Steg 1 trimmning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Steg 1 trimmning

Inlägg av Drutten »

Hej

Jag har ett litet bekymmer med utsuget vid förgasaren. På steg-1 så är det en gängad öppning som jag inte har nån ventil eller vad som nu ska sitta där (märks att jag är grön på förgasarprylarna) men jag hittar inte delen som ska sitta där... fattar nån vad jag menar så hojta.. kan lägga ut bild annars... när jag kommer hem

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av timppa »

Antar du menar ett hål likt denna:
Bild

Vad jag vet så är det bara och köpa en plugg [minispares:37012] och korka igen hålet.

En varning är att den pluggen en gång skruvade ner sig själv och ramlade ner i insuget och åkte ner till motorn. Som tur dog bilen pga den fick för mycket luft och jag hittade pluggen halvägs in i motorn. Därefter skruvade jag hål i pluggen och skruvade fast en bricka på toppen samt kletade in gängorna med värmetåligt lim som gör att den omöjligt kan åka ner i motorn igen.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det hålet är till för en slanganslutning till bromsservot. Undertrycket i insugsröret används som hjälp till bromstrycket. Bara för kojor med bromsservo. Alla andra kan pugga igen hålet, se till att det blir tätt så att det inte dras tjuvluft den vägen, och att pluggen inte kan trilla in i insugsröret så klart.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av Drutten »

Tack grabbar.... Det var precis det svaret jag ville ha.... Ingen som vet dimensionen på skruven när ni ändå är igång?

Mannen är lite fundersam om varför det gamla insuget hade en vacuumanslutning till fördelaren... Det satt visst så innan vi tog isär allt.... Nån som vet vad jag svamlar om?
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av heemini »

Vaccumslang ska du ha mellan fördelaren och förgasaren!! Inte till insuget. Eller rättare sagt till det tjocka mellanlägget mellan insug och förgasare.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av Fekkeman »

heemini skrev:Vaccumslang ska du ha mellan fördelaren och förgasaren!! Inte till insuget. Eller rättare sagt till det tjocka mellanlägget mellan insug och förgasare.
Min vacuumslang sitter mellan insug och fördelare, vet faktiskt inte funktionen av abrovinchen, men nån nytta gör det säkert. :)
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av cmmmm »

om man inte vill att den ska ramla ner så har jag för mig att remskivans bult passar i dom gängorna i insuget den kan ju ej ramla ner men om det e snyggt e annan femma ???
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av heemini »

Tänkte efter sedan....... Det finns säkert olika varianter. Min slang sitter på den breda "packningen" mellan insug och förgasare men jag har också ett pluggat uttag för slangen direkt på förgasaren mot insuget.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av Edimus »

Fekkeman skrev:
heemini skrev:Vaccumslang ska du ha mellan fördelaren och förgasaren!! Inte till insuget. Eller rättare sagt till det tjocka mellanlägget mellan insug och förgasare.
Min vacuumslang sitter mellan insug och fördelare, vet faktiskt inte funktionen av abrovinchen, men nån nytta gör det säkert. :)
Den ändrar tändningen lite grann. I stora drag så,ju mer du gasar desså tidigare skall tändningen ske/vara. Tändningspunken ändrar ju sig efter varvtalet liksom :wink:

//Lars
Less is more
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av RAINIER »

På vissa insug kan man plugga igen hålet med en std Mini oljedräneringsplugg och koppar ring AED172
Modern cars are nothing but visual pollution !
petterjohansson
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 maj 2012 kl. 23:50
Ort: Mark

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av petterjohansson »

tjena, har köpt samma steg och skall plocka bort avgasreningen.. någon som har en bild på färdigt resultat om hur allt ska kopplas? har en 998 leyland från 78.

// Petter
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Steg 1 trimmning

Inlägg av Drutten »

Inte för jag vet om dessa hjälper dig men så här ser mitt ut :). Nu har jag givetvis slangarna påkopplade, kan fota mer imorgon om du vill


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk HD1344279569.251856.jpg
ImageUploadedByTapatalk HD1344279428.006034.jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar