Får ingen gnista

Allt som har med elektronik att göra.
Peklund
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juli 2011 kl. 20:01
Ort: Jönköping

Får ingen gnista

Inlägg av Peklund »

Hej

Har försökt ett tag nu att få igång min lilla racer men han vill inte. :meck: Jag får ström fram till tändspolen men får ingen gnista på stiften. Har kollat fördelarn och den ser bra ut någon som har någon erfarenhet av samma problem eller någon ide om vad det kan vara??

Patrik
Leyland mini 78
Leyland mini 1000 - 78
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Fekkeman »

Du får fram ström till tändspolen, men går den vidare? dålig tändspole?
Kassa brytarspetsar, avståndet fel?
Torra och gamla tändkablar?
Spricka i fördelarlocket?
Fördelare vridit sig ur läge?

Ingen expert på detta men jag skulle nog börja kolla igenom så att sakerna är fräscha.

/Robban
Peklund
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juli 2011 kl. 20:01
Ort: Jönköping

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Peklund »

Jag får fram ström till tändspolen MEN hittar inte vilket motstånd det ska vara i spolen. Jag har Haynes services handbok och där står det 0,4-0,9 ohm men när jag kollar runt lite på nätet står det helt andra världen har jag någon där ute som vet vad det ska vara i en 78års Mini (utan förkopplingsmotsånd) ??

MÅSTE få igång lille racern nu :rivstart:
Leyland mini 1000 - 78
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Crona »

Peklund skrev:Jag får fram ström till tändspolen MEN hittar inte vilket motstånd det ska vara i spolen. Jag har Haynes services handbok och där står det 0,4-0,9 ohm men när jag kollar runt lite på nätet står det helt andra världen har jag någon där ute som vet vad det ska vara i en 78års Mini (utan förkopplingsmotsånd) ??
Släpp detta med ohm värdet så länge, du har 12 volt fram till spolen, vad har du på det andra stiftet?
Har du spänning även där så vrid motorn och se om spänningen försvinner har du ingen spänning så vrid tills du har spänning. Om du har spänning hela tiden så har du fel på brytarna, om du aldrig får spänning så är felet antingen brytarna eller avbrott i spolen.
Har du sen en kamvinkelmätare så skall kamvinklen vara 60 grader.

Kolla även denna topic den handlar om ett liknande problem.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Får ingen gnista

Inlägg av RAINIER »

Om du har ström på tändspolens +, anslut då en testlampa på - och kolla om den blinker när du startar. Om inte, då öppnas brytarspetsat inte eller har spetsarna/kondensatorn korslutning met jord. Vanligt på en 23D/25D fördelare med alla dessa plastbrickor under lilla muttern.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar