Byta olja.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
fredrik h
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 juli 2008 kl. 00:32
Ort: Uppsala

Byta olja.

Inlägg av fredrik h »

Hallå hallå jag går den enkla vägen å frågar er som vet.. vilken typ av olja kör ni på? och hur många liter? kojan har stått som ett projet många år så är lika bra att byta innan start.

Har en 1275 motor. Fredrik
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Byta olja.

Inlägg av Magna-Flash »

20w-50 mineralolja

Brukar köpa Millers från Jana i Bålsta (med additiv för bilar med växellåda i sumpen)
http://www.millersoils.co.uk/automotive/tds-automotive.asp?prodsegmentID=162&sector=Classics
Annars (om jag inte får tag på sån) så kör jag på Biltemas Classic 20w-50.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-36928/
Men - egentligen är priskillnaden så liten (nån hundring) så jag tycker det är värt att köra m "finolja" - särskilt som oljan får jobba ganska hårt iom växellådan...

Oljefilter finns på Biltema (kvalituttan lär väl vara tveksam, men byter man ofta så?):
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Oljefilter/OLJEFILTER-FORD-OPEL-50056/

Ja, just - tror det rör sig om 4,8 liter... typ?! Millers kommer i 5-litersdunk, Biltema i 4-liters - så då blir det dyrare med Biltema ändå - eftersom du måste köpa 2 dunkar... :?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Byta olja.

Inlägg av Crona »

Fredrik,
Om bara det bästa är bra nog så skall du hälla i
duckhams.jpg
Jag har sparat en dunk för framtiden med den gamla "äkta" gröna olja, men när det blir dags så blir det nog Mobil 1 Rally Formula 5W-50 som jag alltid använt i mina kojor.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Byta olja.

Inlägg av silverbullet 96 »

Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byta olja.

Inlägg av heemini »

LOL :lol:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
fredrik h
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 juli 2008 kl. 00:32
Ort: Uppsala

Re: Byta olja.

Inlägg av fredrik h »

okej perfekt då har man lite mer koll.. tack för alla svar
hikkaduwa
Inlägg: 21
Blev medlem: 1 april 2012 kl. 20:19
Ort: Gällivare

Re: Byta olja.

Inlägg av hikkaduwa »

Keep it simple! :D En 5w-50 funkar alldeles utmärkt. Moderna oljor, rules :D
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Byta olja.

Inlägg av RAINIER »

Det finns så många åsikter om oljor så att man nästan inte vågar att ta nån ställning. Särskilt när det gäller valet mellan (halv-) syntet och mineral till en veteranbil. Alla har en åsikt men det finns ingen consensus, eftersom det är nästan omöjligt att göra en vattentät test mellan oljor med exakt samma förhållningen i olika bilar. Därför kör jag med vad jag är van vid och vad aldrig har gett problem. Alltså 15W50 eller 20W50 mineral. Biltema eller ett dyrt märke spelar enligt mig ingen roll. Jag tror nämligen inte att Biltema har sin egen oljerigg. Det är troligen Statoil alltihop. Sen byter man olja (och helst filter) varje 750 mil endå.
På vintern vågar jag köra med Castrol GTX 15W40.
En roligt anekdot; på 90-talet hade Rover ändrat typ av olja i instruktionsboken från 20W50 till 15W40. Växellådsrenoveringar på 90-tals Mini's gör jag jämt :?
Ps. Köp aldrig oljefiltrar från Biltema. Jag har hört historier att gänget inte riktigt stämmer och att efter en kall start oljefiltret blev lanserat från motorn. Resultat var en stor pöl med olja på gatan. Ett orginal filter kostar inte ens en hundring!
Obs. MPI Minis har ett annat oljefilter.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta olja.

Inlägg av minitokig »

RAINIER skrev: En roligt anekdot; på 90-talet hade Rover ändrat typ av olja i instruktionsboken från 20W50 till 15W40. Växellådsrenoveringar på 90-tals Mini's gör jag jämt :?
.
Spännande. Undrar om det finns något samband? :?
:lol:

:meck:
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Byta olja.

Inlägg av silverbullet 96 »

RAINIER skrev: En roligt anekdot; på 90-talet hade Rover ändrat typ av olja i instruktionsboken från 20W50 till 15W40. Växellådsrenoveringar på 90-tals Mini's gör jag jämt :?
Ps. Köp aldrig oljefiltrar från Biltema. Jag har hört historier att gänget inte riktigt stämmer och att efter en kall start oljefiltret blev lanserat från motorn. Resultat var en stor pöl med olja på gatan. Ett orginal filter kostar inte ens en hundring!
Obs. MPI Minis har ett annat oljefilter.
I think it was even 10W40 rover recommended :? .

I had a Biltema oil filter and i could not stop it leaking!
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Byta olja.

Inlägg av RAINIER »

Det kan vara 10W40 också. Kanske i kombination med dålig kvalitet av synkringar och folk som inte kan växla med känsla.
Modern cars are nothing but visual pollution !
hikkaduwa
Inlägg: 21
Blev medlem: 1 april 2012 kl. 20:19
Ort: Gällivare

Re: Byta olja.

Inlägg av hikkaduwa »

Dumheter!! En bra mineralolja ifrån "bolaget" funkar alldeles utmärkt. Betänk att dessa motorer/växellådor, funnits sedan 60 talet. O då fanns det INTE en massa tillsatser!!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Byta olja.

Inlägg av Hollywood Vampire »

Lyfter byta olja-tråden, då jag kontaktade en snubbe i Örebro-trakten som kränger holländska märket 77 Lubricants

Bild

När min personliga favvo-olja Duckhams "den gröna" 20/50 gick i graven, så sneglar jag på lite andra oljor.
Då fick jag syn på en blygsam annons på Blocket. Jag kontaktade snubben som vart nyfiken vad jag pysslade med för bilar och motorer.
På den vägen är det, och han har ett sjysst erbjudande just nu som lyder ;
SF 20W/ 50 mineral. 20 lit. - 800kr.
En mineralolja med topp-egenskaper, utmärkt till trimmade tävlingsbilar och entusiastbilar, innehåller zink mm.


Han verkade inte oäven för att fixa "sjyssta priser" till ex.vis forummedlemmar, men jag tänker åka och träffa honom i början av nästa år, snacka lite mer kring detta, när jag hämtar min 20L dunk olja! ;)
Användarens profilbild
kena
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 januari 2013 kl. 15:15

Re: Byta olja.

Inlägg av kena »

592062.jpg
592062.jpg (47.21 KiB) Visad 4946 gånger
Denna har jag använt verkar bra,den är grön i färgen.
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Byta olja.

Inlägg av Misse »

Lägger inte onödiga pengar på onödigt dyr olja.

Använder billigast möjliga, dvs just nu Gekås 5 liter/109 spänn. Alltid billiga filter typ FelTemas opel kadett eller volvo 740 -filter.
Är det trimmat/högvarvigt så har jag billig 5w50 helsyntet. Inte rasat nån kojamotor på minst 15 år.
Dagens billigaste oljor är bättre än de bästa för 30 år sen.
Byter efter 1100-1500 mil på en vanlig koja vilket tar ca 3-5 månader för mig att köra.





'
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Skriv svar