Tänd-fel.. WTB HELP!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
YeahBuddy
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 mars 2013 kl. 10:13
Ort: Mariehamn

Tänd-fel.. WTB HELP!

Inlägg av YeahBuddy »

Hello/Hejsan!

Jag vart med Koja tidigare i våras!

Överlycklig som jag är så planerar jag ju givetvis att lägga upp någon form av tråd under projekt-delen lite senare, men just nu behöver jag er hjälp kära vänner.


- Lilla Rarrr tänder inte längre..


Kom körandes hem ifrån jobbet en dag på lågt varv och hög växel, hon gillade inte det och morrade till, hostade ett par gånger och för att sedan bara dö..

Har lyckats få henne att hosta till någon enstaka gång sedan dess, men det skulle likväl kunna vara en inbillning..


Jag har bytt:

Brytar-spettsarna
Kondensatorn
Tänn-spolen
Vakum-slangen
Tänd-stifften (2gånger)

Ägaren före mig har bytt ut alla tänn-kablarna, inkluderat den mellan fördelarn och spolen,


Jag har puttsat av spettsarna(?) i locket, lätt skrubbat av kontakt-ytan mellan själva, uhm.. "Den fjäder-belastade kol-kolven" och rotorn(?)


- När jag mäter så får jag kontakt överallt fram till brytarspettsarna, både när jag har allt i "normal-läge" samt kopplar + kabel direkt ifrån batteriet till spolen,



Får fortfarande ingen gnist-bildning på tändstiften what so ever.



Jag har 4v på mig att få ihop lilla Rarr igen inför min kommande semester och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.



Min plan är att:

Byta ut:

Rotorn
Fördelar-locket

Och kanske även Tändspolen igen.
(Har förstått att även om jag kan mäta upp allt bakom, och framför spolen så kan det fortfarande vara så att den är sönder, märkligt då den är helt ny förvisso)


Anyway, all tänkbar hjälp uppskattas otroligt mycket!

Much love!

/Buddy
Austin Mini 1000 -:72
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Tänd-fel.. WTB HELP!

Inlägg av heemini »

Du har inte möjligen lagt isoleringsbrickorna vid brytarna fel?? Detta eftersom du får kontakt hela vägen fram till brytarna......
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
YeahBuddy
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 mars 2013 kl. 10:13
Ort: Mariehamn

Re: Tänd-fel.. WTB HELP!

Inlägg av YeahBuddy »

Om du menar "plastbitarna" som sitter på brytarna så har jag inte rört dem :(
Austin Mini 1000 -:72
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Tänd-fel.. WTB HELP!

Inlägg av heemini »

Har du bytt brytare så har du nog lyft på plastbrickorna också.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
YeahBuddy
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 mars 2013 kl. 10:13
Ort: Mariehamn

Re: Tänd-fel.. WTB HELP!

Inlägg av YeahBuddy »

Hmm, Bör tilläggas att jag är otroligt dålig på allt vad 4t motorer heter och innebär, framförallt bil-motorer.

Uppskattar verkligen din hjälp och ska kolla på det under morgondagen!

Tack!
Austin Mini 1000 -:72
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Tänd-fel.. WTB HELP!

Inlägg av Crona »

YeahBuddy skrev:När jag mäter så får jag kontakt överallt fram till brytarspettsarna, både när jag har allt i "normal-läge" samt kopplar + kabel direkt ifrån batteriet till spolen
Hur går det för dig??

Kolla om du har spänning (12volt) på den vita ledningen under belastning (ansluten till spolen) om det finns 12 volt så mäter du på andra sidan på spolen, har du spänning även där så vrid motorn och se om spänningen försvinner har du ingen spänning så vrid tills du har spänning. Om du har spänning hela tiden så har du fel på brytarna, om du aldrig får spänning så är felet antingen brytarna eller avbrott i spolen.
Har du sen en kamvinkelmätare så skall kamvinklen vara 60 grader.

Jag gissar att antingen så är det inte spänning till spolen eller så är brytaren av någon anledning kortsluten, kan som heemini är inne på vara plast/bakelitbricka som ligger fel men det kan även vara fel i själva fördelaren eller så är det så enkelt att du har eller fett på kontakterna eller en trasig kondensator testa att koppla bort den och se om det blir någon skillnad.
(Tänk på att när du spänner fast kabeln från brytare så får den inte komma i kontakt med gods)

När du testar så kan du med fördel ta av tändkablen som kommer från spolen sen tar du en skruvmejsel och öppnar och stänger brytaren var gång du öppnar så skall det komma en gnista.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
YeahBuddy
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 mars 2013 kl. 10:13
Ort: Mariehamn

Re: Tänd-fel.. WTB HELP!

Inlägg av YeahBuddy »

Hej igen!

Tack för hjälpen Tomas, tyvär har jag inte fått liv i henne ännu..

Hade en vän med mig när det skruvades senast som även monterade kondensatorn och brytarna, idag upptäckte jag att stromkabeln mellan kondensatorn / brytarna varit för långt skalad.

Detta ledde till att den jordade inne i själva fördelaren......... "Tack för hjälpen min vän"..

Anyway; Är nu orolig för att detta skulle kunnat förstöra spolen/kondensatorn/brytarna åter igen.

Har beställt hem ett nytt Fördelar-lock samt ny rotor, ska se om det hjälper. (borde få hem prylarna under morgondagen/nästkommande dag). Passar även på att beställa ny Spole samt även... KONDENSATOR/BRYTARE(Igen....)

Förhoppningsvis skall den då funka.

Gör den inte det.. Får det bli verkstad.
Mitt intresse för bilar har tidigare varit väldigt minimerat så lider lite väl mycket av kunskapsbrist, framförallt när det kommer till Bil-EL,,

Återigen; Tack för hjälpen, vi får se vart detta bär..

Återkommer med uppdatering när jag fått delarna! Klockan har nämligen börjat ticka på i lite för hög fart..
Austin Mini 1000 -:72
YeahBuddy
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 mars 2013 kl. 10:13
Ort: Mariehamn

Re: Tänd-fel.. WTB HELP!

Inlägg av YeahBuddy »

Hejhej!


Fått henne till att funka nu... Trotts att allt verkade som det skulle, visade det sig att spolen hade gått åt helvete (Igen).
Brytarna byta, kabeln mellan spole och locket bytt samt lite annat..

Tack än en gång för tipsen!

2v kvar till 70mil tripp.. And we´re ready to brumm!
Austin Mini 1000 -:72
Skriv svar