Topp med nya vippbryggor??

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av blackpearl »

Jag har en 12g295 topp på min 1000cc motor och har nu införskaffat:
CLASSIC MINI-MG METRO 1275 TURBO ROCKERS-TAPPETS-AUSTIN-COOPER-ROVER-SPI-SPRITE

antar att det är 1,5 i lyft?
måste jag byta fjädrarna eller kommer det att fungera med dom som sitter på?
vad ska jag ha för tappet clearance när jag ställer in dom?
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Re: Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av blackpearl »

ingen som vet om man behöver byta ventilfjädrarna om man byter vippbryggor?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av RAINIER »

Jag antar att du menar high lift rockers? Om du har std fjädrar på ditt topplock, då behöver du inte byta dem. När du har monterat rockers, vrid motorn så att en ventill är max öppen och kolla om lindringarna av fjädern inte ligger på varann.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av Crona »

blackpearl skrev:CLASSIC MINI-MG METRO 1275 TURBO ROCKERS-TAPPETS-AUSTIN-COOPER-ROVER-SPI-SPRITE
antar att det är 1,5 i lyft?
Vad får dig att tro detta, är det inte bara vipporna som är av en annan typ?
Har aldrig hört att offset vippor monterats standard från fabrik.
blackpearl skrev:vad ska jag ha för tappet clearance när jag ställer in dom?
Ventilspel kall motor 0,30mm standard eller 0,012" om du som jag har ett bladmått i tum :wink:
För race 0,38mm eller mer exakt 0,015"
Så tag ett 0,30 bladmått skall gå lätt och ett 0,35 trögt så riskerar du inte att avståndet är för litet.

Tänk även på att om man skall justera korrekt "by the book" så skall ventilerna skall justeras en och en, när ventil 8:a är max öppen justera ventil 1 och 7:an max öppen justera 2:an o.s.v. och inte som på de flesta andra parvis.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Re: Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av blackpearl »

ja det är jhu original vippor från en metro turbo och har läst på ett engelsk forum at dom var lite vassare en original på 12g295 toppen som jag har.


tack så mycket då fattar jag hur jag ska ställa in tapper clearance :D

men så ska jag tjata lite, tyckte kanske inte att svaret om ventil fjädrarna var så bra, men antar eftersom jag inte hittar nästan några på minispears förutom original så är inte skillnaden så stor, fick för mig att det skulle vara hållbarare eller annan längd eftersom dessa vippbryggor öppnar lite mer en original, men antar att dom är till för att sjädra upp och det klarar dom säkert av :)

Är det någon som vet om det finns en topplockspackning som är lite tjockare en original då killen som hade bilen innan mig har planat toppen för att öka komprissionen och jag i min tur vill ha lägre för min turbo?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av Crona »

blackpearl skrev:ja det är jhu original vippor från en metro turbo och har läst på ett engelsk forum at dom var lite vassare en original på 12g295 toppen som jag har.
Är det inte så att de är i alu?
Plocka av en vippa från vipparmsaxeln och se om hålet är i centrum eller inte.
blackpearl skrev:men så ska jag tjata lite, tyckte kanske inte att svaret om ventil fjädrarna var så bra, men antar eftersom jag inte hittar nästan några på minispears förutom original så är inte skillnaden så stor, fick för mig att det skulle vara hållbarare eller annan längd eftersom dessa vippbryggor öppnar lite mer en original, men antar att dom är till för att sjädra upp och det klarar dom säkert av :)
Nu tror jag som sagt inte det är offset vippor, men om så är det viktigaste att fjädern inte komprimeras så mycket att fjäderslingorna går i varandra och bottnar för då kröks stötstängerna.
blackpearl skrev:Är det någon som vet om det finns en topplockspackning som är lite tjockare en original då killen som hade bilen innan mig har planat toppen för att öka komprissionen och jag i min tur vill ha lägre för min turbo?
Det finns olika tjocklekar eller åtminstone har funnits, det enklaste är ju att montera dubbla toppackningar men det är ju knappast optimalt om du skall ha överladdning :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av mojoman »

Ska du ha mindre komp kan du alltid svarva/fräsa kolvarna för att öka volymen.

Hur mycket ska du ladda hade du tänkt dig ? Kör du med lågtrycka kanske det fungerar utan att du behöver göra nått alls. Men se upp för spikningarna med tanke på att det är en gammal motor utan skydd i form av knacksensorer och liknande.
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Re: Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av blackpearl »

ja det är sant men är redan lågkompressionskolvar och tänkte låta veven sitta när jag renoverar motorn.

kommer köra med en saab turbo, en t17 eller en t25. och laddet kommer jag få hjälp med att reglera när jag mappar den hoppas jag, tänkte inte björna ut fullt ur motorn bara för att det går.


Någon som har använt sig av megajolt tändningssystemet som har något att seja om det? eller har det kommit ut bättre varianter på marknaden?
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Topp med nya vippbryggor??

Inlägg av mojoman »

Mappa bilen ? Kommer du köra med styrbox med insprut, lambda, temp sensorer osv. Intressant och se hur detta utvecklas :D

Om du kör utan styrbox finns de bra styrdon för laddtrycket ute på marknaden, hade själv en gizzmo IBC till min S2 när man körde med överladd. Lite knepig att ställa in så man fick ett jämnt och bra flöde. Fick mycke bättre respons på laddet med detta styrdon.

Har du kollat så att turbon du tänker använda inte är för stor för din motor, skulle va tråkigt att ha en turbo motor men att att laddet kommer inte förän man varvar 5-6000rpm.
Skriv svar