ARB på hundkoja.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

ARB på hundkoja.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Någon som har erfarenhet av att köra med krängningshämmare bak på en koja?
Försöker att läsa mig till om det är bra med en eller inte. Verkar finnas två läger, där en säger aldrig ARB(anti roll bar) på en koja. Den andra att det gör susen för väghållningen.
Funerar på om jag ska köpa en och montera i vinter.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: ARB på hundkoja.

Inlägg av JBE »

Pröva!, så vi andra får veta.. :mrgreen:
Allt under 8" är för litet....
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: ARB på hundkoja.

Inlägg av RAINIER »

En anti roll bar bak på en en Mini gör väldigt lite. Kanske om man kör hårda rally's. Hade Monte Carlo Mini's anti roll bars (i kombination med hydro fjädring)?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: ARB på hundkoja.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag har uppgraderat mina hjulupphägningar ganska bra med, polybussningar, ställbar fram och bakvagn, Spax och HiLo:s. Min bil som alla andra kojor lyfter på inerhjulet vid inspererad körning och jag har en tanke om att en krängningshämmare ska hjälpa mig att hålla bilen plan på vägen. Utan att förstöra väghållningen.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: ARB på hundkoja.

Inlägg av RAINIER »

Med en anti roll bak bak lyfter inre bakhjulet mer än utan ARB. Viktigare att ställa in framvagnen på rätt sätt; 1-2 grader neg camber, 5 grader caster, 2mm toe out, Spax eller Koni's och bump stops.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: ARB på hundkoja.

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

HEJ.
Nu har jag pratat lite med folk om ARB bak på en koja. Den uppfattning som jag får är att det inte gör så stor skillnad om man har en eller inte. Så jag avvaktar lite och provar med att se till att hjulvinklarna är rätt inställda istället.

Hälsningar.
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar