Motor trubbel

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Mickqe

Motor trubbel

Inlägg av Mickqe »

Hej!! Nykomling här på forumet =) Kör en -70 mini kojja.. 1275 uppborrad till 1400. Dubbla SU 1.5" Extraktraktor, Kam, planad portad topp m,m .. Men när körde första turen för i år så gick den perfekt.. Men sen efter det har den börjat gå illa..Inte direkt när den va kall men så fort den blev varm så precis som att den värme nöp.. Stannade så fort man släppte gasen.. Provade å byta olja å så..men så på väg hem från nostalgia utställningen i Blekinge så antingen nöp den eller gick ett lager .. Tvär dog..Sen gick inte motorn runt med startmorn.. Dan efter provade jag dra runt den på starten å då gick det..?? Började riva ut motorn igår. Ska plocka ur den å riva den så fort tiden räcker till.. Nån som som kanske kan säga va det kan va.. och nån som har nån idé jag ska tänka på när jag ska renovera den...Några förändringar?



Tack på förhand..
Henrik
Inlägg: 130
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 16:32
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Hej.

Min gissning är att mellan drevet är för tight shimsat. Det som händer då är att det värme nyper och värmen går upp i vevaxel drevet och kopplings lamelen nyper på sina splines. Har haft precis samma sak på en av de första motorerna som jag byggde. nu vet jag bättre.
Mickqe

Inlägg av Mickqe »

Jag har nu rivit motorn.. Ajdå.. Tyvärr va det bara inte att mellandrevet va för hårt chimsat.. Det va att vevaxlen va av efter 1:a burken.. Coaxial lagren, ramlager, vevlager..Kopplingen hade sugit åt sig olja så dem mådde inte alls bra.. =( konstigt att den bara gått.. Men nu är det beställt ny vevaxel, slipad härdad.. Nya lager och packningar/bustningar till hela motorn.. Blev lite mer utgifter än planerat =( ..

Har lite planer på att lätta svänghjulet nu när jag ändå har det nerivit.. Nån som har ett lättat svänghjul å sälja eller nån som vet hur mycket man våga eller kan ta bort?



MVH Micke
palman

Inlägg av palman »

om du ska använda bilen till dags körning så är det inte lämpligt att lätta svänghjulet..bilen blir lite mer svårkörd.det passar bättre på banan.
mongoose

Inlägg av mongoose »

Låt mig rekomendera att mocka dit en "flytande" front-bussning på primärdrevet, nu när du ändå har skiten isär (se under "en primär rekomendation" på Mekanik)

"Ocean size"/Mongoose
Skriv svar