Kopplingsproblemet löst!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Kopplingsproblemet löst!

Inlägg av hultarn »

Ni med gott minne kanske minns mitt strul med kopplingen som inte ville sluta släpa.
Här finns det gamla inlägget:
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=9769

Jag bytte allt tänkbart, utan resultat.
Hela kopplingen inkl svänghjul
Huvud och slavcylinder
Arm och mekanism

Jag hade en misstanke om mellandrevet, och nu har jag haft allt isär, och mycket riktigt var det där problemet satt! Jag satte på sidokåpan på motorn, utan växellåda, och det gick inte rubba drevet!
Jag började leta efter tunnare chims, men när jag provade dem, så hjälpte det inte mycket.

Det visade sig att den nya packningen jag satte i förra året när jag plockade ihop motorn, var för tunn! Ny packning provades, kåpan drogs och se! Hjulet snurrade lätt!
Bilen är provkörd och allt funkar som det borde, skönt! :rivstart:

Jag bytte även ena drevet till hastighetsmätaren, från 5 till 6 kugg, men skulle tydligen även bytt det lilla. Mätaren visar nämligen fortfarande fel, dock inte så mycket som innan (> 30% för lite!), nu är det bara något för lite. Men, det är då ingen hit att byta de där dreven med motorn i, så det får nog vara så länge.

Packningen är den stora röda som syns på bilden:
Bild
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplingsproblemet löst!

Inlägg av minitokig »

oj, bra att problemet löstes och att du berättade för oss så att vi vet vad som kan vara fel ifall det händer oss också!
:-)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Kopplingsproblemet löst!

Inlägg av Crona »

Skönt att det löste sig till slut, men när du hade nere kopplingen och bytte svänghjul gick det då att snurra på lamellen?
Om drevet var så hårt shimsat på grund av för tunn packning så borde det inte gå att vrida på det splinesade drevet till lamellen eller tänker jag fel?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Kopplingsproblemet löst!

Inlägg av hultarn »

Crona skrev:Skönt att det löste sig till slut, men när du hade nere kopplingen och bytte svänghjul gick det då att snurra på lamellen?
Om drevet var så hårt shimsat på grund av för tunn packning så borde det inte gå att vrida på det splinesade drevet till lamellen eller tänker jag fel?

//Thomas
Det funderade jag inte på då, bytte kopplingen på plats i bilen och var väl glad att jag fick loss och dit kopplingen...
Sedan är det ju alltid lite trögt att baxa motorn när man ska dra skruvarna, så då la jag inte märke till det.
Men, som du säger: det splinesade drevet skulle ha varit trögt att vrida på om man försökt.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Skriv svar