obegripligt bränslepumpsfel.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av tercELLEN »

Har köpt mig en ny bränslepump( https://minispares.com/product/Classic/ ... o%20search) för att den gamla orkade inte pumpa. Men tydligen vill inte den nya samarbeta heller så nu har jag felsökt om det är stopp någonstans. Har kommit fram till att om jag drar ut bränsleslangen från förgasaren så börjar pumpen att jobba. Lyfte då locket till flottören för att testa den. Det var snustorrt där så antog att ventilen skulle vara tät, men når jag startade pumpen så kom det bränsle genom flottörens ventil utan problem. Och när jag lyfte på flötet så slöts det åt. Verkar ju fungera som det ska. Stängde av, satte tillbaka locket och drog ut munstycket och där rann det ut utan problem bränsle från flottören. Men med grejerna på plats igen så blir pumpen knäpptyst!

varför!? :meck:
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av Crona »

tercELLEN skrev:Har kommit fram till att om jag drar ut bränsleslangen från förgasaren så börjar pumpen att jobba. Lyfte då locket till flottören för att testa den. Det var snustorrt där så antog att ventilen skulle vara tät, men når jag startade pumpen så kom det bränsle genom flottörens ventil utan problem. Och när jag lyfte på flötet så slöts det åt. Verkar ju fungera som det ska. Stängde av, satte tillbaka locket och drog ut munstycket och där rann det ut utan problem bränsle från flottören. Men med grejerna på plats igen så blir pumpen knäpptyst!
Har du kollat flottörnivån?
Antingen så är den heltogig men om det är snusstort i flottörhuset så sitter troligen flottören fel och går emot huset så den är stängd hela tiden.

HÄR är en beskrivning hur du justerar förgasaren och under punkt 19 har du flöttörnivån.
Men som sagt kolla läget på flottören, har du en slangbit så anslut den och blås när du montera tillbaka locket på flottörhuset är den tom på bränsle så skall du kunna blåsa lätt hela tiden även när locket är spännt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av tercELLEN »

Crona skrev:
tercELLEN skrev:Har kommit fram till att om jag drar ut bränsleslangen från förgasaren så börjar pumpen att jobba. Lyfte då locket till flottören för att testa den. Det var snustorrt där så antog att ventilen skulle vara tät, men når jag startade pumpen så kom det bränsle genom flottörens ventil utan problem. Och när jag lyfte på flötet så slöts det åt. Verkar ju fungera som det ska. Stängde av, satte tillbaka locket och drog ut munstycket och där rann det ut utan problem bränsle från flottören. Men med grejerna på plats igen så blir pumpen knäpptyst!
Har du kollat flottörnivån?
Antingen så är den heltogig men om det är snusstort i flottörhuset så sitter troligen flottören fel och går emot huset så den är stängd hela tiden.

HÄR är en beskrivning hur du justerar förgasaren och under punkt 19 har du flöttörnivån.
Men som sagt kolla läget på flottören, har du en slangbit så anslut den och blås när du montera tillbaka locket på flottörhuset är den tom på bränsle så skall du kunna blåsa lätt hela tiden även när locket är spännt.

//Thomas
Aha, det ska jag testa! :)
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av tercELLEN »

Flottörnivån är helt okej, och jag har testat att blåsa i ett rör ner till flottören när det inte är bränsle i flottörbehållaren, och det funkade det med. satte på tändningen och pumpen pumpade till tvärt innan den blev tyst igen. Prövade köra motorn för att se om den skulle starta men icket! Testade med startgas och det tänder bara till tvärt innan den dör igen. Testade nu blåsa igen i röret och då var det tätt, pga att flottörbehållaren hade fyllts upp av pumpen. Så det kanske inte är bränslesystemet som felar utan något annat? Men vad? Bråkade med tändningen idag utan någon som helst förbättring
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av tercELLEN »

Får köpa mig en komptestare imorrn på feltema och se om jag blir nå klokare på det
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av tercELLEN »

Resultatet efter komp-prov

1:11kg
2:11,1
3: 11,5
4:11,5

Inget speciellt avvikande där va? Suck, jag är öppen för förslag på vad jag ska hitta på nu... Några idéer?
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av minijanne »

Får du soppa fram då!
Blir stiften blöta?
Går nålen som den ska?
Sitter kablarna på rätt stift (1-3-4-2)?
Får du gnista?
Fördelarlocket?
osv...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av minijanne »

Hur löd diagnosen för att komma fram till att det var fel på den gamla pumpen? "Orkade inte pumpa" - hur yttrade det sig?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av Crona »

Ok så nu har du soppa i flottören, om motorn går på startgas så är nog ändå problemet bränsle.
Som Janne är inne på kolla så förgasarkolven rör sig och så nålen inte har lossnat.
Om det är ok så blås med tryckluft i munstycket och se så det bubblar i flottörhuset.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av tercELLEN »

Alltså jag vet inte om jag vill säga att den klarar av att "gå" på startgasen. Den tänder bara till och då brukar startmotorn börja att spinna fritt. Det som hände med den gamla pumpen var att den blev knäpptyst. Tidigare hade den, efter att bränslet pumpats hela vägen fram, fortsatt att pumpa men i mycket långsammare tempo. kopplade man ur bränsleslangarna från pumpen så funkade den. Antog då att den var slut och köpte en ny på minispares vilket visade sig få samma resultat. Den blir knäpptyst när den fyllt flottören. Ska den bete sig så? Tändkablarna sitter rätt. Hade kört en sväng på gården innan den slutade fungera bara över en natt. Åtminstone 1ans tändstift har varit blött och luktat bränsle. Kan kolla med dom andra. Gnista finns. Jag har också bytt förgasarfot, nål och munstycke för att lösa problemet så det är nytt. Glömde inte att centrera munstycket vid montering men kan dubbelchecka det och att nålen sitter kvar. Fördelarlock och tändkablar är så gott som nya.

Läste på haynes att om trycket tar tid på sig att byggas upp under ett komptest så kan det vara dåliga kolvringar. Det var första gången jag gjorde ett kompprov och vet inte vad som räknas som "lång tid" men kan detta vara felet?
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av crowan »

Jag skulle tro att det är tändningen. Pumpen ska stänga av när allt är fullt. Har du bytt kondensator, kollat brytarspetsar, testat med en annan tändspole?
clubman 1330
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av Crona »

Inget problem med kompet den skall starta.
Du måste säkerställa om det är bränsle problem eller tändning.
Ta en kompis med dig ut i garaget ta av luftrenenaren när du kör på starten så skall han spruta startgas konstant och rakt ner i förgasaren. För om du sprutar lite startgas och sen provstartar så startar bara motorn till sen stannar den igen.
Om motorn inte går på startgas så är felet på tändsidan.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av tercELLEN »

crowan skrev:Jag skulle tro att det är tändningen. Pumpen ska stänga av när allt är fullt. Har du bytt kondensator, kollat brytarspetsar, testat med en annan tändspole?
Går det att testa med en tändspole från en 70-tals corolla tror ni? Eller kan nått gå sönder då? För tändspolen som sitter i är gammal, och blir ganska varm när man försöker få igång den. Jag får dock gnista i alla tändstift, det tänder i följden 1-3-4-2, alla tändstift blir blöta så det bör vara tändproblem? Är 90 procent säker att jag bytt både kondensator och brytarspets sedan tidigare så det vore intressant att prova tändspolen först.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av minijanne »

Köp en ny spolet på biltema - kostar en hundralapp!
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: obegripligt bränslepumpsfel.

Inlägg av tercELLEN »

minijanne skrev:Köp en ny spolet på biltema - kostar en hundralapp!
Det var billigt! Men då borde det väl gå testa med en toyotatändspole också?
Skriv svar