Kanske dum fråga men sitter det två sopparör under bilen? Hur fungerar det med dem isåfall? kan nån förklara utförligt? Jag är trött i mössan..... (min bil är som en 75:a en vanlig mini 1000)
Det ena röret är sopparöret, det andra röret är ett -Sweden only- tankventilationsrör.
Vanligtviss är tankventilationen bara en slang som går från toppen av tanken ner till under bilen, och är öppet.
I Sverige (och Kanada?) går slangen över i ett rör som går till höger i bagagerummet, sen under bilen till motorrummet och sen blir det en slang som sitter på förgasaren eller luftfiltret.
men hennes bil är väl en 76 så då satt det väl kolkanister och luftpump och jag har för mig att det röret var kopplat till kolkanister eftersom bränsle systemet var slutet och inte släppte ut bensinångorna rakt ut.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
bulten08 skrev:men hennes bil är väl en 76 så då satt det väl kolkanister och luftpump och jag har för mig att det röret var kopplat till kolkanister eftersom bränsle systemet var slutet och inte släppte ut bensinångorna rakt ut.
/Marcus
Japp, 76:a MK3...
Men jag fattar inte var den luftade ledningen går upp i motorutrymmet och vad är en kolkanister?
Drutten skrev:Men jag fattar inte var den luftade ledningen går upp i motorutrymmet och vad är en kolkanister?
Det blev nog lag på slutet tanksystem 76 därav det extra röret (men personligen aldrig sett en kolkanister på en koja) och tuffare krav på HC halten =luftpump, tankventilationen går ut genom en kolkanister sitter i motorrummet (en behållare med aktivt kol) när bilen står parkerad och går till luftfiltret när motorn är igång, luftpumpen har jag sett på andra motorbilder att du inte har.
Om man är nitisk så är det lagkrav på både luftpump och kolkanister (om bilen är typad med denna) men det är få på SBP som vet att det skall finnas