Soppaledning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Soppaledning

Inlägg av Drutten »

Kanske dum fråga men sitter det två sopparör under bilen? Hur fungerar det med dem isåfall? kan nån förklara utförligt? Jag är trött i mössan..... :roll: (min bil är som en 75:a en vanlig mini 1000)

tack på förhand
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Soppaledning

Inlägg av RAINIER »

Det ena röret är sopparöret, det andra röret är ett -Sweden only- tankventilationsrör.
Vanligtviss är tankventilationen bara en slang som går från toppen av tanken ner till under bilen, och är öppet.
I Sverige (och Kanada?) går slangen över i ett rör som går till höger i bagagerummet, sen under bilen till motorrummet och sen blir det en slang som sitter på förgasaren eller luftfiltret.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Soppaledning

Inlägg av bulten08 »

men hennes bil är väl en 76 så då satt det väl kolkanister och luftpump och jag har för mig att det röret var kopplat till kolkanister eftersom bränsle systemet var slutet och inte släppte ut bensinångorna rakt ut.

/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Soppaledning

Inlägg av Drutten »

bulten08 skrev:men hennes bil är väl en 76 så då satt det väl kolkanister och luftpump och jag har för mig att det röret var kopplat till kolkanister eftersom bränsle systemet var slutet och inte släppte ut bensinångorna rakt ut.

/Marcus
Japp, 76:a MK3...

Men jag fattar inte var den luftade ledningen går upp i motorutrymmet och vad är en kolkanister?
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Soppaledning

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:Men jag fattar inte var den luftade ledningen går upp i motorutrymmet och vad är en kolkanister?
Det blev nog lag på slutet tanksystem 76 därav det extra röret (men personligen aldrig sett en kolkanister på en koja) och tuffare krav på HC halten =luftpump, tankventilationen går ut genom en kolkanister sitter i motorrummet (en behållare med aktivt kol) när bilen står parkerad och går till luftfiltret när motorn är igång, luftpumpen har jag sett på andra motorbilder att du inte har.
Om man är nitisk så är det lagkrav på både luftpump och kolkanister (om bilen är typad med denna) men det är få på SBP som vet att det skall finnas :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Soppaledning

Inlägg av Hylsan »

har haft en sådan på min bil...men nu borta.
Första gången jag besiktigade med den inkopplad så trodde gubben det var nån typ av turbo ... :lol:

Som sagt så är det inte många som har kvar denna då den snor värdefull HP från våra stackars motorer.
De flesta kör slangen rakt ut som redan sagts...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Soppaledning

Inlägg av RAINIER »

Jag glömde kolfiltret. Men alla montera bort dessa onödiga grejer, jag skulle göra samma...
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Soppaledning

Inlägg av bulten08 »

men plugga inte röret om det är ihopkopplad med tanken för du har tanken ingen avluftning och tanken kan suga ihop sig.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Soppaledning

Inlägg av Drutten »

Jag hoppas jag får rätsida på detta nu efter era råd. Mitt största problem nu är lackfirmans jävla prioriteringslista som jag hamnat sist på! :(
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar