Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Tempogubben »

Hej!

Vad jag har kunnat läsa mig till när man ska beräkna kompressionsförhållandet är att man tar volymen i ett cylinderlopp och plusar på med volymen i förbränningskammaren i toppen och sedan dividerar med samma volym.

Men, om jag nu tar dessa mått på en standard-motor, 1275GT i detta fallet med en 12G940-topp, så får jag inte ihop det.
Cylinderlopp; 1275/4=318,75cc
Volym i topp; 21,4cc
Kompression; (318,75+21,4)/21,4=15,9:1

Sen vet jag att man måste även räkna med volymen på packningen, att originalkolvarna är skålade men vad är det mer för mått och volymer man måste räkna med för att resultat enligt exemplet ska ge ett förhållande på 8,8:1 som är original? :?

Bakgrunden till min fråga är att jag försöker räkna ut om jag ska ha 7cc eller 11cc i skålning på kolvarna till min motor på 1380cc med en 12G940-topp som kommer ha en förbränningskammare på +21,4cc för att få ett kompressionsförhållande runt 10,0:1-10,5:1.

Alla tips är tacksamt mottagna för att reda ut dessa frågetecken i mitt huvud. :)

//Andreas
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av JBE »

Det serut som du räknar "hela " cylindernd volym..du ska bara ha volymen av cylindern när kolven är i tdc.. var har du tänk att köpa kolvar?,
Allt under 8" är för litet....
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Tempogubben »

Tdc - vad innebär det?

Antingen blir det kolvar från Minispares och då http://www.minispares.com/search/classic/C-STR312.aspx eller från MED Engineering och då Omega kolvar; http://www.med-engineering.co.uk/catalo ... stons-73-5

Men innan dess måste jag komma fram till vilken "skålning" jag behöver ha.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Crona »

Hej Andreas,
TDC = top dead center eller på svenska ÖD = övre dödpunkt.

Som JBE säger så skall du mäta den exakta slagvolymen inte cylindervolymen.
Radien*radien*pi*slaglängden=slagvolymen.

Sen i volymen i förbränningskammaren skall du även lägga till det sk. squisch måttet, utrymmet mellan kolvens ÖD och toppen.
Mät med djupmätare avståndet mellan blockets överkant och kolvens läge vid ÖD mät sen även toppackningens tjocklek och lägg till denna volym samt skålningen i kolven till förbränningsutrymmet så skall du se att du kommer närmare sanningen.

För att mäta den exakta skålningen så kan du använda dig av en plexiglasskiva med två hål i, ett för urluftning och ett för att fylla på vätska med t.ex. en doseringsspruta för barn.
För att få det exakta måttet på volymen i toppen så kan du göra på samma sätt så ser du om toppen ev. redan är planad.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Tempogubben »

Tack för förklaringen Thomas!

Att hitta rätt delar börjar nästan kännas svårare än att skruva ihop dem just nu. :)

Men om jag tar de uppgifter som du skriver Thomas så blir det följande;
Radien*radien*pi*slaglängden=slagvolymen
35,305*35,305*pi*81,28=318278mm3 = 318,3cc (Nästan samma summa som 1275/4=318,75cc)
Övriga volymer är ungefär;
Squish; 1 cc
Packning; 4cc
Topplock; 21,4cc

Räknat med ovanstående blir CR; (318,3+21,4+1+4)/(21,4+1+4)=13:1

Så för att nå ner CR så måste jag räkna med en skålning i kolvarna på nästan 15cc och frågan är om de är så skålade?
Eller ska man räkna med att squish-måttet är större?
Är jag helt ute o seglar med min räkning eller blir det enligt ovanstående?

Känner mig väldigt förvirrad just nu. :)

//Andreas
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Crona »

Tempogubben skrev:Eller ska man räkna med att squish-måttet är större?
Går kolvarna verklige ända upp till blockkanten?
Känner mig väldigt förvirrad just nu. :)
Det här är lite överkurs normalt så köper man ett trim packet och då har någon annat räknat till en :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Tempogubben »

Crona skrev:
Tempogubben skrev:Eller ska man räkna med att squish-måttet är större?
Går kolvarna verklige ända upp till blockkanten?
I och med att jag inte köpt några kolvar än så kan jag inte mäta detta mått än.
O chansa o köpa ett par känns lite dumt då de kostar en slant.. :wink:
Crona skrev:
Känner mig väldigt förvirrad just nu. :)
Det här är lite överkurs normalt så köper man ett trim packet och då har någon annat räknat till en :wink:

//Thomas
Ja men då har man tappat charmen och stoltheten med att när man förhoppningsvis är klar har fått ihop allt och att det funkar. :)

//Andreas
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Crona »

Tempogubben skrev:I och med att jag inte köpt några kolvar än så kan jag inte mäta detta mått än.
O chansa o köpa ett par känns lite dumt då de kostar en slant.. :wink:
Jo men som jag förstod dig så försökte du räkna ut förhållandet på en standardmotor för att förstå logiken, och om de nya kolvarna har kolvbulten annorlunda placerad än standard kolvarna så faller ändå hela din uträkning :wink:

Du kommer aldrig längre om du inte mäter avståndet mellan kolv och överkant på blocket, mätte du toppackningen eller hur kom du fram till 4cc?
Ja men då har man tappat charmen och stoltheten med att när man förhoppningsvis är klar har fått ihop allt och att det funkar. :)

Rätt kunskap är aldrig fel, men tyvärr så finns det alltid skillnader mellan teori och praktik :wink:

Har du en demonterad motor som du kan mäta på?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Tempogubben »

Crona skrev:
Tempogubben skrev:I och med att jag inte köpt några kolvar än så kan jag inte mäta detta mått än.
O chansa o köpa ett par känns lite dumt då de kostar en slant.. :wink:
Jo men som jag förstod dig så försökte du räkna ut förhållandet på en standardmotor för att förstå logiken, och om de nya kolvarna har kolvbulten annorlunda placerad än standard kolvarna så faller ändå hela din uträkning :wink:

Du kommer aldrig längre om du inte mäter avståndet mellan kolv och överkant på blocket, mätte du toppackningen eller hur kom du fram till 4cc?
Jag försöker få svar på bägge frågorna i mina förvirrade inlägg, både att förstå logiken hur jag ska räkna för att sedan kunna beräkna fram vilka kolvar jag ska i min kommande uppborrade motor. :)

Måttet på toppackningen tog jag från Minispares hemsida för en, om jag läste rätt, standardpackning.
Ja men då har man tappat charmen och stoltheten med att när man förhoppningsvis är klar har fått ihop allt och att det funkar. :)

Rätt kunskap är aldrig fel, men tyvärr så finns det alltid skillnader mellan teori och praktik :wink:

Har du en demonterad motor som du kan mäta på?

//Thomas
Jodå, har en komplett motor. Dock är isf blocket o kolvarna hos min far som bor en bit bort så jag kan dessvärre inte mäta på dessa.

Men som det känns just nu kommer jag nog beställa de delar som jag ska ha till toppen och fixa den först och sedan mäta hur stort förbränningsrummet är för att sedan göra en ny beräkning för att hitta rätt kolvar. :)

//Andreas
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Crona »

Tempogubben skrev:Jodå, har en komplett motor. Dock är isf blocket o kolvarna hos min far som bor en bit bort så jag kan dessvärre inte mäta på dessa.
Men som det känns just nu kommer jag nog beställa de delar som jag ska ha till toppen och fixa den först och sedan mäta hur stort förbränningsrummet är för att sedan göra en ny beräkning för att hitta rätt kolvar. :)
Ta med ett skjutmått nästa gång du skall dit och mät avståndet upp till blocket, du bör inte lämna iväg toppen till planing förrän du vet var du hamnar med kolvarna annars så vet du inte hur mycket du skall plana toppen.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av JBE »

Jag tänkte ett tag bygga 1380 av min A+, och jag hadde kolvar som jag sålde billigt ....dom var utan "dome".. min motor renoverare talade om att det blir dyrt att offset borra blocket....så nu blir det bara 1310cc..
Allt under 8" är för litet....
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: Hjälp med att beräkna kompression (1275GT-12G940)

Inlägg av Tempogubben »

Thomas;
Tänkte jag skulle börja med toppen o fixa den för att sen mäta upp volymen där för att kunna beräkna vilka kolvar jag ska ha, men frågan är om jag ska börja i andra änden med blocket o kolvarna istället för att sedan se om jag ev ska plana toppen med...?? :?

Va enkelt det vore om man bara kunde skriva in sin fråga i ett program och sedan få ett färdigt recept på alla delar man behöver. :D

JBE;
Skumt att det skiljer i pris hur mycket som ska borras upp.

I mitt fall får utbudet av kolvar styra o då blir det 1380 eller 73,5mm. :)

//Andreas
Skriv svar