Jag blir inte klok på min koppling, den kopplar inte ur fullt ut.
Jag har gått genom huvudcylindern, men den verkade frisk. (är inte 100)
Jag har gått genom slavcylindern, honat och satt in nya packningar.
Jag har justerat kopplingen efter konstens alla regler, och den rör sig fint.
Jag har luftat noga.
Jag har bytt hela kompletta kopplingen (svänghjul, lamell, tryckring, fjäderplatta) till en som jag vet funkade perfekt.
Och ändå:
Den släpar.
Det är hopplöst att växla ner till 2:an och 1:an, om man inte står still. Upp är det inga större problem.
När jag står still med växeln i, så känns det som om "något" håller mot bilen. Drar jag ur växeln, så brukar den flytta sig något. Och det märkliga är att det kvittar om jag har backen eller 1:an i! Bilen tenderar inte att krypa iväg, varken fram eller bakåt, den bara liksom "håller mot" lite grann.
Väldigt frusterande!
Nästa steg är att byta huvudcylindern, har en ny på väg hem.
Hjälper inte det, så finns det inget annat än mellandreven att fundera på, som jag ser det. Kan det vara hylsan som lamellen driver på som går trögt mot vevaxeln och därför tenderar att driva något?
Jag har haft många Minis, allt från standard 850 till hysteriska 1380, men aldrig varit med om något liknande.
Är det någon som har en teori om vad som jäklas för mig?
Frusterande kopplingsproblem!
Frusterande kopplingsproblem!
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: Frusterande kopplingsproblem!
Har du provar förlänga tryck pinnen pinnen nån cm ? Kulan på kopplings armen emot lite sliten.
Men det e ju ett gammalt känt knep så det visste du säkert..
Eller..
Men det e ju ett gammalt känt knep så det visste du säkert..
Eller..
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Frusterande kopplingsproblem!
jag förlängde kopplingspinnen mellan armen och slavcylinder och vips var mitt problem som var exakt som ditt löst.
edit; GÖR SOM OLA SKREV missade det inlägget
edit; GÖR SOM OLA SKREV missade det inlägget
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då?
Re: Frusterande kopplingsproblem!
Teoretiskt så kan det vara så men när uppstod problemet, har du bytt koppling efter att du fick problem så borde du känt om den var på väg att nypa.hultarn skrev:Kan det vara hylsan som lamellen driver på som går trögt mot vevaxeln och därför tenderar att driva något?
Jag har råkat ut för detta problem en gång, och då skrapa den i backen och sen vid nästa stopp så var ettan svår och sen några stopp senare så frikoppla den inte alls, det vill säga det gick väldigt fort när den väl börjat nypa tills den hade förenats med vevaxeln
Så jag är lite tveksam till detta, men som Ola och Liten skriver så tror även jag att du har problemet i kopplingsarmen.
Som jag skrev i Druttens topic så kan kopplingsarmens tapp som går in i hylsan som urtrampningslagret monteras på "räta" ut sig, vilket innebär att hävarmseffekten minskar och rörelsen på urtrampningslagret minskar.
Att förlänga slavcylinderns axel ökar ju inte längden på rörelsen men kompenserar däremot om kopplingsarmens tapp ändrat vinkel eller är mycket sliten.
Men du kan ju göra det enkelt för dig då det ser ut som du har två bilar, mät först rörelsen på kopplingsarmen på båda bilarna, är den det samma så mäter du rörelsen på justermuttern på hylsan för urtrampningslagret om det skiljer så byt kopplingsarm mellan bilarna.
Om problemet är kvar efter detta så skall vi testa en annan sak
//Thomas
Re: Frusterande kopplingsproblem!
Nja, jag är tveksam till slitage på pinnen, jag har ju en bra kopplingsrörelse.
Den andra bilen är nedplockad så jag kan tyvärr inte mäta på den, kanske någon annan kan vara bussig och ta ett mått på hur stor rörelsen är nere vid urtrampningslagret?
Dock har jag inte provat att byta den pinnen, kan ju vara värt ett försök och det är snabbt gjort.
Den andra bilen är nedplockad så jag kan tyvärr inte mäta på den, kanske någon annan kan vara bussig och ta ett mått på hur stor rörelsen är nere vid urtrampningslagret?
Dock har jag inte provat att byta den pinnen, kan ju vara värt ett försök och det är snabbt gjort.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: Frusterande kopplingsproblem!
Jag menar hela kopplingsarmen, tappen som går in i hylsan för urtrampningslagret "rätar" ut sig och då ändras hävarmseffekten, så ta och skifta kopplingsarmen eller om du har det demonterat lägg de sidan om varandra och kolla vinkeln på arm och tapp.hultarn skrev:Dock har jag inte provat att byta den pinnen, kan ju vara värt ett försök och det är snabbt gjort.
//Thomas
Re: Frusterande kopplingsproblem!
Jaha, du menar så...Crona skrev:Jag menar hela kopplingsarmen, tappen som går in i hylsan för urtrampningslagret "rätar" ut sig och då ändras hävarmseffekten, så ta och skifta kopplingsarmen eller om du har det demonterat lägg de sidan om varandra och kolla vinkeln på arm och tapp.hultarn skrev:Dock har jag inte provat att byta den pinnen, kan ju vara värt ett försök och det är snabbt gjort.
//Thomas
Det ska jag ta och kolla upp, jag var ju faktiskt dum nog att inte byta kompletta locket också. Återkommer med rapport!
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: Frusterande kopplingsproblem!
Armen kollad - inget fel.
Ny huvudcylinder - ingen skillnad.
Den släpar fortfarande. Med växeln i och motorn igång, så "hålls" bilen på plats. Dvs, den rullar varken framåt eller bakåt, oavsett om jag har backen eller ettan i. Nu menar jag när underlaget lutar bara något typ garagegolvet som lutar lätt utåt.
Den är lika hopplös att växla ner, fyran till trean funkar. Men till tvåan går inte, jag måste stanna...
Så j-a irriterande!
Jag börjar fundera på om det vara något med mellandrevet, om det inte snurrar lätt och därför belastar dreven.
Får bli vinterjobb.
Det och de mystiska oljeläckagen, allt är nytt och ändå läcker den!
Och sen var det där där med hastighetsmätardreven. Hittade 2 olika rekommendationstabeller, och självklart valde jag fel.... Dags att byta drev!
Ny huvudcylinder - ingen skillnad.
Den släpar fortfarande. Med växeln i och motorn igång, så "hålls" bilen på plats. Dvs, den rullar varken framåt eller bakåt, oavsett om jag har backen eller ettan i. Nu menar jag när underlaget lutar bara något typ garagegolvet som lutar lätt utåt.
Den är lika hopplös att växla ner, fyran till trean funkar. Men till tvåan går inte, jag måste stanna...
Så j-a irriterande!
Jag börjar fundera på om det vara något med mellandrevet, om det inte snurrar lätt och därför belastar dreven.
Får bli vinterjobb.
Det och de mystiska oljeläckagen, allt är nytt och ändå läcker den!
Och sen var det där där med hastighetsmätardreven. Hittade 2 olika rekommendationstabeller, och självklart valde jag fel.... Dags att byta drev!
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98