Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:men inte blinkersen... Vi tröttnar och gör det mest oväntade och löjligaste testet... mäter på den sprillans nya säkringen... vad händer???? Ingen kontakt. Lyckligtvis kom jag på i sista stund när jag beställde att köpa lite extra 35:or... testade med en ny och vad.... jo det blinkade av bara helsike.-!!! Alla dessa timmar p g a en jävla liten säkring. Men nu är den lagad iaf!!
Det var ju nästan exakt det jag såg i min kristallkula :mrgreen:
Crona skrev:Mät strömförsörjningen till rattenheten och följ spänningen bakåt, kanske hamnar du vid en säkring som har dålig kontakt :wink:
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Crona skrev:
Drutten skrev:men inte blinkersen... Vi tröttnar och gör det mest oväntade och löjligaste testet... mäter på den sprillans nya säkringen... vad händer???? Ingen kontakt. Lyckligtvis kom jag på i sista stund när jag beställde att köpa lite extra 35:or... testade med en ny och vad.... jo det blinkade av bara helsike.-!!! Alla dessa timmar p g a en jävla liten säkring. Men nu är den lagad iaf!!
Det var ju nästan exakt det jag såg i min kristallkula :mrgreen:
Crona skrev:Mät strömförsörjningen till rattenheten och följ spänningen bakåt, kanske hamnar du vid en säkring som har dålig kontakt :wink:
//Thomas
ja....de e ju fan att man inte lyssnar... :lol:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av blacksaabrules »

Drutten skrev:Ett annat oangenämt problem är att luckorna på motorn läcker. Jag har fel lucka på den ena (den utan ventilröret) och skulle verkligen behöva rätt lucka. Dock går det inte att köpa den nånstans.., har letat men inte funnit,
Jag har en 1000cc motor liggandes i skuffen på min ådi, kan meka loss en lucka om du vill ha en.

Hör av dej om du är intresserad.

/ Erik
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

blacksaabrules skrev:
Drutten skrev:Ett annat oangenämt problem är att luckorna på motorn läcker. Jag har fel lucka på den ena (den utan ventilröret) och skulle verkligen behöva rätt lucka. Dock går det inte att köpa den nånstans.., har letat men inte funnit,
Jag har en 1000cc motor liggandes i skuffen på min ådi, kan meka loss en lucka om du vill ha en.

Hör av dej om du är intresserad.

/ Erik
Det vore verkligen toppen.... då kan man få stopp på läckaget förhoppningsvis... Den är den är "välvd" inåt i lådan... ?? (kommer aldrig ihåg om det heter konvex eller konkav..)

Vad vill du ha? Skicka PM med konto och summa så löser vi det...

/Lotta
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Var ute idag igen.... Den här gången skulle hela familjen åka 5 km till hamnen..... Växlarna är ett helvete... Fick starta på 4:an för det var den enda som då gick att få i... :cry:

Väl i hamnen så åt vi glass i 20 min....sen skulle vi hem.... Klick....

Ja, bilen startade inte.... Eftersom växlarna inte är särsklilt lätta att få i/hitta så gick det inte så smidigt att springa igång den... Men tillslut gick det....

Mannen säger att kopplingen inte frisläpper... Dvs, friläget är typ under golvet... Inte dit jag kan trampa.... Så nu ska vi lösa det också... Och visp-spaken, ja den ska ju få nya bussningar.....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Förresten.... Jag kommer aldrig mer att sträcka ner armen bredvid insuget då motorn är varm...... Ska inte bli kul när blåsan spricker.....


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk HD1340909237.764478.jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av minijanne »

Jodå, det kommer du visst göra ;)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:Förresten.... Jag kommer aldrig mer att sträcka ner armen bredvid insuget då motorn är varm......
Finns ett ordspråk om detta, har man dumt huvud får kroppen lida :mrgreen: :mrgreen:
Du får trösta dig med att det som inte dödar det härdar 8)

Men om det är som kopplingen inte frilägger så skall du kunna lägga i en växel när motorn är avstängd sen kan du starta med kopplingen nere.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Crona skrev:
Drutten skrev:Förresten.... Jag kommer aldrig mer att sträcka ner armen bredvid insuget då motorn är varm......
Finns ett ordspråk om detta, har man dumt huvud får kroppen lida :mrgreen: :mrgreen:
Du får trösta dig med att det som inte dödar det härdar 8)

Men om det är som kopplingen inte frilägger så skall du kunna lägga i en växel när motorn är avstängd sen kan du starta med kopplingen nere.

