2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av Landén »

Nu skall jag beställa justerbar framvagn, men har även sett att det finns fasta kit. Är det någon som vet hur kojan blir med 2 grader camber? Är det möjligtvis någon som har bilder på hur det skulle se ut?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av RAINIER »

Jag kör oftast på 1,5 grader runtom. Fasta längre nedre bärarmar (t.ex. 2 graders) är enligt mig ingen bra lösning. Då utgår man ifrån att Mini's har std. samma camber vänster och höger och det är oftast inte så. Särskillt inte när bilen är 30/40 år gammal. Bäst är nog justerbara nedre bärarmar och casterstag. Då kan man justera allt hur man vill och lika mycket höger och vänster.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av Cooper-74 »

Alla kojor har en del positiv camber "från fabrik" så även om du köper fasta förlängda länkarmar så blir det inte automatiskt dom grader som en del kit sägs ge. Produktionstoleranserna vad gäller hjulinställning på kojor är lite si och så..
Minispares har "Geometry kit" för £84 där du kan justera både camber och caster och detta går justera när grejorna sitter på plats!
Nåt som inte var självklart förr! MEN! För att få alla vinklar rätt måste du vara påläst och veta vad du gör, eller hitta nån du litar på och som är intresserad hjälpa dig. Dom flesta däckfirmor är frågande när kojefolk kommer med tiotum och vill ha nåt gjort :?
Men det ser ut som du kör på 13" och då går det nog lite lättare :wink:

Har kört 4-timmars för länge sen med förlängda länkarmar som var hemmasvetsade där det skarvats i 1/4" och bilen var dessutom rejält sänkt, hur många grader det gav? Ingen aning, men bilen gick fint i svängarna. Och viktigast av allt: vi slog Crona!
Men det var då det :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av Landén »

Tack för svaren.. det blir definitivt justerbart fram och bak. Sen får man väl rota reda på någon som har bra hjulinställning och kopiera..
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av RAINIER »

Jag utför hjulinställningar på Mini, men du bor kanske inte nära Stockholm....
Modern cars are nothing but visual pollution !
Pixelhunter
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
Ort: Gnesta

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av Pixelhunter »

När min bil var som brutalast i somras hade jag 8 grader negativ camber fram och tre grader negativ camber bak, samt att fjädringen var helt i botten, alltså var bilen helt stum. Så det är fullt möjligt, men väghållningen blev hemsk. Gillar man camber, vilket jag gjorde så ser det extremt ballt ut.
För att göra detta använde jag justerbara undre bärarmar och casterstag och bak byggde jag om fästet till bärarmen.
Tyvärr har jag inga bilder på detta.
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av blacksaabrules »

Jag har toe på totalt -1,2,-1,4 grader camber och 4 grader caster fram. Bak har jag toe på 3,4 och -1,5 grader camber.
Funkar fint tycker jag nog, den var kändes dock nervös bak över 160 på spåriga vägar, inbillar mej att det har blivit bättre när jag sänkte den 15mm bak och monterade krängningshämmare.
Min bil är visserligen lite bredare och jag har 13" hjul på.
Vid slalomkörning så funkar den superbt, bara att kasta bilen runt konerna och gasa :mrgreen:

/ Erik
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av minitokig »

blacksaabrules skrev: nervös bak över 160 på spåriga vägar

:lol:
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av RAINIER »

Jag antar att du har toe-IN bak och inte toe-OUT..... :?:
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av blacksaabrules »

Mm, jo toe in är det.

/ Erik
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av Landén »

Hej och tack igen.. Jag kommer nog vara en del i sommar till våren och sommaren då jag gör lite fotojobb där. Dessutom tänkte jag besöka Norbergsfestivalen. Så jag kanske tittar förbi och ställer vinklarna där.

Men jag letar fortfarande efter bilder på en bil med 1,5-2 graders camber. gärna med 13tummare på. Jag skall beställa och jag tror att det blir med fast undre arm och spaxdämpare
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: 2 grader camber fram. Oroligt? Bilder?

Inlägg av Landén »

Kanske skall förtydliga att jag inte skall ha camber för att den skall se ut som enslammad vw. detta året satsar jag på brutal väghållning och bromsar.. Lite mer trim såklart..
Skriv svar