Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av Tempogubben »

Hej!
Har nu äntligen mig bestämt mig för att det blir Omega-kolvar till min kommande 1380-motor men frågan är om det är värt att köpa smidda kolvar? :?
Vad jag har kunnat läsa mig till i Vizards bok så ska Omegas gjutna kolvar hålla en hög kvalite och tåla hk upp till 170 hk.

Men vad är Era åsikter?

Smidda, 480 £; http://www.med-engineering.co.uk/catalo ... stons-73-5
Gjutna 300 £; http://www.med-engineering.co.uk/catalo ... stons-73-5

Är ändå 180£ att köpa andra roliga saker för.. :)

//Andreas
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av minimini »

i min värld använder man altid smidda kolvar i en seriöst trimmad motor
TURBO ROCKS..
henriks bygg
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av JBE »

På en väl trimmad sug motor skulle jag sattsa på smidda...turbo och annan överladning, är en annan historia...
Allt under 8" är för litet....
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av Tempogubben »

Hej!
Men varför skulle ni satsa på smidda?
"Bara för att" eller för att Ni vet att dessa är så mycket bättre än gjutna?
Eller har Ni haft otur med gjutna kolvar som gått sönder?
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av JBE »

Jag komner att köra gjutna i min turbo motor med varv stopp på 7000rpm..men det som vanligtvis tar död på en överladdad maskin är missdetonation..och då smälter en gjuten kolv..och en smidd går det flisor ur...jag inbillar mig att flisorna gör mer skada på toppen m.m...

Missdetonation (spikningar), är inte ett lika stort problem på en sug motor..
Allt under 8" är för litet....
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av Crona »

170hk!! Det var nog ingen A-motor han mena :roll:

Om man bortser från priset så är smidda kolvar nästan alltid att föredra, men om det verkligen behövs är en annan fråga 8)

De kan göras lättare utan att hållbarheten påverkas negativt, och ju mindre roterande massa du har i en motor ju rappare blir den och med detta kan även friktionsytan minskas, men det finns faktiskt även nackdelar med smidda kolvar.
Dessa kolvar har en tendens att utvidga sig mer än gjutna kolvar och detta måste man tänka på när man bygger motorn så man bygger/beräknar med lite större kolvspel.

Det skramlar lite mer innan motorn är varm och det är också viktigt att motorn körs ordentligt varm innan man börja plocka ut effekt.

Självklart skall man alltid köra motorn driftvarm innan man börjar pressa den oavsett vad för typ av kolvar man använder, men på grund av det större kolvspel som dessa kolvar kräver så är det extra viktigt.

Beträffande ev. spikningar så är det här ditt kompressionsförhållande kommer in :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av Tempogubben »

JBE;
Det ligger något i det du säger... :)

Crona skrev:170hk!! Det var nog ingen A-motor han mena :roll:
David Visards egna ord från boken; 8)
"The Omega cast pistons have proved an incredibly reliable piston and have only showed signs of failure at extremely high power levels, usually in excess of 170 hp"

Fast det du nämner att smidda har en tendens att vidga sig sen när de blir varma känns lite lurigt.
Kanske bättre att köra på smidda iaf... :?

//Andreas
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av Crona »

Tempogubben skrev: David Visards egna ord från boken; 8)
"The Omega cast pistons have proved an incredibly reliable piston and have only showed signs of failure at extremely high power levels, usually in excess of 170 hp"
Jag tvivlar inte på kolvarna utan i vilken motor de sitter :mrgreen:
Tempogubben skrev:Fast det du nämner att smidda har en tendens att vidga sig sen när de blir varma känns lite lurigt.
Kanske bättre att köra på smidda iaf... :?

//Andreas
Fastna nu inte för mycket i detta, alla kolvar utvidgar sig, men smidda utvidgar sig lite mer och det är därför extra viktigt att man har ett korrekt kolvspel, kolla med tillverkaren vad de rekommenderar.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av JBE »

En handfull Engelsmen har strax över 200hp i A serie motorer..med turbo såklart... 8)
Allt under 8" är för litet....
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av Crona »

JBE skrev:med turbo såklart... 8)
Det är fusk med fläkt :mrgreen:
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av JBE »

Inte då, bilar utan turbo....suger.. :lol:
Allt under 8" är för litet....
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Inlägg av Crona »

JBE skrev:bilar utan turbo....suger.. :lol:
Självklart det är ju därför motorerna i dessa bilar kallas just sugmotorer :mrgreen: :mrgreen:

Men allvarligt, ett effektuttag på 200hp på en gjutjärnsspis med tre lagrad vevaxel och stötstänger från 50-talet hur många sekunder kan de plocka ut denna effekten i stöten?

Kan ta ett ex. från mitt tidigare liv :wink: Volvo hade i sin första T5:a (T-gul) en 15sek turboplus och under dessa 15 sek så mätte man effektuttaget väldigt relevant :roll:

Det finns även lite grundregler när det gäller acceptabla hållbarhetskalkyler, max 100hp per liter och för en acceptabel motorgång max 0,5liter per cylinder.
Hur går det sen med växellådan som från början var dimensionerad för 34hp, visst de nya är förstärkta både här och där och har man sen rakskuret så blir inte de axiella krafterna så stora men 100hp sen börjar allt falla sönder som ett korthus 8)

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar