Köpa ny generator

Allt som har med elektronik att göra.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Köpa ny generator

Inlägg av philsson »

Haft strul med generatorn att den laddat dåligt och nu senast så började det låta skräp från motorrummet i samband med att laddningslampan började lysa (fullladdat batteri). Tänkte köpa ny.
Har en Saloon 850cc från 65 med + jord. Undrar om detta är rätt reservdel för mig
http://www.minispares.com/product/classic/GXE3101N.aspx

Hade inte varit mig emot att byta till minus-jord om det skulle behövas, bara jag vet vad jag bör ändra på.

Bild
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Köpa ny generator

Inlägg av RAINIER »

Yep den är rätt. Man behöver bara pola om den.
http://www.youtube.com/watch?v=PPUfQtVEJGg
Modern cars are nothing but visual pollution !
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Köpa ny generator

Inlägg av philsson »

RAINIER skrev:Yep den är rätt. Man behöver bara pola om den.
http://www.youtube.com/watch?v=PPUfQtVEJGg
Schysst!.. då ska jag slänga iväg en beställning så bilen slipper stå stilla i garaget dessa fina dagar. Behöver alltså inte köpa något extra för att ändra polaritet.
:)
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Sv: Köpa ny generator

Inlägg av philsson »

Måste bara fråga. Det oerhört lätt ut i filmen. Är det så lätt? Vad mer behöver man vända på? Batterikablar, cygg-uttaget... Hur går det med startmotor, ljus och blinkrelän mm?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Köpa ny generator

Inlägg av RAINIER »

Om du har plusjordning i bilen, då behöver du bara pola om (en minusjordad) generator. Lika enkelt som på filmen. Om du ska bygga om en plus jordad bil till en minus jordad bil, då behöver man också bara pola om generatorn.
....och byta polanslutningarna på batteriet förståss.
Modern cars are nothing but visual pollution !
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Sv: Köpa ny generator

Inlägg av philsson »

Tusen tack.. Ska bli spännande å testa. Får vänta på delarna så länge.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Sv: Köpa ny generator

Inlägg av philsson »

Bild
Nu har jag fått hem den nya generatorn. Undrar dock hur jag ska göra för att lossa fläckten och remskivan från den gamla. Sitter en skruv på sidan an generatorn. Är det kanske till för det? Är det isf bara skruva åt den hårt?
Sen undrar jag hur hårt jag bör spänna fläckremmen. Har en misstanke på att generatorn skar för att jag precis dragit åt remmen. Vattenpumpen är relativt ny, så den borde klara belastningen ivf.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Köpa ny generator

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Nu har jag fått hem den nya generatorn. Undrar dock hur jag ska göra för att lossa fläckten och remskivan från den gamla. Sitter en skruv på sidan an generatorn. Är det kanske till för det? Är det isf bara skruva åt den hårt?
Sen undrar jag hur hårt jag bör spänna fläckremmen. Har en misstanke på att generatorn skar för att jag precis dragit åt remmen. Vattenpumpen är relativt ny, så den borde klara belastningen ivf.
Skruven på sidan håller magneterna så den skall du inte röra, har du en muttermaskin så håller du bara remskivan med en handske och lossar muttern. Har du ingen muttermaskin så försök att hålla remskivan med en skruvmejsel som du lägger mot ett av in mot generatorn, sen sätter du en nyckel på muttern håller stöd mot golvet och slår till med en hammare på nyckeln så lossar muttern.

Om du skall polvända bilen från plus till minus jord (fy skäms) så utöver vad som beskrivs på filmen så skall du även skifta kablarna mellan primär och sekundär lindningen på tändspolen den vita till + och den svart/vita till - på spolen.
Kolla sen även så kupefläkten blåser.

Fläktremmen på en likströmsgenerator behöver inte vara extremt hårt spänd inga större laddeffekter :wink: men du skall kunna trycka ner remmen ca. 1 cm på mitten mellan generator och vevaxel.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Sv: Köpa ny generator

Inlägg av philsson »

Har inte vänt polerna men allt gick bra med generatorbytet. Tack!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Köpa ny generator

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Har inte vänt polerna
Bra beslut att bevara plusjord, om du skall montera stereo så hör av dig så skall jag förklara hur man kan ha en modern radio fast monterad och med antenn monterad i plåten och ändå ha kvar plusjord.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Sv: Köpa ny generator

Inlägg av philsson »

Tack Thomas. Tror dock aldrig jag kommer sätta in någon stereo i den bilen. Tycker mk1'an är så charmig i all sin enkelhet
Skriv svar