lackering

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
palman

lackering

Inlägg av palman »

hej hej kära hundkoje fantaster. nu är jag i behov av eran hjälp igen. nu när lackering nämar sig allt mer så har jag några frågor.

1. fyller grundfärgen och dylik upp något av "hållerna" lr det måste vara hundra jämnt?



2. jag slippar först med 180 papper och sen 280. sen tänkte jag lägga på grundfärgen och sen slippa med 400 papper.. blir det bra så lr ska jag ha andra papper?



3. jag har redan börjat slippa ner en del på bilen men så är det precis som om "dammet" fastnar på pappret och blir hårda klumpar..brukar det bli så lr är det något annat fel då?



jag är väldigt tacksam för svar för detta är första gången jag ska måla en bil så jag vill att det ska bli så bra som möjligt.



mvh jonas
Användarens profilbild
MR-T
Inlägg: 104
Blev medlem: 21 juni 2005 kl. 20:57
Ort: Haparanda
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Tvätta/torka bilen först med M600 eller något som tar bort olja/vax så slipper du fiskögon i lacken. Om du inte skall slipa bort all färg behöver du inte använda så grovt papper mer än till spackel. När du slipat färdigt skall du använda någon filler för att slippa sliprepor. Finns en filler som heter 3 + 1 som fyller bra och är lätt att slipa. Har man en kletig lack kan det klibba i pappret. Täpper det helt så får du väll våtslipa. När du är färdig med grundarbetet skall du tvätta med M600 igen så all olja eller silikon försvinner, efter det tar du en klibbduk och torkar hela bilen sedan är det bara o spruta.
palman

Inlägg av palman »

aha okok. jo min lack är väldigt klibbig av sig så det blir att slippa av all färg:( jobbigt. jag tog ett snack med min granne som är en sån allt i allo oich han sa att all färg ska bort isåfall för annars kan den nya lacken "lyfta sig. så jag håller på med 120 papper nu för inget annat tycks bita på. sen ska jag anfalla den med 280 våtslipp och efter grunden 400 våtslipp enligt han.

blir det bra tror ni?



mvh jonas
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Mycket slipande blire. Jag längtar inte dit.. =) Fast å andra sidan så gör jag nog det. =) För det skulle betyda att jag är färdig med svetsarbetet.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
MR-T
Inlägg: 104
Blev medlem: 21 juni 2005 kl. 20:57
Ort: Haparanda
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Det blir säkert bra. Var tänker du spruta den ?
palman

Inlägg av palman »

jag har byggt upp ute i garaget med byggplast och så. så jag har min egna lilla "box" att lackera i. sen ska jag vattna väggar och golv så det binder dammet..
Användarens profilbild
MR-T
Inlägg: 104
Blev medlem: 21 juni 2005 kl. 20:57
Ort: Haparanda
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Då blir det säkert super fint. Snåla inte med färgen bara. Det är lättare att slipa och polera en rinning än att leva med apelsinskal lack. Sedan finns det en färg som heter BT från Sikkens och den ligger bra i pris men finns ej i metallic. Har köpt den färgen och den kostade 460kr litern med förtunning och härdare.
palman

Inlägg av palman »

aha okok..så mycket färg är bättre.bra o veta:)..jag ska köpa från nåt ställe inne i malmö som en bekant till mig kände till..men jag tror att jag inte ska ha metallic färg. tänkte måla den ornage med vita stäck lr laserblå med vita sträck. lr vad tycker ni?
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Hmm hur mycket färg går åt? Bättre att köpa för mycket direkt än att köpa lite och köpa mer för då har man ju garanterat inte exakt samma ton..
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
MR-T
Inlägg: 104
Blev medlem: 21 juni 2005 kl. 20:57
Ort: Haparanda
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

1,5-2 liter till bilen men om du målar en massa invändigt och så så går det säkert 3 liter.
palman

Inlägg av palman »

tack så mycket för hjälpen mrt... det slutade med att jag får slipa ner bilen med 80 papper. det är det enda som tar.



mvh jonas
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Har du provat med värmepistol och skrapa ? Jag har för mig att jag såg det i en annan tråd här på forumet. Jag testade på en liten bit och det verkade lossna ganska fint. Kan vara värt ett försök....
1000mk3

Inlägg av 1000mk3 »

så ett program på discovery, hvor de bygger en mustang. sikkert mange som har sett det.

i allfall brukte de ett slags kjemisk stoff for å fjerne lakken der.

kanskje fins oppskrift på en slik blanding på nettet ett eller annet sted?



bremsevæske duger vel litt, men sikkert mye sterkere det de brukte..
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

bums färgborttagning var det säkert. Det avlägsnar det mesta.. Men sen måste du ju få bort det med.. Kletig massa. Som löst snigelslem i konsistensen, luktar dock godis. =)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

det jag har använt är något som heter rengörningsrondeller (mossliknande yta) och finns på jula och clas ohlson mm och det biter bra tycker jag och så blir ytan slät och fin och man slipper spackla. men köp rondellen som är gjord för borrmaskin för den för vinkelkapen tar slut så fort.
Skriv svar