Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av HerrSlentrian »

Det där med tändningen. Kolla så flotören är rätt inställd. Jag trodde det var nålen, tändningen, allt annat än flotören. Och den kollade jag sist.
Sen fungerade bilen klockrent.


Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av crowan »

Kan det inte vara drevet som driver fördelaren som har hamnat 180 grader fel? Går att lyfta ut det genom att gänga i en bult. Jag vet iofs inte om det spelar någon roll, men jag tror det är bäst om ettans bryter vid kl 1-2.
clubman 1330
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av minijanne »

Drutten skrev:
minijanne skrev:??? Hur menar du?
Det här blir ett låååångt inlägg...
:
Jotack, så långt att det inte gick att läsa i Tapatalk uta att klicka på "Read more"

Lol!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Crowan, Jo det är drevet som sitter fel, men det spelar ingen roll om det går att justera tändningen så den står rätt.
Men det blir ju lite spännande för nästa som sätter kablarna "rätt"

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Sv: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-

Inlägg av Drutten »

HerrSlentrian skrev:Det där med tändningen. Kolla så flotören är rätt inställd. Jag trodde det var nålen, tändningen, allt annat än flotören. Och den kollade jag sist.
Sen fungerade bilen klockrent.


Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Tänk på att jag är dålig på tändning... vilken flottör menar du? Har du nån länk till minispares eller så?? Är det den i behållaren eller?`(Jag är nog trött... borde nog sova nu :lol: :lol: )
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av HerrSlentrian »

Det är den i behållaren som sitter på förgasaren. Min stängde för tidigt så den fick dåligt med soppa. Men konstigt nog inte hela tiden.

Ska länka.... Hold on!

här har du en länk, läs pdfen. där har du hjälp med förgasar inställning, och flotörnivå och så vidare.

http://www.pudenitroz.se/blogg/?p=329

kan även tipsa om att sätta en gummislang där soppaslangen sitter som du kan blåsa i och kolla när ventilen sluter tätt. sluter den inte tätt så kan det vara bra att byta ut den. annars så är det ett bra sätt att hitta läget som du ska jobba med i pdfen.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Ikväll får kojan breddare :D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk HD1340650106.022454.jpg
ImageUploadedByTapatalk HD1340650106.022454.jpg (33.23 KiB) Visad 7938 gånger
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Sv: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-

Inlägg av Drutten »

HerrSlentrian skrev:Det är den i behållaren som sitter på förgasaren. Min stängde för tidigt så den fick dåligt med soppa. Men konstigt nog inte hela tiden.

Ska länka.... Hold on!

här har du en länk, läs pdfen. där har du hjälp med förgasar inställning, och flotörnivå och så vidare.

http://www.pudenitroz.se/blogg/?p=329

kan även tipsa om att sätta en gummislang där soppaslangen sitter som du kan blåsa i och kolla när ventilen sluter tätt. sluter den inte tätt så kan det vara bra att byta ut den. annars så är det ett bra sätt att hitta läget som du ska jobba med i pdfen.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Man bugar och tackar.... all hjälp med inställningarna är kanon.

Tog en tur igår och gasade lite mer än tidigare. Tyckte nog den gick rätt ok ändå. Jag kom på att den där choken inte sitter kvar i yttre läget så jag fick dra i den för att motorn inte skulle dö... lite knäppt fäste. Har ändå bytt den till en ny men den känns ändå knäpp.

Hursom så fick mina två väninnor ett litet åk och de var ju superlyckliga :) (eg var nog jag lyckligast att få köra dem) :rivstart:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av HerrSlentrian »

Min bil gick rätt bra också. Men då man kom upp över 60 så jäklades motorn. Samt att choken användes flitigt.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Idag åkte resten av breddarna på, sen bakre rutans låslist... DET VAR ETT HELVETE (okej lite överdrivet kanske) att få dit den. Det blev inte helt snyggt på ytan efter vi kämpat ner den. Verktyget skadade plasten en del och där den inte hakade i spåret, där fick man peta med en tunn skruvmejsel/smörkniv och där blev gummit lite fult och hackigt i kanterna. Men... nu är den på. Valde att börja bak för då kan man få in snitsen till framrutan som är svårare att komma nära.

Var ute och åkte igen, Bilen funkar rätt bra nu när jag lärt mig hantera choken (dvs tokdra i den medan motorn värms upp). Växlingen går rätt bra tills man kommer till backen... då skrapar det lite och växelläget hoppar och blir en vev.

Lite glödtändning är dock kvar...

Imorgon kommer nya el-kablaget till ratten/blinkersen så då kan vi kanske få helljus, halvljus och blinkers att fungera felfritt.

En sak vi pratat om är nu att kanske krypa till korset och satsa på hi-lows... skulle vilja ha ner frampartiet till hälften iaf. Det är för högt just nu och jag vill helst inte vänta nåt år på att konerna ska sätta sig.

Ja, vad kan man mer säga... Jag är skitnöjd med min lilla bil. Tog ut den och tvättade av rumpan på den då den var full med yes efter listmonteringen.. nu glänser den och är fin igen 8) :mrgreen:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Lite ivrig som man är så beställde jag ett kit med hilos från Huddersfield. Kostade inkl "knuckles" bara 60 pund. Så nu kommer man snart ner på backen igen :)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

foto från morgonens besök i garaget, det smärtar att åka och jobba en sån här perfekt ut-och-åka-dag... :cry:

Men idag kommer ju nya delarna och sen blir det förhoppningsvis en trevligare upplevelse (om det nu kan bli det)

DAGENS FRÅGOR:

Hur isolerar man bäst mätarhuset från motorutrymmet? Nåt tips...

Hur justerar man framvagnen... Min lilla bil är nu hjulbent.. (vilket är rätt roligt uttryckt) :lol:
Bilagor
mini.jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:Hur justerar man framvagnen... Min lilla bil är nu hjulbent.. (vilket är rätt roligt uttryckt) :lol:
Det ända som är justerbart (original) är toe-in, men eftersom bilen är så hög så blir cambern per automatik fel så när du sänkt bilen så skall du se att det ordnar till sig.
Så om du planerar att sänka bilen så skall du inte lägga pengar på en hjulinställning innan då du ändå måste göra om det efteråt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Crona skrev:
Drutten skrev:Hur justerar man framvagnen... Min lilla bil är nu hjulbent.. (vilket är rätt roligt uttryckt) :lol:
Det ända som är justerbart (original) är toe-in, men eftersom bilen är så hög så blir cambern per automatik fel så när du sänkt bilen så skall du se att det ordnar till sig.
Så om du planerar att sänka bilen så skall du inte lägga pengar på en hjulinställning innan då du ändå måste göra om det efteråt.

//Thomas
Okej, får se hur den ser ut efter monteringen av hilos:en ... Hoppas huddersfield är snabba med leveransen... :)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Fy fan för mina växlingslägen. Och jag hissar nya säkringar...

Fick leveransen idag. Vi monterade nya blinkersspaken och medföljande elklump. Helljuset funkar direkt :P men inte blinkersen... Vi tröttnar och gör det mest oväntade och löjligaste testet... mäter på den sprillans nya säkringen... vad händer???? Ingen kontakt. Lyckligtvis kom jag på i sista stund när jag beställde att köpa lite extra 35:or... testade med en ny och vad.... jo det blinkade av bara helsike.-!!! Alla dessa timmar p g a en jävla liten säkring. Men nu är den lagad iaf!!

Sen monterade jag vacuumslang, proppade insugshålet, drog en avluftningsslang från tanken och ut under bilen, ja, sen kom vi till den stora förhoppningen... den där växelstabilisatorprylen. Gick bra att montera men den hjälpte inte nåt. Det som hände var att jag inte fick i backen alls... blev kallsvettig av att bara åka fram och fram och fram i garaget.. ändå kändes det verkligen som att jag hade backen i.
Det slutade med att jag puttade ut bilen så jag inte skulle köra in i verkstadsbänken....

Sen hjälpte mannen att justera den så den kom närmare lådan... då hjälpte det och jag skulle åka på tur...

Första 5 km gick bra (dock inga korsningar) men sen började bilen kännas som den skulle dö... inser att jag inte får i ettan eller tvåan alls när jag åker... skit... men men, jag tar ett ärevarv ner till hamnen (bilkväll i nypan). Sen rundar jag där och känner det lite jobbigt när jag inte kommer framåt utan att tokgasa. När hastigheten kommer upp över 40 km/h så funkar det ju....

Nästa bekymmer är att mitt på stan hoppar gaswire-pluppen ur gaspedalens skåra... (det fattar inte jag för jag tror den gått av... så upp med huven (står nu på trottoaren) och ner med handen och peta... ja, ni fattar... givetvis bränner jag handleden på insuget... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ.. Tur att jag har tee tree olja (hjälper).

Sen smäller jag igen huven och lägger mig ner och ser att pluppen hoppat av.

Okej, då är vi iallafall åkbara hemåt. Plötsligt hoppar ettan i och jädrar vad det går... tills nästa rödlyse,.,, där kommer jag inte framåt eftersom inte en enda jävla växel går att lägga i. Får stänga av motorn och lägga i ettan och sen starta och åka,,, (SÅ TRÖTTSAMT). Det jag glömde nämna var att min son var med och tyckte vid det här laget att det var rätt jobbigt... Glömde också nämna att växelspaken fortfarande agerar 60-talsborr (vevtypen)

Nåja... in på somerfords hemsida och kolla sprängskisserna på rodchange... de säljer tydligen ett bussningskit som funkar till min koja för 50 spänn... hitta också en liten spärr till gaswire/pedalskåran... sen köpte jag några nya stift till hela paketet också. Nu sätter jag min förhoppning att detta hjälper mig att få ordning på växellägena.

Ett annat oangenämt problem är att luckorna på motorn läcker. Jag har fel lucka på den ena (den utan ventilröret) och skulle verkligen behöva rätt lucka. Dock går det inte att köpa den nånstans.., har letat men inte funnit,

Sen läcker kylslangen som är skarvad men nu har vi försökt dra åt den som bara den. Oljeläckaget är däremot inte så kul....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar