Starta gammal motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Starta gammal motor

Inlägg av crowan »

Jag tänkte se om jag kan få igång motorn som jag har fått till min hundkoja. Är det något speciellt att tänka på när motorn har varit urplockad ur bilen och stått på en pall i 10 år. Hur mycket el måste man koppla in? Räcker det att koppla ett batteri till startmotorn + koppla på bensin? Motorn är en 1000.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Det är en mycket intressant fråga. Jag tänkte nämligen göra nåt liknande för att låta motorn gå runt lite. Jag blir lätt nojjig när motorn får stå stilla länge. Inte roligt om den slutar gå runt till slut.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
palman

Inlägg av palman »

tjo där..du måste koppla in till tändningen med..annars får du ingen gnista ;)...svår startad då:D...kolla se så att du har alla vätskor på..motor,kylar förgasar vätska och så...dra först runt motorn för hand så det känns bra..
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Förgasarvätska? Är det bensin du menar då? Ska man byta olja på den innan man startar den, eller borde det gå bra att starta upp den med den gamla oljan? Motorn går runt när man drar runt den, det borde väl vara ett gott tecken. Kåpan som sitter över växellådan är avplockad, där ser lite rostigt ut, kan det vara något problem?
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Förgasarvästa låter som Karburatorsprit, men det behövs ju bara om man misständer att man har vatten i systemet? Eller nu har jag blandat ihop det kanske? Förgasarvästa är i allafall Karburatorsprit. Typ lite gutt boze till förgasaren så den chillar. =)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
palman

Inlägg av palman »

tjo..det jag menar är oljan i förgasrna.detta är då om ni har su.vet inte hur det är med dom andra märkena..det är den pluggen överst på förknassaren.. menar du kåpan över kopplingen ?
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

OK, jag har nog en SU förgasare, det finns ett svart lock på den som jag inte har varit på än :-)



Ja, det är den kåpan jag menar....
palman

Inlägg av palman »

aha okok..ja men plocka av den pluggen så sitter där typ ett stag på den..kolla så där e finns olja där i.sätt på kåpan för säkerhetens skull. vet inte vad som skulle hända utan den men jag skulle nog ha den där.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Hur fan kopplar man till bensin? Måste man inte ha bränslepumpen snurrande då?.. Hjälp mig.. Och hur Kopplar man så startmotorn snurrar igång motorn?

Antar att man måste koppla via solenoiden eller hur gör man?
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
palman

Inlägg av palman »

tjo bella. har du elektrisk lr mekanisk soppa pump på din klenod?.sen startmotorn får koppla så som det satt innan. för annars kan du inte få en gnista. men det finns säkert någon hur som vet om man kan koppla det på något annat viss. men om du har en mekanisk soppa pump så räcker det att du kopplar på en slang från tanken på den. för den går över kamaxlen och drivs så. men om du har en elektrisk får du koppla in den. inga större bekymmer.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Den är nog mekanisk av utseendet att döma. Jag får ta en titt på det där.. Ska ställa in allt på motorn först så det stämmer med ventilspel och allt.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

1 jag koppla in kylare, fyller upp den

2 fylla olja

3 koppla på bensin

4 koppla batteri via solenoiden till startmotorn



5? Hur gör jag härnäst? Och vad bör jag tänka på innan jag försöker starta? På vilket sätt måste kretsen vara sluten för att motorn ska fortsätta gå? Dvs hur aktiverar jag solenoiden så startmotorn startar och slutar snurra utan att motorn stannar?
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
mongoose

Inlägg av mongoose »

Ett tips är att: om motorn har stått ett längre tag så kan det vara ide att ta loss stiften och köra motorn för att få upp oljetrycket först! Det går liksom lite lättare då! Ta annars ett batteri&startkablar, jorda förslagsvis i karossen och toucha till med plusen direkt på startmotorn...

Har du inte läst ditt PM helibop?

"Fire&gasoline"/Mongoose
palman

Inlägg av palman »

jo men då får du kanske itne tändning. man måste koppla så som det sitter med nyckeln och soleniden.
DirtBag

Inlägg av DirtBag »

palman skrev:jo men då får du kanske itne tändning. man måste koppla så som det sitter med nyckeln och soleniden.


ne de måste man inte.... de räcker med en PLUS kabel till tändspolen och sen räcker de om man touchar med startkablar på startmotorn som mongoose sa... förutsatt att motorn är jordad och har bensin :)
Skriv svar