Framvagns brygga ?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Framvagns brygga ?

Inlägg av mojoman »

Håller på med en koja och plockat ner den i molykeler snart, men har en liten fundering angående framvagnsbryggan. Det i bilen är av den äldre modellen med 2st skruvar och har en extra med den stora skruven.

Går det att använda den med stora muttern till chassiet som har fäste för 2 skruvar, kanske bör tillägas att bilen verkar ha haft hydraulfjädring för det finns ett stort hål mellan de 2 mindre hålen som framvagnen satt fast med.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Framvagns brygga ?

Inlägg av Cooper-74 »

Enkelt utryckt så om din koja inte har skjutfönster i dörrarna så är den torrfjädrad.
Mellan 64-69 hade Saloon modellen Hydrolastic, ja Clubman ända till -71 precis som Cooper S'en.
Den med en tjock bult satt på kojor från 1976 och framåt och är gummiupphängd för att minska ljudnivån i bilen.
Tyvärr blev det då lite sämre väghållning då framvagnen kunde röra sig.
Är ute efter komfort finns det bättre bilar än kojan, sägs det :shock:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Framvagns brygga ?

Inlägg av mojoman »

HEHe jaadu bilen jag har fått tag på verkar vara ett hopplock av 1 olika bilar så har ingen aning om vilken årsmodell det är längre men det står -70 på pappret men sen om det är det är en annan femma, Chassiet är i bra skick iaf jämfört med de man sett ute på nätet.

Kan man använda framvagnen från -77 till en -70 ? Eller måste förstärka infästningen ? Det är ett stort hål i mitten där bulten passar utan problem.

Komfort de har man i familjebilen, denna bilen ska jag ha skoj med :rivstart:
Användarens profilbild
Jonas Garage
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 augusti 2010 kl. 19:43
Ort: Sigtuna
Kontakt:

Re: Framvagns brygga ?

Inlägg av Jonas Garage »

Hej Mojoman !
Jag har en framvagnsbrygga över, hör av dig om du är intresserad.
Jonas
0707917235
Användarens profilbild
Jonas Garage
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 augusti 2010 kl. 19:43
Ort: Sigtuna
Kontakt:

Re: Framvagns brygga ?

Inlägg av Jonas Garage »

Jag läste ditt inlägg lite slarvigt, du verkar ha både nyare (med stor en stor skruv till övre fästet)
och äldre framvagnsramar (två skruvar till varje "torn").
Jag håller med Cooper -74 , den äldre framvagnsramen är att föredra.
Var i Sigtuna har du bilen ?
/// Jonas
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Framvagns brygga ?

Inlägg av mojoman »

Har bilen på jobbet i rosersberg, Men bor i området ovanför dig, ormbergsvägen.

Jo såg att den jag demonterade från bilen jag ska fixa hade metall distanser mellan chassiet och framvagnen medans den andra hade en sönder pressad gummi distans.

Glömde kika på reservdelsbilen hur infästningen såg ut och undrar bara om det rent teoretiskt går att använda den nya framvagnen till gamla infästningen.
Skriv svar