Identifiering?
Identifiering?
Finns det någonstans någon som sammanställt info om de olika MK varianternas start/stoppdatum?
Eller går det att koda via Ch.nr?
Verkar rätt luddigt när de olika MKna uppstod och slutade
Frun köpte just en -76a 1000 saloon
vet faktiskt inte hurivida det är en MKII eller MKIII, det ska visst bryta -76
Är fortfarande noob på koja, men är Anglofil och lär mig snabbt!
M.v.h.
Nisse
Eller går det att koda via Ch.nr?
Verkar rätt luddigt när de olika MKna uppstod och slutade
Frun köpte just en -76a 1000 saloon
vet faktiskt inte hurivida det är en MKII eller MKIII, det ska visst bryta -76
Är fortfarande noob på koja, men är Anglofil och lär mig snabbt!
M.v.h.
Nisse
-allt som snurrar går oundvikligen mot sin undergång
Re: Identifiering?
Mja, är det en 76a är det fråga om mk3 eller mk4
Om jag minns rätt är det två reglagearmar vid ratten från mk4, men det är fullt möjligt att jag har fel.
Om jag minns rätt är det två reglagearmar vid ratten från mk4, men det är fullt möjligt att jag har fel.
Re: Identifiering?
aah...
typiskt att rattreglagen saknades(objekt du vet)
ska visst skilja på bakljusen oxå, backljus eller inte, men dom fanns inte heller
Ja ja, det löser sig nog...
/Nisse
typiskt att rattreglagen saknades(objekt du vet)
ska visst skilja på bakljusen oxå, backljus eller inte, men dom fanns inte heller
Ja ja, det löser sig nog...
/Nisse
-allt som snurrar går oundvikligen mot sin undergång
Re: Identifiering?
Wiki:
Mark III (introduced in November 1969) had wind up windows with internal door hinges, except for the van and pick-up models. The boot lid lost the original hinged number plate and its recess shape and a large rear colour coded lamp was fitted in its place, along with larger rear side windows.
Mark IV (introduced in 1976) had a front rubber mounted subframe with single tower bolts and the rear frame had some larger bushes introduced. Twin stalk indicators were introduced with larger foot pedals. From 1977 onwards, the rear indicator lamps had the reverse lights incorporated in them.
Mark V (from 1984): all cars had 8.4-inch (210 mm) brake discs and plastic wheel arches (mini special arches) but retained the same Mark IV body shell shape.
Mark VI (from 1990): the engine mounting points were moved forward to take 1275 cc power units, and includes the HIF[disambiguation needed] carb version, plus the single point fuel injected car which came out in 1991. The 998 cc power units were discontinued. An internal bonnet release was fitted from 1992.
Mark VII (from 1996): was the final version, twin point injection with front mounted radiator. Full-width dashboard replaces the original shelf, internal bonnet release. Introduction of airbag on driver's side.
Mark III (introduced in November 1969) had wind up windows with internal door hinges, except for the van and pick-up models. The boot lid lost the original hinged number plate and its recess shape and a large rear colour coded lamp was fitted in its place, along with larger rear side windows.
Mark IV (introduced in 1976) had a front rubber mounted subframe with single tower bolts and the rear frame had some larger bushes introduced. Twin stalk indicators were introduced with larger foot pedals. From 1977 onwards, the rear indicator lamps had the reverse lights incorporated in them.
Mark V (from 1984): all cars had 8.4-inch (210 mm) brake discs and plastic wheel arches (mini special arches) but retained the same Mark IV body shell shape.
Mark VI (from 1990): the engine mounting points were moved forward to take 1275 cc power units, and includes the HIF[disambiguation needed] carb version, plus the single point fuel injected car which came out in 1991. The 998 cc power units were discontinued. An internal bonnet release was fitted from 1992.
Mark VII (from 1996): was the final version, twin point injection with front mounted radiator. Full-width dashboard replaces the original shelf, internal bonnet release. Introduction of airbag on driver's side.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Identifiering?
MK1: 59-67
MK2: 67-69
MK3: 69-76
MK4: 76-84
MK5: 84-91
MK6: 91-96
MK7: 96-00
Slut!
MK2: 67-69
MK3: 69-76
MK4: 76-84
MK5: 84-91
MK6: 91-96
MK7: 96-00
Slut!
Re: Identifiering?
Flyttade tråden till rätt kategori.
Re: Identifiering?
härligt!
min har framvagnsfäste med oval plåt, två bultar o en gummiplopp i mitten, då borde det va en MKIII va?
M.v.h. Nisse
Tack för snabba svr!
min har framvagnsfäste med oval plåt, två bultar o en gummiplopp i mitten, då borde det va en MKIII va?
M.v.h. Nisse
Tack för snabba svr!
-allt som snurrar går oundvikligen mot sin undergång
Re: Identifiering?
Låter som MKIII
Här kan du se delarna exakt: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... page&id=68
Här kan du se delarna exakt: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... page&id=68
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Identifiering?
Jepp!
MKIII är det då, alltså troligen tillv. -75 men regad i Sverige som en -76a!
Fint, då vet man vad man ska söka delar till
Återkommer när jag stöter på patrull!
M.v.h.
Nisse
MKIII är det då, alltså troligen tillv. -75 men regad i Sverige som en -76a!
Fint, då vet man vad man ska söka delar till
Återkommer när jag stöter på patrull!
M.v.h.
Nisse
-allt som snurrar går oundvikligen mot sin undergång