//Thomas
Jo.. Så verkar det vara... Men när de testade springa igång första gången verkade det som växeln låg i trots att det var "plattan i mattan".. Sen vid andra försöket la jag i ettan och sen var det "plattan under mattan" om du förstår.... :roll: man får alltså trycka onödigt mycket... Men det ska justeras mer imorgon.....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Fekkeman »

Kolla så att luftnippeln och slangen är åtdragna ordentligt på slavcylindern. Hade själv ett inre läckage på min nya slavcylinder, höll på att bli tokig på all luftande innan jag fattade läget.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Fekkeman skrev:Kolla så att luftnippeln och slangen är åtdragna ordentligt på slavcylindern. Hade själv ett inre läckage på min nya slavcylinder, höll på att bli tokig på all luftande innan jag fattade läget.
Nu måste jag spåna lite mer om det där med kopplingen.... om pedalen inte sjunker... är det ändå behov av luftning??
Mannen luftade igen igår men eftersom batteriet var slut kunde jag inte prova efteråt. Jag blir så himla skraj att växellådan ska ha pajjat eller behöva öppnas... herregud det går ju inte att köra som det är nu..... Får se hur det blir efter att jag bytt de där delarna kring växellådans utgång till stängerna.

Det är ju bara växlarna som inte funkar nu på bilen.... (ok, tändningen är ju inte helt ok men stör inte) :?
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Kolla hur lång rörelse du har på kopplingsarmen, så fort du rör pedalen så skall även armen röra sig gör den det så är det inte luft.
Kolla även dödläget (glappet) på kopplingsarmen, är detta för stort så går en del av rörelsen åt innan urtrampningslagret rör vid..

Har ni renoverat motor?
Hur är det med axialspelet på vevaxeln? (kolla och se om ni kan flytta remskivan axiellt)
Om motorn går på tomgång, förändras varvtalet när du trampar ner kopplingen?

En annan fundering, varför tog batteriet slut, glömde du ljuset eller finns det något annat fel?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Crona skrev:Kolla hur lång rörelse du har på kopplingsarmen, så fort du rör pedalen så skall även armen röra sig gör den det så är det inte luft.
Kolla även dödläget (glappet) på kopplingsarmen, är detta för stort så går en del av rörelsen åt innan urtrampningslagret rör vid..

Har ni renoverat motor?
Hur är det med axialspelet på vevaxeln? (kolla och se om ni kan flytta remskivan axiellt)
Om motorn går på tomgång, förändras varvtalet när du trampar ner kopplingen?

En annan fundering, varför tog batteriet slut, glömde du ljuset eller finns det något annat fel?

//Thomas
Tack för alla tips... Det känns skönt att få lite vägledning här.......
Allt detta ska vi börja gräva i.... Så återkommer jag med svar om vi hittar ngt. Ang batteriet så fattar jag inte heller.... Mannen ska mäta upp om det laddar alls.... Reläet klickade, inte en tillstymmelse till startmotorljud.... Men jag återkommer när vi mätt.....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Gick ut i garaget och skulle starta och köra lite för att se om senaste luftningen gett resultat..... klick...

Vi tror det är solenoiden som dött. R.I.P!!! Det går inte att starta alls... :( :evil:

Jag har beställt en ny... herregud, jag vägrar att låta bilen stå under hela nästa vecka bara pga att jag snålar med porto så jag expressbeställde (igen)....

Lite bittert att Pejas och Dalhems ska ha 230-245 spänn för en sån och sen frakt på det... Minispares tar 8.40£ och portot är inte mer än inom sverige. Dessutom så levererar de SNABBT på express... har delarna tisdag antar jag. Fortsättning följer.....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:Vi tror det är solenoiden som dött. R.I.P!!! Det går inte att starta alls... :( :evil:
Testa att bygla den med en startkabel eller om man är lite vågligare med två skruvmejslar och se om starten går.
Man kan också använda en voltmätare men det är inte lika spännande :mrgreen: :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar