170hk!! Det var nog ingen A-motor han mena
Om man bortser från priset så är smidda kolvar nästan alltid att föredra, men om det verkligen behövs är en annan fråga
De kan göras lättare utan att hållbarheten påverkas negativt, och ju mindre roterande massa du har i en motor ju rappare blir den och med detta kan även friktionsytan minskas, men det finns faktiskt även nackdelar med smidda kolvar.
Dessa kolvar har en tendens att utvidga sig mer än gjutna kolvar och detta måste man tänka på när man bygger motorn så man bygger/beräknar med lite större kolvspel.
Det skramlar lite mer innan motorn är varm och det är också viktigt att motorn körs ordentligt varm innan man börja plocka ut effekt.
Självklart skall man alltid köra motorn driftvarm innan man börjar pressa den oavsett vad för typ av kolvar man använder, men på grund av det större kolvspel som dessa kolvar kräver så är det extra viktigt.
Beträffande ev. spikningar så är det här ditt kompressionsförhållande kommer in
//Thomas