Vipparmsbrygga.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Vipparmsbrygga.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Min bil har jag troligen en 276 eller möjligen en 286 kam i motorn. Har funderingar på om jag har en vipparmsbrygga som är utväxlad eller inte. Hur vet jag om jag har 1:5 eller original 1:3?
Hur mycket skillnad gör det i motorkaraktär om man kör med 1:5?

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Vipparmsbrygga.

Inlägg av hultarn »

Det fanns aldrig 1,5 som standard, utan bara som trimgrejor. Original var det 1,3, och ibland inte ens det, det varierar nämligen lite. Nånstans mellan 1,25 och 1,3.

Med 1,5-vippor krävs andra ventilfjädrar, annars bottnar fjädrarna. Helst ska man ha rullvippor som inte sliter så hårt på mekanismen.

1,5-vippor gör inga underverk, men kan ge några hk, beroende på motorstorlek, portning, förgasare och kamaxel.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Vipparmsbrygga.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det sitter en välportad topp på motorn, dubbla ventilfjädrar. Funderar på en 1,5 vipparmsbrygga med rullvippor. Men är lite osäker på om jag har en vipparmsbryggga som är 1,5 redan. Sitter en med vanliga vipparmar, typ"slädar".
Någon som vet vilket mått som är original mellan vipparmsspetts och axel.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar