vart målad med nån skum färg som inte gick och slipa med vanlig slipmaskin. Bara smetade igen pappret. Vill inte riskera och köpa färg för över 1000kr för att sen märka att det inte fungerar och slipa om allt igen.

Kanske är lite overkill men har tid och döda när man jobbar, så istället för att surfa bort tiden gör jag detta :D
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Har gått riiktigt trögt framåt sen julfirandet. Men nu har man fått lite fart på det hela igen. Men hade inte räknat med att de skulle vara plus grader hela julen, så blästrade områden börjarfå lite små svarta prickar...................

Bild

Bara och åka köpa roststop i mängder, smeta på låta verka sen igen. Efter detta på med primer som skyddar metallytorna: Nu borde rena metallen vara bra skyddad tills man fixat allt innan epoxy grund.

Bild
Testade måla bakluckan i färgen jag tror kommer att bli perfekt för bilen, färgen är lite mörkare i verkligheten. Misanoröd hos VAG och saab kallar den laser röd. Kommer bli perfekt till bilen.

Nu har man bestämt sig att detta inte blir någon show bil utan go bil. Måste bara knåpa klart chassiet och elen. Sen får man sätta fingrarna i favvo prylen.....MOTORN :rivstart:

Ett annat litet dilemma man har i nuläget är om man ska slipa och spackla alla små bucklor som finns lite här och där eller låta dessa vara kvar som märken efter de gångna årens bravader......lite som rynkorna i ens panna :)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Jahaps efter ett litet bakslag i form av ytrost så är på spåret igen. X antal rostätar burkar och ett gäng handukar och rostskydd på detta så kan man fokusera på de viktiga detaljerna igen.

Nu är det bara några rosthål kvar att lappa igen och golven fram som ska svetsas fast sen är det dags för epoxygrund. Den sista biten känns som om man trampar på samma plats, går riktigt segt framåt. Men ett steg i taget så kommer man dit. Har hunnit fixa med dörrarna på jobbet så dessa är i princip klara för lack och ihop montering.

Saker som är klara hittills
* framvagnen
* bakvagnen
* bakluckan (kommer att fixa en ny sen, då denna va skev och bucklig under allt spackel)
* Båda dörrarna svetsade och klara för lack
* diverse smådetaljer lackade och väntar på att få skruvas fast

Nu är prio 1 att få klart karossen och på med epoxy grund, sen kan man börja med elkablarna, ska se om man hittar kablar nånstans så man kan bygga ett helt nytt.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av minitokig »

Bra jobbat!
:-)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Båda dörrarna klara så nu är det bara att skruva dit alla delarna igen

Bild

Karosskit i skarvarna innan epoxygrund

Det rullar på lilla projektet, en bit i taget, lite kvar på karossen och fixa innan den grundas, men i det stora hela är den i princip klar
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Ja nu är måttet rågat.........nu är denna lilla saga slut.

Framvagnen har vridit sig av svetsandet så framvagnsbryggan går inte att få dit, samt att bakvagnen jag beställde är fel. Hålen sitter 2,5cm för brett.....

Tog hela chassiet med hjullastaren och droppa den från 2,5m höjd några gånger, vart efter jag backade över skiten, chefen vart inte så glad när ena A-stolpen punkterade ena hjulet på lastaren.....JAJAJA nu är det klart ialla fall.

Har massa delar som jag inte hunnit köra över än om någon är intresserad.

Lägger upp en bild på demolerade chassiet när jag kommer hem
Användarens profilbild
Jonas Garage
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 augusti 2010 kl. 19:43
Ort: Sigtuna
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Jonas Garage »

Hoppas verkligen att det är ett aprilskämt ...!?!
Skriv svar