Min första Mini :) Mini 1000 -76

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av Litenmentuff »

kul projekt att följa fortsätt uppdatera det uppskattas :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Kollade runt lite på Google och är ju tydligen stumt monterat utan gummi å sånt skit på tidigare modeller.
Ska nog sätta dit metall distanserna istället för de i polyuretan jag köpte då jag läst att många bygger om de nyare och tar bort gummit då det ger bättre väghållning, nackdelen är mer ljud som fortplantar sig i karossen. Inte för att jag tror att det gör några underverk men jag bryr mig inte om det blir lite mer ljud inne i kupén men vore väl synd å sätta dit något som verkar vara sämre...
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Har stött på ett litet problem får inte grillen till att passa något vidare mot huven.
Bild
Skulle vilja ha motorhuven mer bakåt men det finns ingen direkt springa kvar mot plåten under framrutan....
Har jag fel list på huven eller har skärmarna och fronten hamnat fel på bilen?
Det rör sig nog om ca 3 mm som listen på huven ligger framför grillen.
Tilläggas kanske bör att grillen är till en nyare koja med invändig huv öppning för att den förra ägaren hade köpt fel front till bilen å detta märkte jag ju först när det gamla huvlåset skulle monteras och bilen redan var lackad.
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Var ett tag sedan någon uppdatering här, har inte kunnat göra så mycket med lite hjälp av grannar mm så är iallafall motorn på plats :)
Bild
Stött på lite problem efter motorn kom i karossen.
Någon som vet vart tändspolen ska sitta på en 76:a där den sitter nu tar den i luftintagstratten till kupefläkten.
Sen en annan liten fråga sitter kylarfläkten åt rätt håll :?
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av cmmmm »

hej angående tändspolen så brukar den sitta med ett järn ner från den botre topplocksmuttern den närmst kranen jag tror jag har sånt fäste över
och fläkten det står på engine side på ena sidan
mvh
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av Fekkeman »

Det råder delade meningar om åt vilket håll fläkten skall sitta, men som cmmmm skriver så skall det (i alla fall på dom gamla gula) stå Engine side på ena sidan, vilket det förmodligen gör av en anledning. I min värld så sitter din fläkt helt rätt!
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Varit nere i garaget en stund nu och försökt reda ut hur elen ska sitta :? Inte helt lätt när man själv inte tagit bort det.
Letat å letat på Google men inte hittat något vidare.... Vet att säkrings lådan ska sitta på höger innerskärm men kan inte riktigt få till vart ska ju även vara startsolenoiden där med. Någon som har någon bild som man kan se hela höger innerskärm?
Sen den del av stammen som går till generator och lampor vänster sida ska den ligga högt upp i fronten eller nere vid ramen motorn sitter i?
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av cmmmm »

startseloniden brukar sitta ungefär där svänghjuls bulten kommer ut
kabelstammen har jag längs med överkant på sidoskärmen sen i överkant på fronten (ska sitta byglar där) sen kommer dom fram en efter en till det dom ska
säkringsdosan e lite olika men gissar på din ska sitta snett bakom uppåt startseloniden
hoppas du förstår mig
mvh C-M
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Jepp förstår å det verkar passa ganska bra. Tackar så mycket!
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av cmmmm »

ville du ha den där metallbiten för tändspolen med eller????
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Nja jag är rätt säker på att jag inte har den plåten till spolen så får hitta på något annat där.
Men luftintaget till kupe'n är det så att den sitter i grillen på alla minis, är ju inte så jättesnygg direkt kanske fins nån bättre lösning?
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av cmmmm »

men den plåtbiten sätter du i den bortre topplocksmuttern som du sen sätter tändspolen i så slipper du alla problem sen
mvh
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Jo det ligger ju något i det du säger, vad vill du ha för fästet då?
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Elsystem..... Man tycker ju att det borde vara ganska lätt å lösa på denna lilla bilen men blir nog många timmar på elsystemet :(
Har ju haynes katalogen men hittar schema som passar mig. Det som verkar stämma bra med vad som sitter i bilen är ju det kanadensiska men det kan väl inte stämma?
76 verkar ju vara en lite dum årsmodell mitt i ett generationsbyte om jag förstått rätt?
Får kriga på lite mer i morgon men tänk vad mycket enklare det varit om det varit jag som demonterat då kunde man ju dokumenterat lite med.. Men inget är väl omöjligt.
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Inlägg av LennieM »

Vart ett impulsköp på ebay igår kväll:) bara att hoppas att allt ser bra ut i verkligheten och att det passar...
Bild

Sen undrar jag lite på vevhusventilation, den gamla ventilkåpan hade ju en 90* böj som det satt en slang som gick till en behållare.
Den nya kåpan har bara ett litet hål i locket är det ok att plocka bort det mesta å klämma på ett vevhusventilations filter å köra öppet system?
Skriv svar