Startmotor...
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Startmotor...
Hej!
Jag har precis bytt generator och laddningsregulator. Dessa hade packat ihop. När jag nu skulle starta bilen vill startmotorn inte greppa! Jag hör hur den snurrar men den greppar inte.
Batteriet är nyladdat.
Nån som har nån tanke?
Mvh
//Christian
Jag har precis bytt generator och laddningsregulator. Dessa hade packat ihop. När jag nu skulle starta bilen vill startmotorn inte greppa! Jag hör hur den snurrar men den greppar inte.
Batteriet är nyladdat.
Nån som har nån tanke?
Mvh
//Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Startmotor...
Har du normal fart på startmotorn?
Om så är fallet så får du skruva av den, den sitter bara med två skruvar och strömkabeln, sen kollar du så drevet kan röra sig lätt på axeln.
//Thomas
Om så är fallet så får du skruva av den, den sitter bara med två skruvar och strömkabeln, sen kollar du så drevet kan röra sig lätt på axeln.
//Thomas
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Startmotor...
Jag upplever att den har normal fart. Jag glömde skriva att jag redan skruvat av startmotorn och att drevet rör sig fint.
Jag har lämnat in reservstartmotorn till en firma som renoverar den. Klar idag. Får se om det hjälper!
//C
Jag har lämnat in reservstartmotorn till en firma som renoverar den. Klar idag. Får se om det hjälper!
//C
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Startmotor...
Tur man har en fru...
Hon tyckte att kanske var det så att min laddare inte var frisk... Så om vi kopplade på starthjälp kanske den startar... Mycket riktigt...
Men... När bilen hoppade igång började det ryka lite från den nya regulatorn... Genast stannade jag motorn och nu håller jag på att mäta upp för att se om det är kortis nånstans...
Eller kanske det ska ryka lite om en ny regulator med ny isolering... Vad vet jag...
/C
Hon tyckte att kanske var det så att min laddare inte var frisk... Så om vi kopplade på starthjälp kanske den startar... Mycket riktigt...
Men... När bilen hoppade igång började det ryka lite från den nya regulatorn... Genast stannade jag motorn och nu håller jag på att mäta upp för att se om det är kortis nånstans...
Eller kanske det ska ryka lite om en ny regulator med ny isolering... Vad vet jag...
/C
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Startmotor...
Investera i en voltmätareSwedeflyer skrev:Batteriet är nyladdat.
//Thomas
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Startmotor...
Det har jag och den visade 12,75v. Det trodde jag var tillräckligt! Konstigt att den hoppade igång med hjälpbatteri inkopplat...
detta kollade jag innan frun hjälpte till...
Med motorn på tomgång visade den 12,9 och vid c:a 1500rpm visade den 13,nånting... Sedan såg jag lite rök och stängde av...
Har du nån ide angående regulatorns försök att kommunicera med indianer?
detta kollade jag innan frun hjälpte till...
Med motorn på tomgång visade den 12,9 och vid c:a 1500rpm visade den 13,nånting... Sedan såg jag lite rök och stängde av...
Har du nån ide angående regulatorns försök att kommunicera med indianer?
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Startmotor...
12,75 är tillräckligt, det känns som du har dålig kontakt någonstans, när startmotorn inte gick i ingrepp så hade du 12,75 på batteriet men vad hade du på startmotorn??
Vad är det för generator likström eller växelström?
//Thomas
Vad är det för generator likström eller växelström?
//Thomas
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Startmotor...
Likström.
Ska kolla vad det ligger för volt på startmotorn.
Ska kolla vad det ligger för volt på startmotorn.
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Startmotor...
Ta fram din verkstadshandbok, leta upp laddningsreläet på kopplingsschemat och kolla alla ledningar (färger) så de sitter på rätt stift.Swedeflyer skrev:Likström.
Ska kolla vad det ligger för volt på startmotorn.
Om de gör detta så plocka av locket på laddningsreläet och se om du kan se var det har varit varmt, bifoga gärna en bild.
Vad var det för fel på det gamla reläet, var det samma fel?
Öppna även detta och se om du kan se att det är bränt eller missfärgat.
Beträffande voltmätningen så har du säkert rätt spänning när det fungerar, man skall mäta när det inte fungerar och gå bakåt tills man hittar full spänning.
Har du original kabelskor på batteriet, de helkapslade med en skruv i mitten?
//Thomas
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Startmotor...
Ok... Uppdatering...
Följande är bytt:
Generator
Laddningsregulator
Tändspole
Nyrenoverad startmotor
Nytt batteri
Jag passade på att slipa ner och lacka batterihyllan ock fasthållningsbläcket till batteriet. Ser jättefint ut nu!
Allt funkar som det ska. Killarna på bilelektronikfirman sade att det helt normalt att laddningsregulatorn ryker lite första gången den är igång eftersom isoleringsgeggan ska "gosa till sig lite"...
Batterierna jag hade (tre stycken), visade sig vara kass... Så det fick bli ett nytt.
Jag fick igång instrumentbelysningen. Det satt en liten switch gömd innanför instrumentpanelen. Är det nån som vet om den ska sitta monterad nånstans så man kommer åt den? Nu är den påslagen i allafall och släcks med lyset.
Tack vare Cronas hjälp sitter där nu även en summer för lyset. Det var en riktigt liten arg sak (Biltema) som gör att man ALDRIG glömmer lyset!
Härnäst ska kylaren renoveras på en firma och en ny termostat inhandlas! Funderar på vilket gradtal man ska välja. Kanske ska man ha två; en för sommarhalvåret och en för vinter?
Nåja... Nu ska det köras i alla fall!
/Christian
Följande är bytt:
Generator
Laddningsregulator
Tändspole
Nyrenoverad startmotor
Nytt batteri
Jag passade på att slipa ner och lacka batterihyllan ock fasthållningsbläcket till batteriet. Ser jättefint ut nu!
Allt funkar som det ska. Killarna på bilelektronikfirman sade att det helt normalt att laddningsregulatorn ryker lite första gången den är igång eftersom isoleringsgeggan ska "gosa till sig lite"...
Batterierna jag hade (tre stycken), visade sig vara kass... Så det fick bli ett nytt.
Jag fick igång instrumentbelysningen. Det satt en liten switch gömd innanför instrumentpanelen. Är det nån som vet om den ska sitta monterad nånstans så man kommer åt den? Nu är den påslagen i allafall och släcks med lyset.
Tack vare Cronas hjälp sitter där nu även en summer för lyset. Det var en riktigt liten arg sak (Biltema) som gör att man ALDRIG glömmer lyset!
Härnäst ska kylaren renoveras på en firma och en ny termostat inhandlas! Funderar på vilket gradtal man ska välja. Kanske ska man ha två; en för sommarhalvåret och en för vinter?
Nåja... Nu ska det köras i alla fall!
/Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Startmotor...
Ja det är nog inte fel att hjälpa till lite med termostaten, 74 på sommaren och 88 på vintern, men har du en frisk kylare så funkar det bra med ett 82 graders hela året.Swedeflyer skrev:Härnäst ska kylaren renoveras på en firma och en ny termostat inhandlas! Funderar på vilket gradtal man ska välja. Kanske ska man ha två; en för sommarhalvåret och en för vinter?
12,75 volt på batteriet indikerar inte på att någon cell i batteriet är kass, men det är aldrig fel med ett nytt batteri det kan göra underverk åtminstone på vintern.
//Thomas