BMC Mini 1000 saloon... TILL SALU !

Visa upp din bil och läs om andras projekt
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

BMC Mini 1000 saloon... TILL SALU !

Inlägg av mojoman »

Efter några års vila från överladdade turbo bilar med extrem väghållning, prestanda och väldigt dyra delar är det dags att ta upp detta med bilar igen, men i en helt ny tappning. Har snagla på hundkojorna ett tag men aldrig riktigt tagit steget in i hundkoje världen. Så nu är det dags att göra detta.

Så nu har man köpt sig en bmc mini 1000 saloon -70 som skall fixas i ordning, Bilen är så gott som redan demonterad i delar. Då är halva jobbet gjort, men problemet kommer väl när man skall montera ihop det hela igen eftersom man inte har en susning vart alla delarna kommer ifrån. Men det kommer nog att lösa sig. Elektroniken i dessa bilar är simpel och allt är så mycket mindre än vad man har skruvat med i vanliga fall.

Första tiden har jag avsatt till att gå igenom allt man fick med för att få ett hum om vad som finns och kommer att behöva beställas i framtiden. Steg 2 är att ta loss allt som går från chassiet för rostlagning och rostskydd. När detta är klart tar vi resterade plåtdetaljer så som dörrar baklucka och motorhuv. Vad som kommer efter det får man se.

Bild
Senast redigerad av mojoman den 26 september 2017 kl. 11:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av crowan »

Roligt! Du kommer att fastna med hundkojor nu :-D
clubman 1330
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Heh det har jag redan gjort efter bara några timmars skruvande, wohoo va enkelt allt känns med denna lilla minibil :D

Inventeringen i full fart, jobbigt när man inte vet vad alla delar är för nått, men vilken tur att man hittar alla sprängskisser och en massa foton på nätet och kan luska fram det mesta på det sättet. Snart är de mesta utplockat ur bilen, sen är det dags att dyka in under bilen lossa fram och bakvagnsbryggan.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av crowan »

Ja, information är aldrig långt borta när man mekar koja.
clubman 1330
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Ja som sagt det går sakta men säkert framåt iaf, sista biten av demontering är i full fart, reservdelsbilen plockas ner i molekyler samt att vinkelslipen får vara nära till hands när plåten skall väck. Har reservdels bilen som ett "lära projekt" så att man vet vart man ska kapa och inte kapa när man sätter igång med projekt bilen. Nästan allt är resnsat ur båda bilarna lite prylar kvar dock.

Folk och svets, vet inte riktigt vad man ska säga här. Problemet brukar vara att folk köper en billig biltema svets och sätter igång direkt utan nån kunskap alls. Detta resulterar i alla möjliga fantastiska kreationer. Men kan inte låta bli att bli förbannad när en klåpare satt MIG/MAG svetsen i bilen och gjort ett halvdant jobb. Några punkter får jag ta och göra om helt enkelt. Men för övrigt en bil som blivit väl bevarad med tanke på bilarna man sett ute på nätet.

Vet inte vad man ska säga om detta, men de borde gå att reparera utan större insats. Jobbigast blir själva karmen där dörrgångjärnen sitter, där har man punktat lite här och där förmodligen utan hjälp av svetstång, skarvarna mellan plåtarna har man fyllt med underredsmassa :evil:
Bild

Rostig plåt utan rostskydd punktats på 3 ställen
Bild

ännu ett "fel" som måste lagas
Bild

jaja hur som helst det går framåt iaf. Men jisses vad lätt skruvad denna bil är. Är redan frälst och bläster skåt har inhandlats för att putsa upp detaljer på bilen. Nästa vecka skruvas nog det sista ur bilen och sen blir det en heldag på lördag man får pyssla och dona med bilen. Blir och inhandla en stordunk avfettning och tvätta hela karossen innan man går loss med stålborste och sandblästring.
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av BOA »

Hej Marko
Objektet hamnade i ett bra hem med stort intresse. Ska bli intressant och spännande att följa det i fortsättningen här på forumet.
Lycka till/ BOA
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Projektet går sakta men säkert framåt, i veckorna är det lunch och raster man hinner pula lite med bilen, men nu i helgen blir det 2 hela dagar med bilen.

Problemet just nu är framdelen av bilen, lagningarna är verkligen inte av den bättre kvaliten, men räddningsbart. Dessto mer bitumenmassa jag skrapar loss från innerskärmarna desto mer fel hittar man, just nu går jag lite i tankarna att eventuellt bygga om fronten helt till en flippfront. Men är lite osäker på detta då jag inte vet vad besiktningen säger om denna modd.

Efter helgen tas beslutet om det blir flipp eller vanligt framparti på bilen.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Extra motorn som rostat fast demonterad, Tyvärr så är kolvarna repade och inget att försöka reparera. Vevaxeln den går att polera samt blocket att hona/borra upp en dimension men då är frågan är det värt det ? Har försökt leta info på nätet om blocket men med mindre framgång kanske någon här som kan hjälpa mig med det ? Samma sak med vevaxeln, om jag förståt det hela rätt så verkar denna vevaxel vara en "lättad" variant av vad som brukar sitta i motorerna ?


Blockets ID nummer, men vilket block är detta ? EDIT hittade infot det är ett 1 liters motorblock EDIT
Bild

Vevaxeln, vanlig eller inte ?
Bild

Sen som en liten avslutning på det hela kolv och stake som man höll på med i förra projektet och en från den nuvarande, vilken kommer från minin tro :D
Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Nu har man nästan rensat bort allt från chassiet och fått en liten arbetsorder och jobba på ett tag. Iof har inte skrapat rent undersidan på vax och underredsmassa så det kan finnas fler saker att ta tag i.

1. inne i skuffen får jag laga båda sidorna vid bakre fästet för bakvagnsbryggan
Bild

2. Denna plåt byter jag ut till en ny
Bild

3. Golvet på båda sidorna fram bytes ut till nytt, verkar som om bilen har kört på en snövall/jordvall, golvet är lite lätt upptryckt på båda sidorna
Bild

4. Denna kommer nog ge mig lite huvudvärk, Övre fästet för stötdämparen fram hade totalt sönderrostat på baksidan, vet inte hur långt rosten har kommit i dagsläget, men denna blir nog lite halvjobbig att laga
Bild

5. litet rosthål vid förardörren, ska nog inte vara några större problem
Bild

6. Fixa till lite gamla lagningar som verkligen inte håller måtten i mina ögon, totalt 6st lagningar som skall fixas
Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Idag är man extra glad, eller inte det minsta mer åt andra hållet, såå jävla förbannad som man kan bli. Hade mina misstankar om att bilen varit med om en smäll och nu är det bekräftat. SÅ JÄVLA ARG NU. Golvet på förar och passagerar sidan är upptryckt, när jag demonterade bränsleröret så fick man det bekräftat. Bilden är tagen på röret som satt mosad mot golvet precis där torpedväggen slutar
Bild

Sen blir det en ny bakvagnsbrygga för den som satt på bilen är helt sönderrostad, vilket är skumt. Varför har man rostskyddat hela bilen men låtit bli att sätta nått skydd på bakvagnsbryggan ? Ja ja inte hela världen med tanke på hur gammal bilen är.

Men innan jag beställer en enda pinal till bilen blir det att sätta dit framvagnsbryggan och bakvagnsbryggan för att mäta om bilen är skev eller snevriden. Hoppas att den inte har blivit ramsne för då blir det inga glade miner.

Hittade även en liten gäst som byggt ett bo i bilen, men tyvärr så hade gästen avlidit :D
Bild
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Ola »

Det är nog ingen fara .. Golvet brukar var upp tryckt där då diverse billyftar domkrafter sätt där vid lyft av bil.
E det sen lite rostigt så blir det lite krokigt ;-).
Det är ingen formel 1 bil du renoverar.
Hjul inställning tog engelskmännen med en klack spark på fabriken,
Så köper du justerbara fäste till bakvagnen och juster bara caster stag så kanske du kan få hjulen där de ska va.
Men visst tröttnar du på rosten så har jag en kaross med bur och med ny bakvagn tillsalu. Fd race bil.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Oki låter tryggt att höra, med tanke på att vissa bilar man hjälpt till o fixa har bokstavligen ätit upp däck efter att man försökt rikta upp dom. Sen att det är lyft på fel sätt kunde jag accepterat men inte när det är inbuklat vid kardan tunneln och hela vägen ut till trösklarna. Får ta 2 st motvikts truckar och stretcha ut lilla minin om det är helt tokigt och justera hjulen sen :lol:


Njaaee tröttna på rosten, har knappt hunnit börja än..............
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Landén »

Jag håller med Ola.. Min var helt intryckt där när den köptes. Dom är lite speciella att lyfta.. Men den ser inte så farlig ut irosten din lilla pärla.. Antar att det var den somvar ute på blocket för ett tag sen, då var jag litesugen faktiskt.'
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Kanske e bara jag som är nojig, kommer mäta upp bilen lite snabbt idag efter jobbet. Sen får man se.

Vad gäller rosten så är det väldigt lite rost, med tanke på bilarna man sett ute på blocket och för det dubbla priset. Den värsta rosten ärjag hittat är baktill på bilen. Men vad jag har förstått så finns det ingen koja som inte har rost där bak förutom de renoverade då. 4 ställen på bilen som skall åtgärdas innan chassiet får grundfärg.

1 golvet fram båda sidorna (skulle inte behöva byta hela men gör det åndå)
2. Höger stötdämparfäste dit måste jag svetsa ny plåt för de va kex bakom fästet.
3. Bakplåten som hänger under kofångarn ska bytas ut
4. Båda sidorna inne i skuffen (såg att de fanns färdiga bitar så man kan byta ut

Ja och sen bättra på rostlagningarna från föregående svetsare, kanske klar till jul med detta få se efter dagens slut vad man gör med bilen.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Ja nya tag nu då, mätte upp punkterna enligt alla konstens regler. Differansen på snöret vart knappt märkbar så nu kör vi på. Kan vara att hela fronten är intryckt men då är den jämnt intryckt iaf :D

Dags att uppdatera shoppinglistan för ny plåt sen bara tuta och köra. :rivstart:
Skriv svar