Vevhusventilation

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
lindmark
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 december 2011 kl. 06:30
Ort: Eskilstuna

Vevhusventilation

Inlägg av lindmark »

Hej!
Det känns som att antingen tänker jag helt fel eller så har tidigare ägare kopplat slangarna hej vilt.

I min värld borde vevhus ventilationen gå tillbaka till luftburken men i mitt fall går den in i sidan på förgasaren.

Hur skall det se ut? Någon som vet eller har bilder på hur det skall se ut.

Bild
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Vevhusventilation

Inlägg av Crona »

Orsaken att det ser lite konstigt ut är att du har en blandning av olika prylar, luftfiltret är av en äldre typ och på dessa så skall du ha en pip på ventilkåpan där luftfiltret är anslutet.

När det blev lag på positiv vevhusventilation så måste alla vevhusgaser ledas tillbaka in i förbränningen och då bör man leda in dem efter själva luftfiltret annars så blir det smort och oljigt.
Tidigare så släppte man ut vevhusgaserna från blocket rakt ut bak på motorn men ventilkåpan ventilerades in i luftfiltret och då hade man ett tätt oljelock men denna motor skall ha ett "öppet" lock då ventilkåpan saknar urluftning.


//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
lindmark
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 december 2011 kl. 06:30
Ort: Eskilstuna

Re: Vevhusventilation

Inlägg av lindmark »

Kalas då vet jag :)
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Vevhusventilation

Inlägg av smalltown »

Hej!
Sökte på vevhusventilation och hittade den här tråden. Förstår jag det rätt om motorer ANTINGEN hade ventilationen i ett av de rektangulära locken bak, eller senare ifrån ventilkåpan in i luftfiltret?
På min motor har jag både en öppen rörpip på ett av de rektangulära locken bak på motorn, och även en pip på ventilkåpan som varit ansluten till luftfiltret. Kan jag då "plugga" pipen på det rektangulära locket (alt fixa ett lock utan pip)?

Mvh K
Morris 850 '65
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vevhusventilation

Inlägg av RAINIER »

Röret på en av dem så kallade "chest covers" på baksidan av motorn ska vara öppet. Sen finns det en slang mellan ventilkåpan och luftfiltret.
På 80-talet fanns det en oljeskiljare på chest cover (redan på 60-talet för vissa länder),den hade en slang som gick till förgasaren.
Om man hade en 1300 motor (1990>), då hade man inga chest covers, så då fanns det en till oljeskiljare på kopplingshuset istället. Det fanns också en oljeskiljare på kamkedjelocket och den hade en slang som gick via en plast Y-koppling till förgasaren.
Man kan självklart ha öppna slangar, då slipper man skit i luftfiltret eller förgasare. Men plugga aldrig igen vevhusventilationsystemet, då trycker oljan ut sig genom packboxar och tätningar.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Vevhusventilation

Inlägg av smalltown »

Ok, slang från min ventilkåpa till luftfiltret som innan alltså, och den andra pipen rakt ut då? Vad säger besiktningen om det? Och tråkigt med olja som skvätter rakt ut bak på motorn och i motorrummet...

Det räcker alltså inte att bara ha den ventilationen i ventilkåpan? Kan man tänka sig en t-koppling då, att leda en slang från chest cover-pipen upp till slangen mellan kåpa och luftfilter?
Morris 850 '65
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vevhusventilation

Inlägg av RAINIER »

Man kan sätta en slang på chest cover som hänger just under framramen. Då spiller det ingeting i motorrummet.
Besiktningen vet ingenting.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Vevhusventilation

Inlägg av smalltown »

Ok, tack:)
Morris 850 '65
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vevhusventilation

Inlägg av bulten08 »

men din bil är en väl en -65 och då får du ha öppen vevhusventilation för årsmodell 68 är sista året man får ha öppen vevhusvent.

/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar