Vilken bensinpump?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Vilken bensinpump?

Inlägg av Morgan »

Jag har en BMC -69 med en MG 1300 motor i (dubbla SU), vilken bränslepump ska jag ha till denna?
D.anderssons
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 april 2013 kl. 23:45

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av D.anderssons »

jag kör med biltemas lågtrycks pump på min och det fungerar bra kostar typ 250kr :)
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av optus »

Jag köpte min på Mekonomen, dyr, 650 kr, en likadan satt i tidigare, Original, vert ej.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
A.Schöblom
Inlägg: 74
Blev medlem: 26 maj 2011 kl. 20:59
Ort: Sundsvall

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av A.Schöblom »

Rekommenderat för enkel HS4 och dubbel HS4 SU´s är; 6 - 7.25 PSI. (0.41 - 0.49 BAR).
Kör du dubbla Weber eller liknande så bör du använda; 4.0 - 4.5 PSI. (0.27 - 0.31).

Källa; Minispares mech support och Minisport.


Mvh // Andreas
Projekt tråd för "lilla röda" Austin Mini -76
( http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=8671 )
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av Morgan »

Jag har dubbla HS2:or det borde jag kanske ha skrivit...
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av Morgan »

Tips mottages gärna...
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av Crona »

Morgan skrev:Tips mottages gärna...
Vad har du för pump idag, elektrisk eller mekanisk?
Om du har en elektrisk pump så skall du ha en SU standar pump, det vill säga ingen högtryckspump med rött klisterband utan en med blått klisterband.
Men har du en SU pump idag så kan du till 90% säkerhet renovera den behövs bara en ny brytarsats sen ev. justera membranet så slaget blir lagom.
Om du sen har enkel eller dubbelförgasare spelar ingen roll.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
carbs
Inlägg: 39
Blev medlem: 17 oktober 2005 kl. 22:02
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av carbs »

A.Schöblom » tor maj 09, 2013 10:23 pm
Rekommenderat för enkel HS4 och dubbel HS4 SU´s är; 6 - 7.25 PSI. (0.41 - 0.49 BAR).
Nej detta är alldeles för mycket. En SU-förgasare bör inte ha högre tryck än 0,25 bar. Max tryck som en high pressure SU-pump ger är 3.8 psi = 0,26 bar
Standardpumpen för en koja ger 2,7 psi vilket är 0,18 bar.

Källa: Burlen Fuel Systems, tillverkaren av SU-förgasare och bensinpumpar.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av tercELLEN »

Lånar tråden lite, hoppas det är okej! :) Jag ersatte min su-pump på min 850, (enkel HS2-förgasare) med den från biltema som ger från 0,27–0,34 bar. Bilen har inte startat sen dess trots att det kommer bränsle hela vägen fram. För högt tryck eller annat fel?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av Crona »

tercELLEN skrev:Bilen har inte startat sen dess trots att det kommer bränsle hela vägen fram. För högt tryck eller annat fel?
Ja du har för högt tryck men det är nog inte därför den inte startar, ev. kan den flöda lite då nålventilen kan ha svårt att täta om trycket är för högt.
Men kolla så du har bränsle i flottören har du det så ta bort strömmatningen till pumpen och kolla om den startar då kan den inte flöda åtminstone.
Har du gnista?
Går den på startgas?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: Vilken bensinpump?

Inlägg av tercELLEN »

Crona skrev:
tercELLEN skrev:Bilen har inte startat sen dess trots att det kommer bränsle hela vägen fram. För högt tryck eller annat fel?
Ja du har för högt tryck men det är nog inte därför den inte startar, ev. kan den flöda lite då nålventilen kan ha svårt att täta om trycket är för högt.
Men kolla så du har bränsle i flottören har du det så ta bort strömmatningen till pumpen och kolla om den startar då kan den inte flöda åtminstone.
Har du gnista?
Går den på startgas?

//Thomas
Gnista finns. Hade ingen startgas hemma så testade koppla in en halvmeter lång Bränsleslang direkt till flottören och fyllde på med bensin och tänkte att gravitationen skulle få stå för inmatningen men den gick inte. Ibland får man igång den någon sekund innan den dör igen.
Skriv svar