Byta motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Såg nu att jag faktiskt hade nya lyftare liggandes. Så då är det bara fjädrar jag ska beställa.

Och nu var det söm sagt dags att slänga i nya motorn.

Något särskilt att tänka på när man byter från en 998 till 1275? Ska beställa en massa från minispares snart.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Byta motor

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Något särskilt att tänka på när man byter från en 998 till 1275? Ska beställa en massa från minispares snart.
Frisk koppling då det blir lite mer knuff i maskinen, ev också en kylare om din gamla är lite med åren.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Byta motor

Inlägg av Edimus »

Nya motorkuddar och bussningar till motorstbiliseringstagen.
Less is more
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Koppling
Motorkuddar
Bussningar
Kylarslangar (silicon kanske?)

Kylaren var riktigt fräsch. Ser ny ut, men ska provtrycka iaf.

Behöver inte byta tryckplattan när jag ändå byter koppling?

Och vad ska jag köpa för fördelare? 123ignition, aldon, lucas... Csi. Modell 45d? Skulle ju vara fint med en underhållsfri, med lite färdiga kurvor att välja mellan.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Senast redigerad av HerrSlentrian den 16 maj 2012 kl. 09:16, redigerad totalt 1 gånger.
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Byta motor

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Behöver inte byta tryckplattan när jag ändå byter koppling?
Med koppling så mena jag komplett koppling, lamell-tryckplatta-urtrampningslager.
Fjädern/tryckplattan är nästan det viktigaste jag förespråkar alltid att man byter komplett om det inte enbart handlar om en oljeskadad lamell.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Ok... Jag har inte mekat bil särskilt länge, men man suger åt sig som en svamp. Fanns ju ett kit på minispares såg jag, med koppling, tryckplatta och urtrampnings lager till en skapligt peng. Så den får det bli.

Fick tips om min Fördelare till 998 motorn att jag kunde byta centrifugalvikterna på den bara till 1275ans. Pillrigt men billigt var det. Någon som gjort detta någon gång?

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Byta motor

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Fick tips om min Fördelare till 998 motorn att jag kunde byta centrifugalvikterna på den bara till 1275ans. Pillrigt men billigt var det. Någon som gjort detta någon gång?
Har haft en gammal lista över fördelare som lämpa sig för 1275, men är det vikterna som behöver bytas eller bara fjädrarna till vikterna?
Sen skulle man koppla bort vakuum anslutningen, tror att det finns lite om fördelarna i Vizards bok.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Vad jag förstod det som var det vikterna som var det viktiga för att få till rätt tändkurvan

Den boken har jag ju så det blir till att plugga lite Fördelare då.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Byta motor

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Vad jag förstod det som var det vikterna som var det viktiga för att få till rätt tändkurvan
Ofta så vill man mest fördröja tändjusteringen så den inte når ändläge innan motorn varvat ut, vikterna fungerar med hjälp av centrifugalkraften och slungas ut och vrider brytarplattan.
Så om man har starkare fjädrar så krävs det ett högre varvtal för att brytarplattan skall vrida sig men självklart får man samma effekt med lättare vikter men det känns överarbetet. Men detta har de säkert forskat på så köp det de rekommenderar.

Men 7000rpm klarar en standarfördelare om den är frisk/renoverad och 7000rpm räcker ofta för effekten ligger oftast betydligt lägre om bilen skall vara körbar på gatan.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Byta motor

Inlägg av HerrSlentrian »

Ok.
Jag tänkte kika lite närmare på det, men blir nog till att köpa en bättre begagnad Fördelare.

Men om man snackar bromsar då. Med mer effekt så borde det väl vara klokt att fixa skivbromsar fram. Men fram tills dess att man har råd med ett sådant kit tänkte jag installera broms servo. Är det svårt att fixa?

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Byta motor

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Men om man snackar bromsar då. Med mer effekt så borde det väl vara klokt att fixa skivbromsar fram. Men fram tills dess att man har råd med ett sådant kit tänkte jag installera broms servo. Är det svårt att fixa?
När det gäller bromseffekten så är den bättre med trummor än skivor, så för den skull behöver du inte montera skivor och det finns ingen anledning att montera bromsservo till trumbromsar spara de pengarna till annat.

Vi körde 4-timmars med trumbromsar under flera år, problemet var att efter en timme så fick man börja pumpa på pedalen innan kurvan och vid målgång så pumpa man hela varvet för att överhuvudtaget ha någon broms 8)

Det bästa med skivbromsar är att man inte behöver justera bromsarna en gång i månaden och att de alltid tar jämt vilket väldigt sällan trumbromsarna gör, plus att risken för fading minskar med skivor men vid normal körning så är det inga problem med trummor.

Men om du monterar skivbromsar så rekommenderar jag att du även monterar bromsservo annars så får du per automatik ABS bromsar

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Byta motor

Inlägg av Crona »

Glömde svara på om det är svårt att montera bromsservo, nej det är det inte men du behöver fixa lite nya bromsrör så konverktyg är ett måste.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar